Energica EGO: opravdový elektromotocykl

vydáno 11. 1. 2014, text Prochy, foto CRP

Italská firma CRP přichází na trh s motocyklem poháněným elektromotorem s úctyhodným výkonem a dojezdem.

Když se zmíní italské město Modena, všem se vybaví jména jako například Lamborghini, Ferrari a Maserati. Ovšem za poslední roky se čím dál tím více ve spojení s tímto městem hovoří i o značce CRP, která zde také sídlí. Důvodem je nový elektromotocykl s názvem Energica EGO. Firma však není žádnou neznámou, co se týká trhu na poli motorismu. Již téměř čtyřicet let dodává součástky do Formule 1, a to do většiny týmů. Nyní se firma rozhodla expandovat do oblasti výroby elektromotorek, a tak založila značku Energica a zároveň představila první produkt, plně elektrický motocykl s názvem EGO. A pokud se ptáte proč elektromotocykl? Zástupci značky uvedli, že není reálně soupeřit s Italskou Ducati, museli proto přijít s něčím novým…


Prototyp EGO byl již představen před dvěma roky na výstavě EICMA, ale dnes se již jedná o téměř hotový model. Zelený stroj je vybaven řídicí jednotkou s dvěma mikroprocesory, které fungují jako dva mozky vyhodnocující data pro co největší hospodárnost s energií. Veškeré informace o probíhajících procesech, ale i stavu rekuperace energie bude jezdce získávat z plně barevného dotykového TFT multifunkčního displeje, známého například z motocyklů Ducati 899 a 199 Panigale. Samozřejmostí je GPS systém, externí paměť a bluetooth.


Maximální rychlost motocyklu je 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne EGO za 3,7 vteřiny. Parametry zcela srovnatelné s běžnými spalovacími motory u sportovních motocyklů. Energica EGO je však plně poháněna pouze elektřinou. Z běžné 230V zásuvky lze nabít lithium-iontovou baterii energií o kapacitě 11,7 kWh. Při průměrné rychlosti 80 km/h pak taková energie vystačí na ujetí přibližně 150 km, při 100 km/h dojedete 100 km a na závodním okruhu by baterie měla vystačit na 50 kilometrů. Samotné nabití na 100 procent kapacity trvá přibližně tři hodiny, lze však využít takzvaného rychlonabíjení, kdy za zhruba třicet minut připojení motocyklu k běžné zásuvce, můžete nabít baterii na 85 procent kapacity.


Samotný motor nabízí 100 kW (136 koní) v rozsahu otáček 4 900 – 10 500 ot/min. Točivý moment je ještě více působivý, poskytne 195 Nm, a to takřka od nulových otáček až do 4 700 ot/min. O chlazení motoru se stará olejový chladič. Hmotnost celého motocyklu je 258 kilogramů. Rám je tvořen z ocelových trubek a hliníkové zadní kyvné vidlice. Stroj je pak také vybaven nejnovějším radiálně uchyceným brzdovým systémem od firmy Brembo, kde se o zastavení stará na předním kole čtyřpístkový a na zadním kole dvoupístkový třmen. Podporuje jej systém ABS od firmy Bosch. Najdeme tu také tlumič řízení značky Sachs. Přední 43milimetrové tlumiče dodala firma Marzocchi, zadní pružicí jednotku s názvem TTX36 má na starosti Öhlins a jelikož jsme v Itálii, tak hliníková 17“ kola nemohl vyrobit nikdo jiný než Marchesini. Pneumatiky Diablo Roso II o rozměrech 120/70 a 180/55 dodala firma Pirelli.


Motocykl EGO má také vyvrátit mýty o tom, že elektromotory jsou tiché. CRP tvrdí, že mocné burácení Energica EGO vás ohromí. Jen málo novinářů zatím mělo možnost si motorku v reálu vyzkoušet. Ti, kteří se svezli, potvrzují, že "motorka zní přesně tak, jak rychle jezdí". Další novináři se rozplývají nad kvalitou zpracování, kterou přirovnávají ke značce Honda, k čemuž není co dodávat.


Na trhu by se nová evropská elektrická motorka měla objevit v roce 2015 za cenu kolem 20 000 eur (v přepočtu asi půl milionu korun). Motocykl bude dodáván v arktické bílé nebo matné černé barvě. Nahatá verze motocyklu s názvem EVA má přijít v následujících měsících.



Další články z archivu

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 11 hodinami
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 15 hodinami

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 3 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...