Polsko - podél jantarové stezky

vydáno 27. 7. 2013, text Pavel Charypar
Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_12.jpg

Naši severní sousedé nejsou úplně nejnavštěvovanější prázdninovou destinací, musím však říci, že úplně nespravedlivě.

Ať už jste krotitelem divokého supersportu, nebo robustního cesťáku, po dvou kolech můžete pohodlně vyrazit po stopách hnědavého drahokamu. Ti otrlejší možná zvolí kompletní trasu vedoucí ze severu od Baltského moře až na samý jih Evropy, k moři Jadranskému. Tato varianta však bezpochyby vydá na celou dovolenou. A pokud byste chtěli nějaký tip na víkendový výlet, můžete vyrazit třeba jako já na část trasy, konkrétně z Ostravy do Gdaňska. Necelých 600 km mě zavedlo z kdysi uhelné metropole do někdejšího centra obchodu s pryskyřicovým klenotem.

Pohodová země
Polské silnice nemají nijak dobrou pověst, významnou výjimku tvoří poměrně hustá síť cest dálničního typu. Z Ostravy se napojíte na dálnici protínající Bohumín a po pár kilometrech už jste na území jiného státu. Celou cestu pojedete po spojnici těchto měst: Ostrava, Žory, Katowice, Częstochowa, Lodž, Toruň, Grudziądz, Gdaňsk. Většinu trasy po polské silnici A1.Vyrazíte- li v noci a navíc o víkendu, užijete si téměř prázdnou kvalitní silnici se standardním rychlostním omezením. Přitažlivá místa lze najít podél celé trasy, osobně však doporučuji udělat turistickou zastávku až v druhé polovině cesty. Jinak značení je přehledné a co oceňuji zvláště, nájezdy a sjezdy jsou průjezdné. Pokud tedy zvolíte výjezd a hned z další cedule zjistíte, že to bylo předčasné, není žádný problém zůstat v průběžném pruhu a plynule se vrátit na hlavní tah. Jenom pozor na pár placených úseků, funguje tady systém mýtných bran. Pokud byste se přeci jen placené dálnici nevyhnuli, nemusíte se obávat nijak horentních sum. Ne všude se však dá platit kartou, připravte si tedy raději drobnou hotovost.

Za pořádnou zastávku rozhodně stojí město Toruň, ohromí vás měšťanskými domy, gotickou katedrálou, krásným náměstím a jako první vás doslova praští do nosu fascinující most přes řeku Wislu, která tady dosahuje až neskutečné šířky koryta.

V Polsku nikdy nebudete mít hlad, minete mnoho tzv. zajazdu lesnych, jde o bary na odpočívadlech v nesčetných borovicových lesích. Najíte se ale i jinde, doslova na každém rohu seženete grilované kuře, lákavý gyros, neobvykle velký kebab a bezkonkurenční hot dog.

O čerpací stanice není v žádné části trasy nouze, navíc vás potěší cena pohonných hmot, benzín tady stojí v mnoha případech méně než u nás. Poláci vám ochotně poradí, pokud se ztratíte, také pomohou v případě nenadálé technické závady, a můžete se spolehnout i na bezplatnost a čistotu toalet prakticky na všech benzínkách.

Pozor na závislost
Cílem cesty je Gdaňsk, klenot baltského pobřeží, město s nejlépe dochovaným zařízením typického hanzovního města. Kdo zná Hamburk, bude si tady připadat velmi podobně. Jen s tím významným rozdílem, že zdejší pobyt vás vyjde na zlomek ceny pobytu v Hamburku. Vybrat si můžete z kempů, penzionů, ale i přepychových hotelů.

Ať už se vydáte podél pobřeží na západ, kde jako první narazíte na hudebními festivaly proslulé Sopoty, nebo na východ, kde leží už jen pár malých vesnic, které jsou ovšem zárukou poklidně strávených chvil, nebudete zklamáni. Pláže jsou široké a jejich přeplněnost na chorvatský způsob je vyloučena. Jemný písek, lehounký vítr a neskutečný pocit volnosti, to jsou atributy, kterými si vás Baltské moře podmaní. A kdo ví, možná bude z prodlouženého moto víkendu i závislost na celý život.


Aktuální vydání ČMN možno zakoupit v prodejnách tisku, případně v elektronické podobě na www.publero.com nebo www.floowie.cz.



Diskuze k článku


Další články z archivu

  • Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife