Dr. Frazier a vietnamská anabáze

vydáno 30. 10. 2008, text -rk-

Možnosti půjčení motocyklu ve Vietnamu, cestovatelské náklady, rizika a výhody této země.

Peníze v hotovosti jsou nezbytné, pokud cestujete do zemí třetího světa, a rozměňování stodolarových bankovek na lokální měnu proběhlo snadno ve směnárnách nebo bankách. I když jsem měl k dispozici kreditní karty, bylo jen málo míst, jako lepší hotely, kde je sice brali, ale kde jsem zase já nepřespával. Neměl jsem to štěstí, že bych někde zahlídl bankomat, McDonaldy nebo Burger Kingy.

Jediné občerstvení z těchto globálních řetězců, které přežilo i v podmínkách vietnamské ekonomiky, bylo KFC v Ho Chi Minově městě. Marná sláva, kuřátka tu mají nejraději. Moje cestovní náklady se pohybovaly okolo 100 dolarů na den, do kterých jsem započítal víza, letenku z Bangkoku, jídlo, benzín, půjčovné za motorku, přenocování v levnějších hotelech a občas nějaké to pivko.

Orientoval jsem se podle klasické tištěné mapy a vcelku snadno jsem s její pomocí našel cestu do hlavních měst a na hranice. Jednou jsem se rozhodl prozkoumat území, kde mi cestovní agentura doporučila, abych nejel – že se mi nepodaří tento úsek s mým motocyklem projet. Zajímalo mne jen, jak daleko se dostanu, než se budu muset vrátit.

Nakonec se ukázalo, že je tam vojenské území, a vojáci hlídající u své budky mi vysvětlili, že tudy prostě dál jet nemohu. Musím říct, že byli docela přátelští, žádné míření zbraněmi a výhrůžné příkazy. Prostě na mne jen mávali rukama, aby mne zastavili, a pak mi ochotně vysvětlili, kudy se mohu dostat jinou cestou do stejného cíle. Poté, co mi uvařili šálek čaje, jsme se zase v přátelském duchu rozloučili a já jel svou cestou.

Džungle byla nádherně zelená, ale někdy byly v ní dodneška patrné stopy z války, kterou místní nenazvou jinak než americkou. Na mnoha místech byly zrezivělé zbraně a vozidla, bylo zde také mnoho muzeí připomínajících hrůzy té doby. Několik jsem jich také navštívil, ale cíl mé cesty bylo odzkoušet jaké to je jezdit ve Vietnamu na motocyklu, a tak jsem se rychle vydal na další cesty.

I když jsem celou cestu jezdil sám, nikdy a nikde jsem se necítil ohrožen ani místními lidmi, ani vojáky nebo policií. Všichni byli přátelští a v každé situaci jsem se na ně mohl obrátit o pomoc. Jestliže byste si rádi projeli nějakou komunistickou zemi před tím, než bude globalizována, Vietnam je pro vás ta správná destinace. Nicméně měli byste si pospíšit.

Vietnam je nejrychleji se rozvíjející jihoasijskou ekonomikou a McDonald a jeho Big Mac už kempuje u hranic. Pro ty z vás, kteří si raději nechají připravit cestu od motorkářské agentury, zde funguje několik cestovních agentur, které vám zajistí i pronájem motocyklu, vybavení, i doporučí trasu, popř. s vámi pošle průvodce.

V Hanoi například dobře funguje ExploreIndoChina, která má v nabídce motocykly URAL a Minsk. Jeden z jejich majitelů napsal knihu o opravách Minsku, takže tomuto biku opravdu rozumí do detailů.

Pokud preferujete digitální nosiče, na podzim bude dáno do prodeje DVD "Motorcycling in Indochina and SE Asia“, které vydá společnost Globe Rider Productions a bude distribuována prostřednictvím Whole Earth Motorcycle Center.


Další iČMN články

  • Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...