Problém Evropy – stáčení tachometrů
vydáno 14. 10. 2015, text hell, foto ilustrační foto, red.
U nás bohužel ještě daleko větší problém než například v sousedním Německu, ale i tam se upravuje přibližně 30 % stavu tachometrů.
Ono se to sice týkalo především automobilů, protože na tiskové konferenci, kde jsme dostali tyto informace, vystupoval také zástupce AAA autobazaru, že se však něco podobného děje i u motocyklů, je zřejmé. Ročně prý podvodníci vydělají v ČR na stáčení tachometrů téměř 19 miliard korun. A přitom se o tomto po Evropě rozšířeném nešvaru u nás skoro v posledních letech nemluví. Neomlouvá nás ani to, že situace na Slovensku je ještě o nějakých 5 % horší než u nás. Můžete si vsadit, že každé druhé vozidlo přivezené k nám od našich západních sousedů, ať už auto, nebo motocykl, bude mít upravený tachometr. Ani v Německu totiž zákony a normy postihující tuto trestnou činnost stále nestačí. Celková výše takových podvodů na německém trhu dělá v přepočtu téměř 147 miliard korun. A my v České republice jsme první na řadě v prodeji ojetých motocyklů a automobilů z této země.
Problém zde i za našimi hranicemi je především v tom, že je přístup k přístrojům, které umožňují stáčení kilometrů, velmi snadný. Za pár tisíc korun se dá pořídit přístroj, který takovou činnost za pár minut na skoro každém tachometru umožní.
I u nás však platí zákony, že když škoda při takové činnosti překročí hranici 5000 korun, jedná se o trestný čin. Jenže ten se těžko odhaluje, na což podvodníci hřeší. Základem tedy je, aby se o problému začalo víc mluvit, abychom byli ostražitější při nákupech a například se nenechali lehce ukonejšit. Při nákupu ojetiny je dobré vzít si sebou mechanika nebo nechat stroj prohlédnout v odborném servisu, nechat si ukázat servisní knížku, zkontrolovat, zda motocykl procházel pravidelným servisem. Jde totiž o naše peníze, a také o to, abychom měli později s motocyklem (nebo i autem) co nejmenší problémy. Peníze neztrácíme jen při samotném pořízení vozidla (odhadem cca 10–15 % z nákupní ceny), ale nejspíš i při následných častějších návštěvách servisu nebo při nákupu náhradních dílů.
V tomto ohledu byla tiskovka na ÚAMK podnětná, berme ji jako první vlaštovku v pokusu o řešení tohoto problému.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...