Problém Evropy – stáčení tachometrů

vydáno 14. 10. 2015, text hell, foto ilustrační foto, red.

U nás bohužel ještě daleko větší problém než například v sousedním Německu, ale i tam se upravuje přibližně 30 % stavu tachometrů.

Ono se to sice týkalo především automobilů, protože na tiskové konferenci, kde jsme dostali tyto informace, vystupoval také zástupce AAA autobazaru, že se však něco podobného děje i u motocyklů, je zřejmé. Ročně prý podvodníci vydělají v ČR na stáčení tachometrů téměř 19 miliard korun. A přitom se o tomto po Evropě rozšířeném nešvaru u nás skoro v posledních letech nemluví. Neomlouvá nás ani to, že situace na Slovensku je ještě o nějakých 5 % horší než u nás. Můžete si vsadit, že každé druhé vozidlo přivezené k nám od našich západních sousedů, ať už auto, nebo motocykl, bude mít upravený tachometr. Ani v Německu totiž zákony a normy postihující tuto trestnou činnost stále nestačí. Celková výše takových podvodů na německém trhu dělá v přepočtu téměř 147 miliard korun. A my v České republice jsme první na řadě v prodeji ojetých motocyklů a automobilů z této země.
Problém zde i za našimi hranicemi je především v tom, že je přístup k přístrojům, které umožňují stáčení kilometrů, velmi snadný. Za pár tisíc korun se dá pořídit přístroj, který takovou činnost za pár minut na skoro každém tachometru umožní.
I u nás však platí zákony, že když škoda při takové činnosti překročí hranici 5000 korun, jedná se o trestný čin. Jenže ten se těžko odhaluje, na což podvodníci hřeší. Základem tedy je, aby se o problému začalo víc mluvit, abychom byli ostražitější při nákupech a například se nenechali lehce ukonejšit. Při nákupu ojetiny je dobré vzít si sebou mechanika nebo nechat stroj prohlédnout v odborném servisu, nechat si ukázat servisní knížku, zkontrolovat, zda motocykl procházel pravidelným servisem. Jde totiž o naše peníze, a také o to, abychom měli později s motocyklem (nebo i autem) co nejmenší problémy. Peníze neztrácíme jen při samotném pořízení vozidla (odhadem cca 10–15 % z nákupní ceny), ale nejspíš i při následných častějších návštěvách servisu nebo při nákupu náhradních dílů.
V tomto ohledu byla tiskovka na ÚAMK podnětná, berme ji jako první vlaštovku v pokusu o řešení tohoto problému.


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 7-8/2022
  • Motorbike 6/2022
  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
před 2 dny ve 21:31
Harley-Davidson má nové barevné varianty modelů Touring
Magazín Motoroute
před 6 dny ve 22:24
Užijte si s námi báječnou letní jízdu na vlně velkého letního výprodeje 💥
Magazín Motoroute
2. srpna v 9:13
MotoRoute 4/2022 vychází 5. 8. 2022
Všechny příspěvky ...