Bottpower XR1R - 150 koní na 150 kg!

vydáno 2. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto Bottpower

Malá španělská firma Bottpower představila minulý měsíc zradikalizovanou verzi svého projektu Bott XR1. S novým ultimativním závoďákem XR1R by chtěla příští rok startovat dokonce na Pikes Peaku!

Bottpower není ve světě úplně neznámá firma, hlavně v tuningovém a závodním prostředí si partička z Valencie vybudovala slušné jméno. Do většího povědomí se tým v čele s inženýrem Davidem Sánchezem dostal hlavně v posledních letech, a to radikálními přestavbami Buellů. Už v roce 2011 představili kit na XB12, kterým bylo možné přeměnit tento motocykl designově na flattrackový speciál a právě z této verze se vycházelo i při vývoji ultimativního supermotardu XR1R.

Základem je dvanáctistovka Buell Thunderstorm V-Twin, pověšená na jednoduchém rámu vlastní konstrukce. Na rozdíl od použitých komponent u XR1 je ale rám u trackové verze prototypem z titanu. Jiná je i elektronika. Závodní verze EFI Euro4 ECU umožňuje použití laditelné kontroly trakce, lunch kontrol, různé palivové mapy a speed limiter. XR1R je zatím vybavena také speciálním data systémem, který zaznamenává veškeré hodnoty včetně tenzometrických měření nového titanového rámu, to proto, že celý projekt je teprve na začátku a součástí vývoje nejsou jen jedničky a nuly, ale také testování in natura, a to na závodních tratích. Momentálně se také testuje pozice radiátoru, který je u XR1 schovaný za předním štítkem a u radikálu před motorem, a jen pro zajímavost, motorka má jednu hlavní a dvě přidružené nádrže (celkem 13 litrů).

U kitu XR1 se povedlo získat úsporu hmotnosti až 20 kg oproti původnímu Buellu, XR1R je minimálně o dalších cca 8 kg lehčí, neboť byl vymontovaný elektrický startér (počítá se s použitím externího startovacího zařízení), přičemž další úspory se dosáhlo použitím karbonu, kde se jen dalo. Nejzajímavější je ovšem snaha dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti minimálně 1:1, což v číslech znamená více než 150 koní na méně jak 150 kg. A cíl je to opravdu ambiciózní, už jenom proto, že vyvrcholením projektu má být start XR1R v nejtěžším vrchařském závodě na světě v roce 2017. A protože technické regule nepovolují použití rámu z titanu, bude závodní verze s vysněnými parametry opravdovým oříškem. Už teď ale Bott XR1R vypadá hodně zajímavě, a jediné, co by nás opravdu zajímalo, jsou jízdní vlastnosti.

Podvozkově je XR1R postavená na sedmnáctkách 120/70 a 190/55, využívá plně stavitelných předních USD vidlic Showa z Buellu 1125 a zadní pérování má na starosti centrála Öhlins. Ostrá ZTL2 brzda s osmipístkovým kusadlem, 375mm rotorem a radiální pumpou Brembo dokáže motorku jistě efektivně zastavit, nízká váha nahrává hravosti, ovšem relativně vysoké těžiště vzhledem k pozici nejtěžších prvků celého stroje – motoru a vlastně i jezdce to může celé dost sabotovat. Vzhledem k tomu, že týmová partička v čele s Davidem Sánchezem nejsou žádní amatéři, dá se předpokládat, že ví, co dělají. Však uvidíme, jak to celé dopadne.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Vojtech Ďuriš
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Aspar Racing Team
  • Motorbike 4/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Konica Minolta Honda
  • Vychází časopis Drž stopu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Jaroslav Šíma
před 2 dny ve 21:58
Moc pěkný dárek od Světa motorů k najetí milionu mil!
Marek Lichtenberg
před 2 dny ve 23:05
0
Velký obdiv, Jardo 👍
Bikes.cz
před 4 dny ve 22:17
Nový boxer od BMW je jedním z největších a nejúchvatnějších motocyklových motorů, říká Dominik Valášek v testu BMW R18. Technická data k tomuto nevšednímu modelu najdeš v katalogu Bikes.cz:  https://www.bikes.cz/2021/bmw-r-18
Motocyklová asociace ČR
před 5 dny ve 20:33
Policie ve čtvrtek zveřejnila videozáznam ze středeční honičky na dálnici D5 u Prahy, při které přišel o život řidič motocyklu, jenž se snažil ujet hlídce najetím do protisměru. Podle nových informací bylo muži 41 let a měl zákaz řízení.
Miluju motorky
před týdnem v 9:39
Libovečky od Durris Design už jistě znáš! Šeri položil pár otázek přímo Vojtechovi Ďurišovi, vedoucímu celého projektu! Vše najdeš v rozhovoru.

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...