Bottpower XR1R - 150 koní na 150 kg!

vydáno 2. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto Bottpower

Malá španělská firma Bottpower představila minulý měsíc zradikalizovanou verzi svého projektu Bott XR1. S novým ultimativním závoďákem XR1R by chtěla příští rok startovat dokonce na Pikes Peaku!

Bottpower není ve světě úplně neznámá firma, hlavně v tuningovém a závodním prostředí si partička z Valencie vybudovala slušné jméno. Do většího povědomí se tým v čele s inženýrem Davidem Sánchezem dostal hlavně v posledních letech, a to radikálními přestavbami Buellů. Už v roce 2011 představili kit na XB12, kterým bylo možné přeměnit tento motocykl designově na flattrackový speciál a právě z této verze se vycházelo i při vývoji ultimativního supermotardu XR1R.

Základem je dvanáctistovka Buell Thunderstorm V-Twin, pověšená na jednoduchém rámu vlastní konstrukce. Na rozdíl od použitých komponent u XR1 je ale rám u trackové verze prototypem z titanu. Jiná je i elektronika. Závodní verze EFI Euro4 ECU umožňuje použití laditelné kontroly trakce, lunch kontrol, různé palivové mapy a speed limiter. XR1R je zatím vybavena také speciálním data systémem, který zaznamenává veškeré hodnoty včetně tenzometrických měření nového titanového rámu, to proto, že celý projekt je teprve na začátku a součástí vývoje nejsou jen jedničky a nuly, ale také testování in natura, a to na závodních tratích. Momentálně se také testuje pozice radiátoru, který je u XR1 schovaný za předním štítkem a u radikálu před motorem, a jen pro zajímavost, motorka má jednu hlavní a dvě přidružené nádrže (celkem 13 litrů).

U kitu XR1 se povedlo získat úsporu hmotnosti až 20 kg oproti původnímu Buellu, XR1R je minimálně o dalších cca 8 kg lehčí, neboť byl vymontovaný elektrický startér (počítá se s použitím externího startovacího zařízení), přičemž další úspory se dosáhlo použitím karbonu, kde se jen dalo. Nejzajímavější je ovšem snaha dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti minimálně 1:1, což v číslech znamená více než 150 koní na méně jak 150 kg. A cíl je to opravdu ambiciózní, už jenom proto, že vyvrcholením projektu má být start XR1R v nejtěžším vrchařském závodě na světě v roce 2017. A protože technické regule nepovolují použití rámu z titanu, bude závodní verze s vysněnými parametry opravdovým oříškem. Už teď ale Bott XR1R vypadá hodně zajímavě, a jediné, co by nás opravdu zajímalo, jsou jízdní vlastnosti.

Podvozkově je XR1R postavená na sedmnáctkách 120/70 a 190/55, využívá plně stavitelných předních USD vidlic Showa z Buellu 1125 a zadní pérování má na starosti centrála Öhlins. Ostrá ZTL2 brzda s osmipístkovým kusadlem, 375mm rotorem a radiální pumpou Brembo dokáže motorku jistě efektivně zastavit, nízká váha nahrává hravosti, ovšem relativně vysoké těžiště vzhledem k pozici nejtěžších prvků celého stroje – motoru a vlastně i jezdce to může celé dost sabotovat. Vzhledem k tomu, že týmová partička v čele s Davidem Sánchezem nejsou žádní amatéři, dá se předpokládat, že ví, co dělají. Však uvidíme, jak to celé dopadne.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 6/2022
  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
16. června v 21:10
Indian Motorcycle představuje FTR Stealth Grey, první tovární edici speciálně navrženou pro mezinárodní trhy.
Časopis Motorbike
16. června v 21:02
Haloooo, na stáncích a pumpách už je další číslo Motorbike časáku! 🏁
Víc na www.motolife.cz/.../motorbike-6-2022-motorbike-45ed
Bikes.cz
14. června
Soužití motorkářů s řidiči aut je někdy vypjaté.
Všechny příspěvky ...