Bottpower XR1R - 150 koní na 150 kg!

vydáno 2. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto Bottpower

Malá španělská firma Bottpower představila minulý měsíc zradikalizovanou verzi svého projektu Bott XR1. S novým ultimativním závoďákem XR1R by chtěla příští rok startovat dokonce na Pikes Peaku!

Bottpower není ve světě úplně neznámá firma, hlavně v tuningovém a závodním prostředí si partička z Valencie vybudovala slušné jméno. Do většího povědomí se tým v čele s inženýrem Davidem Sánchezem dostal hlavně v posledních letech, a to radikálními přestavbami Buellů. Už v roce 2011 představili kit na XB12, kterým bylo možné přeměnit tento motocykl designově na flattrackový speciál a právě z této verze se vycházelo i při vývoji ultimativního supermotardu XR1R.

Základem je dvanáctistovka Buell Thunderstorm V-Twin, pověšená na jednoduchém rámu vlastní konstrukce. Na rozdíl od použitých komponent u XR1 je ale rám u trackové verze prototypem z titanu. Jiná je i elektronika. Závodní verze EFI Euro4 ECU umožňuje použití laditelné kontroly trakce, lunch kontrol, různé palivové mapy a speed limiter. XR1R je zatím vybavena také speciálním data systémem, který zaznamenává veškeré hodnoty včetně tenzometrických měření nového titanového rámu, to proto, že celý projekt je teprve na začátku a součástí vývoje nejsou jen jedničky a nuly, ale také testování in natura, a to na závodních tratích. Momentálně se také testuje pozice radiátoru, který je u XR1 schovaný za předním štítkem a u radikálu před motorem, a jen pro zajímavost, motorka má jednu hlavní a dvě přidružené nádrže (celkem 13 litrů).

U kitu XR1 se povedlo získat úsporu hmotnosti až 20 kg oproti původnímu Buellu, XR1R je minimálně o dalších cca 8 kg lehčí, neboť byl vymontovaný elektrický startér (počítá se s použitím externího startovacího zařízení), přičemž další úspory se dosáhlo použitím karbonu, kde se jen dalo. Nejzajímavější je ovšem snaha dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti minimálně 1:1, což v číslech znamená více než 150 koní na méně jak 150 kg. A cíl je to opravdu ambiciózní, už jenom proto, že vyvrcholením projektu má být start XR1R v nejtěžším vrchařském závodě na světě v roce 2017. A protože technické regule nepovolují použití rámu z titanu, bude závodní verze s vysněnými parametry opravdovým oříškem. Už teď ale Bott XR1R vypadá hodně zajímavě, a jediné, co by nás opravdu zajímalo, jsou jízdní vlastnosti.

Podvozkově je XR1R postavená na sedmnáctkách 120/70 a 190/55, využívá plně stavitelných předních USD vidlic Showa z Buellu 1125 a zadní pérování má na starosti centrála Öhlins. Ostrá ZTL2 brzda s osmipístkovým kusadlem, 375mm rotorem a radiální pumpou Brembo dokáže motorku jistě efektivně zastavit, nízká váha nahrává hravosti, ovšem relativně vysoké těžiště vzhledem k pozici nejtěžších prvků celého stroje – motoru a vlastně i jezdce to může celé dost sabotovat. Vzhledem k tomu, že týmová partička v čele s Davidem Sánchezem nejsou žádní amatéři, dá se předpokládat, že ví, co dělají. Však uvidíme, jak to celé dopadne.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2022
  • Výměna olejového filtru motorky
  • Motorbike 10/2022
  • Motorbike 9/2022
  • Motorbike 7-8/2022

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 5 dny v 15:57
Nová Honda CL500 se nese v duchu bohatého retro stylu inspirovaného modely řady CL z let šedesátých a sedmdesátých.
Magazín Motoroute
20. listopadu v 19:41
CFMOTO odhalila na EICMA 2022 nové modely
Časopis Motorbike
6. listopadu
😍 Motorbike 11/2022 😍
Pomalu se chystáme na italskou výstavu EICMA, ale ještě předtím jsme si pořádně mákli na letošním předposledním vydání Motorbike 😎. Najdete v něm tradičně nejen slušnou dávku testů motorek, skútrů a čtyřkolek, ale krom dalšího třeba i reportáže ze závodů či dalších akcí, vonících benzínem. Prostě vše, o čem má správný motorkářský časopis být.
A věříme, že se vám i listopadový Motorbike (opět rozšířený na 124 stran) bude líbit! 😈
Více na www.motolife.cz/.../motorbike-11-2022-motorbike-45f4
Všechny příspěvky ...