Bottpower XR1R - 150 koní na 150 kg!

vydáno 2. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto Bottpower

Malá španělská firma Bottpower představila minulý měsíc zradikalizovanou verzi svého projektu Bott XR1. S novým ultimativním závoďákem XR1R by chtěla příští rok startovat dokonce na Pikes Peaku!

Bottpower není ve světě úplně neznámá firma, hlavně v tuningovém a závodním prostředí si partička z Valencie vybudovala slušné jméno. Do většího povědomí se tým v čele s inženýrem Davidem Sánchezem dostal hlavně v posledních letech, a to radikálními přestavbami Buellů. Už v roce 2011 představili kit na XB12, kterým bylo možné přeměnit tento motocykl designově na flattrackový speciál a právě z této verze se vycházelo i při vývoji ultimativního supermotardu XR1R.

Základem je dvanáctistovka Buell Thunderstorm V-Twin, pověšená na jednoduchém rámu vlastní konstrukce. Na rozdíl od použitých komponent u XR1 je ale rám u trackové verze prototypem z titanu. Jiná je i elektronika. Závodní verze EFI Euro4 ECU umožňuje použití laditelné kontroly trakce, lunch kontrol, různé palivové mapy a speed limiter. XR1R je zatím vybavena také speciálním data systémem, který zaznamenává veškeré hodnoty včetně tenzometrických měření nového titanového rámu, to proto, že celý projekt je teprve na začátku a součástí vývoje nejsou jen jedničky a nuly, ale také testování in natura, a to na závodních tratích. Momentálně se také testuje pozice radiátoru, který je u XR1 schovaný za předním štítkem a u radikálu před motorem, a jen pro zajímavost, motorka má jednu hlavní a dvě přidružené nádrže (celkem 13 litrů).

U kitu XR1 se povedlo získat úsporu hmotnosti až 20 kg oproti původnímu Buellu, XR1R je minimálně o dalších cca 8 kg lehčí, neboť byl vymontovaný elektrický startér (počítá se s použitím externího startovacího zařízení), přičemž další úspory se dosáhlo použitím karbonu, kde se jen dalo. Nejzajímavější je ovšem snaha dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti minimálně 1:1, což v číslech znamená více než 150 koní na méně jak 150 kg. A cíl je to opravdu ambiciózní, už jenom proto, že vyvrcholením projektu má být start XR1R v nejtěžším vrchařském závodě na světě v roce 2017. A protože technické regule nepovolují použití rámu z titanu, bude závodní verze s vysněnými parametry opravdovým oříškem. Už teď ale Bott XR1R vypadá hodně zajímavě, a jediné, co by nás opravdu zajímalo, jsou jízdní vlastnosti.

Podvozkově je XR1R postavená na sedmnáctkách 120/70 a 190/55, využívá plně stavitelných předních USD vidlic Showa z Buellu 1125 a zadní pérování má na starosti centrála Öhlins. Ostrá ZTL2 brzda s osmipístkovým kusadlem, 375mm rotorem a radiální pumpou Brembo dokáže motorku jistě efektivně zastavit, nízká váha nahrává hravosti, ovšem relativně vysoké těžiště vzhledem k pozici nejtěžších prvků celého stroje – motoru a vlastně i jezdce to může celé dost sabotovat. Vzhledem k tomu, že týmová partička v čele s Davidem Sánchezem nejsou žádní amatéři, dá se předpokládat, že ví, co dělají. Však uvidíme, jak to celé dopadne.



Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife