Srovnávejme srovnatelné - 2T vs. 4T
vydáno 31. 7. 2008, text Hawk
Denně diskutuji s mlaďasi a na každodenním programu je výběr mašiny. Tímto bych chtěl nastínit základní, mnohdy špatný náhled na dvoudobý a čtyřdobý malorážkový svět. Výběr první motorky ovlivňuje mnoho názorů kamarádů a zajímavých rad z všemožných periodik. Ne vše je však zcela nezkreslený.
Řídit výběr podle toho, že někdo támhle říkal, že NSR jede líp než CBR, je dosti zavádějící. Pokud budeme mluvit o motocyklech v jednom časovém bodě, tak budeme porovnávat například Aprilii RS 125 a Yamahu R125, které se tento rok souběžně vyrábí, oproti například Hondě NSR, jejíž výroba byla ukončena již před lety. Argument již skoro 16letého zájemce o motorku pro dvoudobý motocykl je zpravidla ten, že prostě jede víc. A je to tak. Výkonově se již z principu konstrukce nemůžou tyto motocykly rovnat. Rozdíl přibližně 22 kW proti 11 kW je prostě drtivý a čtyřdobým motorům nepomůže ani uhlazenější a vyrovnaný průběh výkonové křivky. Pokud v těchto písmenkách pomineme to, že dvoutakt vás v peněžence ochudí o mnohem víc peněz než provoz čtyřtaktu, dostaneme se pomalu k pointě, která je smyslem tohoto článku. To kouzlo se skrývá v onom výkonu přes 20 kW. Zákon nám totiž povoluje při vlastnění řidičského oprávnění A1 řídit motocykl pouze s výkonem do 11 kW! Proto se dvoudobé motocykly (Aprilia RS, Cagiva Mito, Derbi GPR atd.) seškrcují na tuto výkonovou mez a i proto neznám nikoho s řidičským průkazem A1, kdo by měl RSo nebo Mito seškrcené. A tady jsme již na zlomu celé záležitosti. Při stejném výkonu (11 kW) Yamahy YZF-R125 řídíte najednou vetší množství váhy v podobě RS 125, která na maximální rychlosti nemá již nijak navrch oproti konkurentovi, který je obratnější a především postaven pro tyto podmínky, orojevující se například v nižších požadavcích na tuhost a pevnost rámu a tím i jeho váhu, velikost pneumatik a z toho vyplývající obratnost motorky. I průběh výkonu a spotřeba jsou úměrné puberťákově kapse oproti Aprilii, žadonící po otáčkách, které si svým tempem neřeknou i méně než 4 litry (v uškrcené verzi). Dvoudobé motory mají šmrnc a zátah, který se nahradit nedá. Můžeme však souhrnně říci, že pro začátečníka je vhodnější moderní bezúdržbová čtyřdobá stopětadvacítka, která mu dokáže dát i lepší jízdní základy. Je to však o osobnosti a jednoznačné doporučení není. S jistotou se však dá říci, že dvoudobé motocykly jsou mnohem nákladnější na provoz na pozemních komunikacích. Kutilové, srdcaři a technicky založení jedinci se v nich ale najdou, na rozdíl od praktického a fungujícího čtyřtaktu.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...