Srovnávejme srovnatelné - 2T vs. 4T

vydáno 31. 7. 2008, text Hawk

Denně diskutuji s mlaďasi a na každodenním programu je výběr mašiny. Tímto bych chtěl nastínit základní, mnohdy špatný náhled na dvoudobý a čtyřdobý malorážkový svět. Výběr první motorky ovlivňuje mnoho názorů kamarádů a zajímavých rad z všemožných periodik. Ne vše je však zcela nezkreslený.

Řídit výběr podle toho, že někdo támhle říkal, že NSR jede líp než CBR, je dosti zavádějící. Pokud budeme mluvit o motocyklech v jednom časovém bodě, tak budeme porovnávat například Aprilii RS 125 a Yamahu R125, které se tento rok souběžně vyrábí, oproti například Hondě NSR, jejíž výroba byla ukončena již před lety. Argument již skoro 16letého zájemce o motorku pro dvoudobý motocykl je zpravidla ten, že prostě jede víc. A je to tak. Výkonově se již z principu konstrukce nemůžou tyto motocykly rovnat. Rozdíl přibližně 22 kW proti 11 kW je prostě drtivý a čtyřdobým motorům nepomůže ani uhlazenější a vyrovnaný průběh výkonové křivky. Pokud v těchto písmenkách pomineme to, že dvoutakt vás v peněžence ochudí o mnohem víc peněz než provoz čtyřtaktu, dostaneme se pomalu k pointě, která je smyslem tohoto článku. To kouzlo se skrývá v onom výkonu přes 20 kW. Zákon nám totiž povoluje při vlastnění řidičského oprávnění A1 řídit motocykl pouze s výkonem do 11 kW! Proto se dvoudobé motocykly (Aprilia RS, Cagiva Mito, Derbi GPR atd.) seškrcují na tuto výkonovou mez a i proto neznám nikoho s řidičským průkazem A1, kdo by měl RSo nebo Mito seškrcené. A tady jsme již na zlomu celé záležitosti. Při stejném výkonu (11 kW) Yamahy YZF-R125 řídíte najednou vetší množství váhy v podobě RS 125, která na maximální rychlosti nemá již nijak navrch oproti konkurentovi, který je obratnější a především postaven pro tyto podmínky, orojevující se například v nižších požadavcích na tuhost a pevnost rámu a tím i jeho váhu, velikost pneumatik a z toho vyplývající obratnost motorky. I průběh výkonu a spotřeba jsou úměrné puberťákově kapse oproti Aprilii, žadonící po otáčkách, které si svým tempem neřeknou i méně než 4 litry (v uškrcené verzi). Dvoudobé motory mají šmrnc a zátah, který se nahradit nedá. Můžeme však souhrnně říci, že pro začátečníka je vhodnější moderní bezúdržbová čtyřdobá stopětadvacítka, která mu dokáže dát i lepší jízdní základy. Je to však o osobnosti a jednoznačné doporučení není. S jistotou se však dá říci, že dvoudobé motocykly jsou mnohem nákladnější na provoz na pozemních komunikacích. Kutilové, srdcaři a technicky založení jedinci se v nich ale najdou, na rozdíl od praktického a fungujícího čtyřtaktu.


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...