Srovnávejme srovnatelné - 2T vs. 4T
vydáno 31. 7. 2008, text Hawk
Denně diskutuji s mlaďasi a na každodenním programu je výběr mašiny. Tímto bych chtěl nastínit základní, mnohdy špatný náhled na dvoudobý a čtyřdobý malorážkový svět. Výběr první motorky ovlivňuje mnoho názorů kamarádů a zajímavých rad z všemožných periodik. Ne vše je však zcela nezkreslený.
Řídit výběr podle toho, že někdo támhle říkal, že NSR jede líp než CBR, je dosti zavádějící. Pokud budeme mluvit o motocyklech v jednom časovém bodě, tak budeme porovnávat například Aprilii RS 125 a Yamahu R125, které se tento rok souběžně vyrábí, oproti například Hondě NSR, jejíž výroba byla ukončena již před lety. Argument již skoro 16letého zájemce o motorku pro dvoudobý motocykl je zpravidla ten, že prostě jede víc. A je to tak. Výkonově se již z principu konstrukce nemůžou tyto motocykly rovnat. Rozdíl přibližně 22 kW proti 11 kW je prostě drtivý a čtyřdobým motorům nepomůže ani uhlazenější a vyrovnaný průběh výkonové křivky. Pokud v těchto písmenkách pomineme to, že dvoutakt vás v peněžence ochudí o mnohem víc peněz než provoz čtyřtaktu, dostaneme se pomalu k pointě, která je smyslem tohoto článku. To kouzlo se skrývá v onom výkonu přes 20 kW. Zákon nám totiž povoluje při vlastnění řidičského oprávnění A1 řídit motocykl pouze s výkonem do 11 kW! Proto se dvoudobé motocykly (Aprilia RS, Cagiva Mito, Derbi GPR atd.) seškrcují na tuto výkonovou mez a i proto neznám nikoho s řidičským průkazem A1, kdo by měl RSo nebo Mito seškrcené. A tady jsme již na zlomu celé záležitosti. Při stejném výkonu (11 kW) Yamahy YZF-R125 řídíte najednou vetší množství váhy v podobě RS 125, která na maximální rychlosti nemá již nijak navrch oproti konkurentovi, který je obratnější a především postaven pro tyto podmínky, orojevující se například v nižších požadavcích na tuhost a pevnost rámu a tím i jeho váhu, velikost pneumatik a z toho vyplývající obratnost motorky. I průběh výkonu a spotřeba jsou úměrné puberťákově kapse oproti Aprilii, žadonící po otáčkách, které si svým tempem neřeknou i méně než 4 litry (v uškrcené verzi). Dvoudobé motory mají šmrnc a zátah, který se nahradit nedá. Můžeme však souhrnně říci, že pro začátečníka je vhodnější moderní bezúdržbová čtyřdobá stopětadvacítka, která mu dokáže dát i lepší jízdní základy. Je to však o osobnosti a jednoznačné doporučení není. S jistotou se však dá říci, že dvoudobé motocykly jsou mnohem nákladnější na provoz na pozemních komunikacích. Kutilové, srdcaři a technicky založení jedinci se v nich ale najdou, na rozdíl od praktického a fungujícího čtyřtaktu.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...