Srovnávejme srovnatelné - 2T vs. 4T

vydáno 31. 7. 2008, text Hawk

Denně diskutuji s mlaďasi a na každodenním programu je výběr mašiny. Tímto bych chtěl nastínit základní, mnohdy špatný náhled na dvoudobý a čtyřdobý malorážkový svět. Výběr první motorky ovlivňuje mnoho názorů kamarádů a zajímavých rad z všemožných periodik. Ne vše je však zcela nezkreslený.

Řídit výběr podle toho, že někdo támhle říkal, že NSR jede líp než CBR, je dosti zavádějící. Pokud budeme mluvit o motocyklech v jednom časovém bodě, tak budeme porovnávat například Aprilii RS 125 a Yamahu R125, které se tento rok souběžně vyrábí, oproti například Hondě NSR, jejíž výroba byla ukončena již před lety. Argument již skoro 16letého zájemce o motorku pro dvoudobý motocykl je zpravidla ten, že prostě jede víc. A je to tak. Výkonově se již z principu konstrukce nemůžou tyto motocykly rovnat. Rozdíl přibližně 22 kW proti 11 kW je prostě drtivý a čtyřdobým motorům nepomůže ani uhlazenější a vyrovnaný průběh výkonové křivky. Pokud v těchto písmenkách pomineme to, že dvoutakt vás v peněžence ochudí o mnohem víc peněz než provoz čtyřtaktu, dostaneme se pomalu k pointě, která je smyslem tohoto článku. To kouzlo se skrývá v onom výkonu přes 20 kW. Zákon nám totiž povoluje při vlastnění řidičského oprávnění A1 řídit motocykl pouze s výkonem do 11 kW! Proto se dvoudobé motocykly (Aprilia RS, Cagiva Mito, Derbi GPR atd.) seškrcují na tuto výkonovou mez a i proto neznám nikoho s řidičským průkazem A1, kdo by měl RSo nebo Mito seškrcené. A tady jsme již na zlomu celé záležitosti. Při stejném výkonu (11 kW) Yamahy YZF-R125 řídíte najednou vetší množství váhy v podobě RS 125, která na maximální rychlosti nemá již nijak navrch oproti konkurentovi, který je obratnější a především postaven pro tyto podmínky, orojevující se například v nižších požadavcích na tuhost a pevnost rámu a tím i jeho váhu, velikost pneumatik a z toho vyplývající obratnost motorky. I průběh výkonu a spotřeba jsou úměrné puberťákově kapse oproti Aprilii, žadonící po otáčkách, které si svým tempem neřeknou i méně než 4 litry (v uškrcené verzi). Dvoudobé motory mají šmrnc a zátah, který se nahradit nedá. Můžeme však souhrnně říci, že pro začátečníka je vhodnější moderní bezúdržbová čtyřdobá stopětadvacítka, která mu dokáže dát i lepší jízdní základy. Je to však o osobnosti a jednoznačné doporučení není. S jistotou se však dá říci, že dvoudobé motocykly jsou mnohem nákladnější na provoz na pozemních komunikacích. Kutilové, srdcaři a technicky založení jedinci se v nich ale najdou, na rozdíl od praktického a fungujícího čtyřtaktu.


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před 2 dny v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
před 8 dny ve 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...