KTM a Honda už mají motokrosy 2014
vydáno 24. 5. 2013, text Jan Rameš, foto Honda, KTM
Sezona 2013 nám sotva začala, počasí se brání zuby nehty, a firmy už přichází s modely pro další rok. S první várkou MX modelů si pospíšila Honda a KTM.
Začneme Hondou, ta bude jednodušší na rozcvičení, neboť již klasicky nabízí pouze dva modely: čtyřdobou dvěpade a čtyřipade. Větší z jmenovaných byla totálně překopána pro rok letošní, čili tady se žádné mega změny neodehrály. Drobné poladění zadního i předního odpružení (připomínáme vpředu tu zajímavou „vzduchovou“ vidlici), ve spojce jsou měkčí pružinky, stříkačka má nový program a pár změn proběhlo i na dvojici tlumičů výfuku.
CRF250R kompletně jinak
Zato dvěstěpadesátka, na té nezůstal šroubek na matičce. Hliníkový rám šesté generace je úplně nový a přispívá k ještě větší centralizaci hmoty (veškerá možná elektronika je navíc nacpaná pod vstřikování, to taky udělá hodně), předělaná je kyvka, zadní tlumič je také funglovka, kratší a uchycený níže, a přední vidle Showa, pořád konvenční USD, má odlišné naladění a větší pístek. Vše bylo podřízeno dvěma zásadním parametrům, a sice trakci a ovladatelnosti, a to hlavně ve vzduchu, kde se pilot musí poprat s téměř 106 kilogramy hmotnosti nového céerefa.
Motor se dvěma výfuky dostal vyšší kompresní poměr, nyní už je na 13,5:1, makalo se jak na sacích a výfukových kanálech, tak na tvaru spalovacího prostoru, vše pro posílení spodního a středního pásma, jak je u dvěstěpadesátek obvyklé. Ceny ani výkony nových CRF ještě nebyly stanoveny.
Dvěpade podle 350 EXC-F
A co přichystali inženýři v Mattighofenu, během vedlejšáku na nových modelech Husqvarny, kterou si Stefan Pierer pořídil na začátku roku? Ti měli práce podstatně víc, vždyť výrobní program offroadů KTM zahrnuje tři minikrosy, osm endur (většinu z nich ještě ve verzi Six Days) a šest motokrosů!
Jedna novinka byla jasná už dopředu, čtyřdobá endurová 250 EXC-F. Ta hodně vychází z úspěšné třistapadesátky, má její rám i odpružení, a motor je úplně nový: jiné sací potrubí, kompletní výfuk, větší sací ventily, jiné vačky, nový válec s větším vrtáním, jiná klika i kartery, jiná spojka, no prostě až na logo KTM na víku nemá se starou dvěpade nic společného.
Na ostatní modely se samozřejmě nezanevřelo, a tak endura se mohou pochlubit jinými spodními brýlemi a čtyřtakty navíc lehčím rámem, samozřejmostí jsou jiné polepy, plasty a přední světlo.
V motokrosech, kde má KTM nabídku od 125 dvoutaktu po 450 čtyřtakt, proběhly největší změny stejně jako u Hond na čtyřdobých 250 a 450. Menší jmenovaná motorizace dostala pět místo šesti rychlostí, což zaprvé lehce ušetří hmotnost a zadruhé by převody měly lépe odpovídat potřebám motoru. Čtyřipade obdržela nový výfuk, třívrstvé těsnění pod hlavou, lehčí vačku a kartery už úplně bez domečku pro kick startér. Všechny motokrosové modely dostaly dále novou přední brzdu Brembo, přeladěné odpružení, novou nádrž a upravovala se i ergonomie. První offroadové modely KTM 2014 by měly být u dealerů již v červnu.