Honda - budoucnost je DCT

vydáno 13. 4. 2016, text David M. Bodlák, foto Honda

Technologie dvojspojkové převodovky je pro Hondu, zdá se, hodně zásadní. Japonský výrobce na konci března totiž spustil samostatnou webovou stránku, věnující se pouze tomuto tématu a také nedávno oznámil další vývojové plány.

Tak trochu interaktivní stránka, která vás vtáhne rovnou do děje, kdy si můžete přepínat mezi automatem a manuálem a pak i řadit a pořád se bude na obrazovce vašeho monitoru něco dít, včetně celkového obsahu, je pro nás jasným důkazem, jak důležitá pro Hondu tato technologie je.

Průkopnický model technologie DCT - Honda VFR1200F 2010
Manuálně můžete řadit pomocí tlačítek a dokonce jimi i zasahovat do automatických režimů - dolů palcem, nahoru ukazováčkem. Je to přesné, rychlé a tiché!
Hlavní poznávací znamení použití DCT - absence spojkové páčky a řadičky, pokud tedy na motorce není použita příplatková mechanicko-elektrická řadicí páka

Vůbec prvním modelem, který tuhle vychytávku dostal, byla před šesti lety představená sportovně-cestovní VFR1200F. Od té doby se tato alternativní výbava dostala i do dalších vybraných modelů. Integra, NM4 Vultus a modely CTX mají DCT standardně, připlatit si za tuto hi-tech "součástku" můžete u řady VFR1200, NC a nově i u znovuzrozené Africa Twin. V té je nabízena poslední generace DCT, schopná offroadové jízdy. Zatímco u Africy si ale tuto výbavu lidé jen oťukávají, v jiných modelech je DCT mnohdy hodně oblíbená. Celoevropsky jsou prodeje modelů s DCT již srovnatelné s klasickými převodovkami, v ČR je to zatím podle Petra Hubáčka z českého zastoupení Hondy méně, ovšem obliba stoupá a motorek se s tímto poloautomatickým mechanismem, který motorce kromě ceny přidává cca 10 kg, u nás prodává stále víc a víc. A tato tendence se dá očekávat i nadále, neboť vývojové oddělení Hondy nedávno pustilo informaci, že se usilovně pracuje na supersportovní verzi DCT, která by se měla v dohledné době objevit v modelech CBR600RR a Fireblade.

Řez 700kubíkovým motorem s dvojspojkovou převodovkou

Nejzásadnějším rozdílem proti dosavadním verzím DCT by měla být menší rozměrová náročnost a také nižší váha, což jsou prozatím dvě nejzásadnější překážky pro použití v lehkých supersportovních strojích. Rychlost a účinnost řazení je ale už v tuto chvíli mnohem lepší než klasické či obousměrné quickshiftery a dokonce je DCT rychlejší než bezztrátová převodovka v HRC MotoGP speciálech. Tak uvidíme, po sezoně nás čekají hned dva nejdůležitější světové veletrhy a příležitost pro představení další „malé revoluce“ tudíž bude veliká.

Volič automatických režimů D a S a Neutrálu na modelu NC700X 2012



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Vojtech Ďuriš
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Aspar Racing Team
  • Motorbike 4/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Konica Minolta Honda
  • Vychází časopis Drž stopu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny v 9:39
Libovečky od Durris Design už jistě znáš! Šeri položil pár otázek přímo Vojtechovi Ďurišovi, vedoucímu celého projektu! Vše najdeš v rozhovoru.

#serimotostories #milujumotorky
Moto.cz
před 3 dny v 9:57
Vzpomínka na poslední závod "Okruhu Stanislava Maliny" v roce 1975 vyplňuje další dílek v mozaice historie silničních závodů minulého století v Československu..
www.moto.cz/.../863-pisek-1975
Motocyklová asociace ČR
před 3 dny v 0:13
Policejní hlídka chtěla zastavit k silniční kontrole motorkáře, kterému předtím radarem naměřila rychlost přes 200 km/hod. Následná honička skončila smrtí motorkáře.
Marek Lichtenberg
před 3 dny v 16:00
0
Úplně zbytečná ztráta života motorkáře, ale otočit se na dálnici do protisměru, to může udělat jenom blbec!
Časopis Motorbike
před 4 dny v 15:40
MOTO ITALIA s.r.o. slaví 20 let zastupování značky Ducati v České republice a chystá jaro plné předváděcích akcí! DUCATI SEASON OPENING otevře sezónu na dealerstvích v sobotu 24. dubna. DUCATI TOUR - 12. ročník seriálu testovacích dnů Ducati. Od konce dubna do začátku června vždy v sobotu.
Ducati Multistrada Experience, 3 dny zaměřené výhradně na Multistrady. Jako bonus tradiční okruhový DUCATI DEN v Mostě.
Všechny příspěvky ...