Motorky nejsou pro nudisty
vydáno 30. 5. 2013, text Jan Rameš
…čili na motorkách se jezdí v oblečení, a to nejlépe v tom speciálně pro jízdu na motocyklu určeném. Nejde o frajeřinu, jde o zdraví, a to máme, jak nám maminky vtloukaly do hlavy už od plínek, jenom jedno.
Je to vážně o nervy, když prakticky pokaždé, když se octnu na silnici, potkám nějakého dobrodruha na motorce (o skútristech ani nemluvím, to jsou hazardéři skoro všichni), kterak si to šine vpřed oděn do módního outfitu z méně (Ha-Noi) či více (Armani) renomovaného obchodu, na hlavě prastarý kokos, rukavice žádné, na nohou kecky, chránič páteře pojem neznámý. Stačí trapný pád v nulové rychlosti na štěrku a máte o doživotní trable postaráno, přitom ve speciálním motorkovém oblečení, které nemusí být ani drahé, ani ošklivé, byste se jen oprášili, zanadávali si, motorku zvedli a pokračovali dál. Co se děje při kreši ve vyšší rychlosti, kdy letíte jak hadroví panáčci, snad ani nedomýšlím. A nemusí jít jen o bouračky, motooblečení je co do komfortu při jízdě asi tak milionkrát příjemnější než obyčejné džíny a šusťákovka.
Kůže nebo textil
Co ale vybrat? Při výběru se řiďte v první řadě tím, k čemu svou motorku používáte a jak jezdíte, to je mnohem důležitější, než jaký druh motorky vlastníte. Majiteli Hayabusy kolikrát lépe poslouží turistický textil, naopak na naháči klidně můžete jezdit v jednodílné racingové kombošce, zejména je-li vaším druhým jménem adrenalin.
Každý druh oblečení má své plusy i mínusy. V zásadě se mluví buď o kůži, nebo o textilu. Kůži můžete mít ve formě jednodílné závodní kombinézy, jako kombinézu dvoudílnou, či jako samostatné kalhoty a bundu. Vše má své plusy i mínusy, zpravidla čím větší pohodlí, tím menší bezpečnost a naopak.
Pod textilem se také skrývá více možností, většinou lidé sáhnou po kompletu bunda/kalhoty, přičemž bundy se ještě dále dělí na krátké do pasu a dlouhé pod zadek. Do textilu ale také patří motokrosové oblečení, které často používají hardcoroví uživatelé cestovních endur, a zapomínat nesmíme ani na speciální motocyklové džíny. Ty jsou buď těsně na tělo a mají integrované chrániče (akorát v nich člověk vypadá trochu jako metaláci z 80. let, hihi), nebo jsou to normální džíny ve speciálním střihu a chrániče mají buď vložené, nebo si berete motokrosové. Ve všech případech bývají buď na nejdůležitějších místech, ty drahé potom kompletně všude podšité kevlarovou tkaninou.
Klady i zápory
Kůže, a je jedno, jestli klasická hovězina, nebo exotičtější klokanka, má vždy lepší parametry, co se otěruvzdornosti týče, čili kde textil při klouzání po asfaltu již dávno teče, kůži můžete ještě vesele brousit. Také se vašemu tělu do značné míry přizpůsobí – krátké rukávy nebo nohavice vytáhnout nedokážete, ovšem je-li vám kombinéza třeba těsná přes stehna, žádný strach, po pár projížďkách povolí. O dobře padnoucí kombinéze kolikrát ani nevíte, když ji na sobě máte. Tedy, mluvím o situaci, když sedíte na motorce. Naopak při procházce po městě je to slabší, neboť kůže má snahu držet svůj původní tvar, pro který byla navržena, a pozorovat shrbené jedince v závodních kombinézách bývá humorné.
Pokud rádi na projížďkách zastavíte a jdete se někam cournout, bude pro vás možná lepší textil. Tenhle druh oblečení je podstatně vzdušnější než kůže (v té se prostě v teple pečete, pokud nemáte perforaci, kterou zase proklínáte, když je chladno) a mnohem poddajnější. Jenže kvůli tomu, že jeho rozměry jsou dané a neměnné, není možné textilní věci udělat přesně na tělo (textil nepovolí) a musí se vyrobit trochu volnější, což s sebou přináší hned dva neduhy: zaprvé, chrániče logicky nedrží tak dobře na svých místech, a zadruhé, při jízdě se textil všelijak třepotá, což je zejména při vyšších rychlostech hodně otravné. Tohle se výrobci snaží řešit různými stahovačkami a zipy, ale nikdy to nebude tak dokonalé jako přesně padnoucí kůže.
Zásadní rozdíly panují v odolnosti proti vodě. Nejhůře je na tom textil samotný, to jste durch hned. Jenže výhodou textilu je, že jde pomocí klimamembrán (páru ven pustí, vodu dovnitř ne) udělat prakticky stoprocentně nepromokavý. To se řeší dvěma způsoby, buď máte membránu integrovanou, nebo vyjímatelnou, to jsou potom takové ty „trojobaly“, kdy kromě svrchní části máte ještě jednu teplou vložku a jednu klimamembránu. Ideální řešení neexistuje, někdo preferuje první variantu, jiný druhou. Kůže vydrží nápor vody poměrně dlouho, však ji také předtím nosilo nějaké zvíře, které se v dešti také nerozmočilo, jenže jakmile to překročí určitou mez, kůže kapituluje. Nasákne se, stane se z ní hadr a musí se nechat pomalu vyschnout a následně promazat.
Jak se starat
A tím se dostáváme ke kapitole zvané „údržba“. Také tady se nároky kůže i textilu výrazně odlišují, i když nutno říci, že ani v jednom případě vás nečeká nic dramatického. Z kůže se doporučuje sem tam otřít navlhčenou houbičkou rozpláclé mušince, a když ji dvakrát do roka omyjete vlažnou vodou a mýdlem, necháte oschnout a následně namažete nějakým tím voňavým voskem či speciální chemií, rozhodně jí uděláte dobrou službu.
Textil je na údržbu vůbec nenáročný. Tady jde jen o to, abyste nevypadali jako utečenci ze skládky a nesmrděli na sto honů. V každém textilním motooblečení najdete běžné symboly, které vám poradí, jak na čištění. Pokud se vám to nechce luštit, vězte, že nic nezkazíte, když vyndáte chrániče a vložky a oblečení necháte odmáčet ve vodě s běžným pracím prostředkem (ano, s tím otloukánkem, proti kterému brojí v reklamách všechny značkové prací prášky), následně to v ruce trochu vydrbete, vypláchnete a necháte bez ždímání či přehnaného kroucení vyschnout. Nic náročného, co byste svému oblečení v zimní pauze nemohli dopřát.
Zajímavé tipy/novinky a názory lidí z branže na motocyklové oblečení najdete v nejnovějších ČMN č. 11. Právě na stáncích.
Diskuze k článku
mena
31. 5. 2013
ten kdo to píše tak je asi znalec včelařskýho průmyslu... kombineza je dělaná za jiným učelem než se tady píše... jo dobrý spadnu v pomalí rychlosti odřu sebe motorku, jedu. spadnu ve větší rychlosti no tak kombineza už slouži jako pytel na mrtvoly sundaj botu a vypustěj tě nohavicí... život je hazard bud to výjde a nebo ne... každej má svuj osud
nn
31. 5. 2013
To je ale blbej komentář.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 5/2022
Většina motocyklových značek uvolnila pro testování své
letošní novinky a tak už naplno jezdíme a zjišťujeme, co nám která z nich
nabízí. V květnovém Motorbike si tak můžete mimo jiné přečíst test do poslední
chvíle přísně utajovaného, zbrusu nového H-D Nightstera, kterého jsme měli
možnost vyzkoušet ve španělských horách, dále na vás čeká „lidský“
Streetfighter V2 či cestovní Honda NT1100. A to n...
-
Motorbike 4/2022
Zavřete oči a poslouchejte. Slyšíte to? No
jasně, venku jsou slyšet první zvuky jara a spíše než štěbetání ptáčků oceníme
my, motorkáři, zvuky linoucí se z koncovek výfuků. V redakci nejsme výjimkou, i
na nás „leze jaro“, a tak jsme pro vás do dubnového čísla stihli otestovat
několik novinek ze světa motocyklů a motocyklového vybavení. Porovnali jsme
zajímavé stroje ve třídě naháčů se středním obj...
-
Motorbike 3/2022
Motosalon, pomyslný „otevírák“ každé nové sezóny se ani
letos bohužel nekoná, ovšem jedna jistota zůstává každý rok – v březnu vychází
Motorbike č. 3. Tentokrát jsme si pro vás připravili mimo jiné nejen test žhavé
novinky CFMOTO 700CL-X Sport, ale hlavně obsáhlý srovnávací test současných
špičkových hypernakedů. Jako obvykle nechybí ani aktuální reportáže z
motosportu, Techmánie atd. Prostě 120 s...
-
Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
Rudá kráska jménem Ducati Monster 1100 EVO už mi více než rok dělá milou společnost, a tak jsem se rozhodl, že je ten správný čas podělit se s Vámi o můj celkový dojem a zhodnocení. Pokud se hned na úvod ptáte, co od motorky můžete očekávat, tak vás mohu ujistit, že s touto dračicí se rozhodne nudit nebudete!Pocity ze sedlaPro vyjádření pocitů, které se dají v jejím sedle zažít, jsem si vybral tra...
-
Blood Ridaz
Do môjho rozhovoru som prizval zástupcov Slovenskej motorkárskej komunity – Blood Ridaz. Táto partička pohodových chlapíkov za dva roky svojej existencie vybudovala silnú motorkársku komunitu združujúcu nadšencov jednej stopy na Slovensku a aj v blízkych Čechách. Ako celý nápad vznikol? Čo vyobrazuje a znamená ich logo či názov? O tom sa už dočítaš v rozhovore nižšie. Poď na to!Čau chlapi! Vitajte...