Jak přežít tropické počasí na motorce

vydáno 5. 8. 2008, text Torm, foto rz

Venku je čarokrásné počasí, sluníčko svítí, obloha vymetená a my plní elánu na pořádný výlet. Ovšem krásnou idylku nám pokazí letmý pohled na teploměr, který ukazuje na teploty lehce přes 30 °C, což už dneska nikoho nikterak nepřekvapí.

Venku je čarokrásné počasí, sluníčko svítí, obloha vymetená a my plní elánu na pořádný výlet. Ovšem krásnou idýlku nám pokazí letmý pohled na teploměr, který ukazuje na teploty lehce přes 30 °C, což už dneska nikoho nikterak nepřekvapí. A co teď Buď vezmete sandále, kraťase, tričko a ponesete vlastní kůži na trh a nebo se oblečete do kožené kombinézy a vypotíte ze sebe duši. Ani jedna varianta nezní příznivě, ovšem v dnešní době je na trhu již plno vychytávek, které nám zpříjemní letní tropické odpoledne na motorce.


Škrtáme první variantu se sandály a oblékáme se do kožené či textilní kombinézy. Jen co si kombošku na sebe navlečeme, lije z nás jak z pra***. Myslím, že to nemusím dále rozvádět, určitě to každý zná a ví, jak rychle se člověk dokáže unavit, pokud ho celý den žhne slunko a přísun tekutin je silně omezený. Přinejlepším si přivodíme úžeh či úpal, při té horší variantě může dehydratace a snížená pozornost ukončit naši spanilou jízdu nehodou.


Už na základní škole nás učili, že tělo je složeno z 80 procenty vody a tak jednou z podmínek proto, aby nám bylo fajn, je dostatečný přísun tekutin. Pokud budeme popíjet colu a podobné bublinkové chémky, nepomůže nám ani tisíc vychytávek.


Určitě již každý slyšel o funkčním prádle, termoprádle nebo termooblečení. Jeden ze skvělých vynálezů, který nám odvádí pot z těla a přesunuje ho do dalších vrstev, kde se může vsáknout a vypařit. Sice se potíme, ale nemáme ten nepříjemný pocit, kdy cítíme, jak nám kapička potu, či u někoho jezero potu, brouzdá po celém těle a hledá cestu ven z kombinézy.

Termoprádlo může být vyrobeno z mnoha různých materiálů, nejběžnější způsob je prádlo na bázi 100% syntetické pleteniny z polyesterových vláken. Důležitá pravidla pro správnou funkci našeho termoprádlou jsou: oděv by měl přiléhat na tělo tak, aby se pot mohl lehce přenést do další vrstvy a druhé pravidlo, dodržovat správné vrstvení. Pokud si oblečeme na termooblečení například triko z umělé tkaniny, které není schopno vsáknout pot, tak nám je funkce prádla k ničemu.


V tuzemsku již máme solidní výběr a tak můžeme spekulovat a vybírat mezi specializovanými firmami, které se zaměřují na oblečení pro motorkáře a nebo můžeme zvolit funkční prádlo pro sport a turistiku, které budou plnit funkci odvodu potu na 100 % tak jako ty „motorkářské“.
Další skvělou vlastností funkčního prádla je schopnost udržet naší teplotu v ideální míře. Jak se říká: „Zahřeje i zchladí.“ Při nákupu musíme zvolit správnou tloušťku vrstvy, existují totiž vrstvy, které mají větší gramáž a jsou tlustší, více se hodí do chladnějších počasí a naproti tomu jsou typy jako extra light, které tvoří spíše jen membránu mezi tělem a „vsakovacím trikem“.


Poslední vrstvou by měla být neprodyšná tkanina, která nás chrání před větrem, sice v parném létu věc nežádoucí, ovšem uvádím to, abychom měli funkci termoprádla kompletní.


Můžete si ovšem také místo termoprádla pořídit fukar do hřbetu kombinézy, tak jak jste to mohli vidět u Troye Corsera při letošních WSBK v Brně a nebo zainvestovat do chladivých gelových polštářků, které se zmrazí a pak vás nějakou tu hodinku příjemně chladí.


Nepoť se a jeď.


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...