Číslo 5 mluví!

vydáno 6. 8. 2012, text Jan Rameš, foto autor

Trh motocyklových komunikátorů, velice zjednodušeně zvaných interkomy, obohatil letos nový produkt italské značky Cellular Line, model Interphone F5. Jak funguje?

Vývoj v oblasti těchto komunikátorů jde dopředu skutečně rychle. První zkušenost jsem před lety nabyl s modelem F2: takový ten kulatý, akorát jedno sluchátko a mikrofon na husím krku, takže v integrálce bylo nutné rozřezat polstrování. Po čase přibyla možnost druhého sluchátka a věřte mi, to je něco úplně jiného. Ovšem to už jsem používal F4, která mi v mnoha ohledech přišla dokonalá: uměla připojit dva telefony, navigaci, MP3 přehrávač přes bluetooth a ještě měla funkci interkomu s dosahem půl kilometru. A mohli jste si vybrat, jestli chcete mikrofon na husím krku, nebo na drátku, a přilepit do helmy. Tlačítka však nebyla moc dobře k nahmatání a hlavně se mi asi dvakrát stalo, že se zlomilo vedení u konektoru.
Ef-pětka je proti svým předchůdcům něco jako luxusní BMW proti luxusnímu BMV, tedy Bakelitovému Malému Vozu čili Trabantu Deluxe. A začíná to už uložením v semišem potaženém plastu. Můžete si vybrat, jestli zvolit single balení, nebo twin pack, kde máte všechno dvakrát, tedy pro sebe i parťáka, a pokaždé dostanete na jeden komunikátor hned dvojí montážní sadu – jednu s husím krkem do otevřených a vyklápěcích helem, druhou s mikrofonem na kablíku do integrálek. Takže vlastně v případě twin packu máte přípravu na čtyři helmy. Pokud už doma nějaký Interphone máte, můžete jej nadělit třeba manželce a koupit single, F5 si dokáže povídat se všemi předchozími modely.

Mluví s vámi
Sada dvou komunikátorů mi od výhradního dovozce do ČR, českobudějovické společnosti Recall, dorazila už koncem zimy, a tak bylo dost času na pořádné otestování. Jednu ef-pětku jsem montoval na svou úplně novou helmu, druhou jsem měnil za F4 na helmě Kytí a ověřil si, že lepicí páska na držáku vydrží neskutečně moc i s minimálním kontaktem. Nejprve se mi zdálo, že sluchátka jsou zase nějaká větší, ale jsou úplně stejná jako u F4. Montáž je u helem s vyjímatelnými lícnicemi a sundavacím polstrováním otázkou několika minut, mně vždycky nejdéle trvá to celé rozmyslet a usadit.
Konektor sluchátek již není malý zespodu, nýbrž docela bytelný zezadu a slouží zároveň jako druhá pojistka proti vypadnutí F5 z držáku. Komunikátor sám o sobě má efektní tvar, prý inspirovaný „neviditelným“ letounem F117 Stealth, a nyní pětice tlačítek (čtyři do kříže přes velké středové) je opravdu skvěle ovladatelná, proti ef-čtyřce nebe a dudy. Do zdířky kromě sluchátek a nabíječky strkáte v případě potřeby i USB kabel, ef-pětku totiž můžete připojit k počítači a aktualizovat software. To se hodí třeba tehdy, když máte jeden z prvních kusů dodaných do ČR, které ještě mluvily akorát anglicky (nebo francouzsky, německy, italsky…), a potřebujete si nahrát češtinu.
Ano, nespadl jsem z višně, tenhle kecafon si totiž s vámi povídá! Jelikož přibyly další funkce, orientace by už byla hodně problematická, a tak se na těle Interphonu objevila další dvě tlačítka pro pohyb v menu a nějaká šikovná žena vám vždycky poví, v které části zrovna jste a co máte dělat. Kytí má zapnutou češtinu a ta paní má opravdu velmi příjemný hlas, já používám angličtinu, která zdaleka tak pěkná není, ovšem v češtině chybějí určité funkce, jako hlášení názvů radiostanic nebo hlasová identifikace toho, kdo vám zrovna telefonuje, a já jsem radši, když vím, koho na druhé straně (bez)drátu čekat. Navíc je zábavné poslouchat česká jména v anglické výslovnosti. Pokud vás detailní instrukce přestanou bavit (protože ovládání se naučíte během chvilky), můžete si přepnout do „omezené“ verze, která hlásí pouze pozici v menu a dál vám nenapovídá.

Šest lidí na 2,5 km
Všechny zajímavé funkce F4 zůstaly zachovány (dva telefony, hlasové instrukce z GPS i poslech hudby přes bluetooth v profilu A2DP, tedy velice kvalitně), a ještě přibyly další. Muzikofilové mají nově k dispozici i klasický konektor na zakrouceném kabelu ukončeném 3,5mm jackem, a potěší i přítomnost FM rádia s možností uložení až osmi stanic do paměti. Bez anténky to pochopitelně nikdy nebude ono, takže stanice se slabším signálem prostě nenajdete ani ve velkých městech, ale silná rádia s celostátním působením byste měli chytit skoro všude.
Nejdůležitější změny proběhly u funkce, kvůli které si kecafony lidé pořizují nejčastěji, a sice u interkomu. Tam byl dlouhou dobu standard přenos mezi dvěma zařízeními na vzdálenosti 500 metrů ve volném prostoru, ovšem z ef-pětky vám spadne brada: umí spárovat dohromady až šest komunikátorů, a v tu chvíli se celková vzdálenost kolony těchto šesti strojů natáhne až na téměř dva a půl kilometru! Je to trochu náročnější na přemýšlení, když se ve skupině začnete párovat, neboť každá krabička dokáže připojit dvě další a udělá se tak vlastně řetěz, po spojení ovšem je komunikace plně duplexní, tedy mohou mluvit všichni naráz. Pokud pojedou na dovolenou tři manželské páry, tak myslím, že nejpozději druhý den si pánové vytvoří svou vlastní separovanou komunikační skupinu a nechají dámy, ať si nerušeně štěbetají o solárkách, fitkách, tchýních…
Já jsem interkom používal hlavně pro komunikaci s Kytí na druhé motorce, a tady je rozdíl proti F4 opravdu značný. Výrobce udává dosah až 1300 metrů, což nemohu potvrdit ani vyvrátit, protože tak daleko od sebe jsme ve volném prostoru nikdy nebyli. Ale zatímco F4 dříve stačilo, aby jeden zmizel za zatáčkou, která byla přes kopec, a nemusel mezi námi být žádný dramatický odstup a spojení bylo fuč, tak v případě F5 už potřebujete sakra velký distanc, abyste se „rozpojili“. V Česku se nám to snad ještě nestalo, v Alpách občas ano, ale to jen v případech, že jeden stačil předjet kolonu do kopce supících aut a druhý ne, a i tehdy bylo třeba několika zatáček a pořádné vzdálenosti. Za to si F5 zaslouží jedničku s hvězdičkou!

Cena odpovídá
Kritickou připomínku mám akorát jedinou. Když už je krabička tak chytrá a dovoluje nastavit kdeco, bral bych buď aspoň jednoduchý ekvalizér (basy-středy-výšky), nebo pár přednastavených módů, neboť rádio mi přijde hodně převýškované, takže dobře rozumíte moderátorovi, ale písničky nejsou nic moc. Jinak vážně nemám co vytknout.
Jestli je nevýhodou cena, to ať posoudí každý sám. Bez desetikačky deset tisíc za twin pack a pět a půl za single, to není málo peněz, stará F4 se ve twin packu nyní prodává za šestku. Ale zase si pořizujete to nejlepší, formuli jedna mezi motocyklovými komunikátory. Tedy vlastně F5!


Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020
  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Jaroslav Šíma
včera v 0:42
     0   0
Moje první velká zkouška motocyklu Indian Challenger.         www.youtube.com/watch
Motocyklová asociace ČR
včera ve 23:59
     0   0
Dělá ostudu a špatné jméno motorkářům...
Bikes.cz
před 3 dny ve 12:13
     0   0
Adam Peschel překonal svůj rekord
Všechny příspěvky ...