25 kW – malý na velký

vydáno 25. 6. 2009, text Hawk

Po čem skočit, až odbije 18? Pokud si nechcete koupit např. dvěpade, ze které už další koně nevydupete, máte možnost pořídit dospělý bajk, seškrcený na požadované parametry.

Trh se zdokonaluje. Tím lze jednoduše popsat situaci, která panuje kolem škrcení motorek. Před pár lety byla nabídka škrcených motocyklů hodně omezená. Dnes, ve snaze vyjít vstříc zákazníkovi, je situace radikálně lepší, nelze však všechny případy globalizovat. U některých výrobců se ke snižování výkonů modelů motocyklů stejné generace přistupuje individuálně, podle verze či roku výroby motocyklu a u některých platí jedna pomlázka na celou paletu produktů. Připomeňme, že abyste mohli řídit motocykl od 18 let, musí splňovat výkonovou mez 25 kW a poměr výkon/hmotnost musí být do 0,16 kW/kg.


Legislativní krůčky

Pokud nedostanete motorku již při prodeji uzavřenou na 25 kW, je třeba ji dodatečně nechat seškrtit. Jedná se o ten samý postup, který podstoupí prodejce, pokud tuto práci udělá za vás a jako u všeho je to o papírování. Kitová sada 25 kW na váš motocykl vám bude v autorizovaném servise namontována do motocyklu. Ten vám nechá vystavit od importéra vyjádření o uškrcení motocyklu. S tímto dokladem poté vy běžíte na úřad a na jeho základě vám přepíší informace v technickém průkazu motocyklu. Postup se může v detailech lišit podle výrobce motocyklu a také se i při zcela regulérním a oficiálním postupu můžete setkat s odporem úředníků při přepisu parametrů. V takovém případě je na čase zkusit buďto jinou přepážku nebo vedoucího daného oddělení.


Kawasaki

Chcete šestistovkového supersporta v 18? Je to trochu svazující záležitost z hlediska výběru. Bavme se o případu, že půjdeme do showroomu pro nový motocykl. Nejjednodušší cestu naleznete u Kawasaki, která vám nabídne možnost dodání nové ZX-6R, již verzi 25 kW a to zcela bez jakékoli přirážky, stejně jako u ostatních modelů s možností 25 kW - ER-6n, ER-6f, VERSYS, Z750, VN900 CLASSIC a CUSTOM. Pokud se chystáte motocykl zavřít dodatečně, je Kawasaki finančně nejpřívětivější a za kit, včetně práce servisu, zaplatíte do 2000 Kč a někdy ještě méně.


Suzuki

Ani u Suzuki není problém pořídit novou supersportovní šestku GSX-R 600 s 25 kW. Tady vás to ovšem bude kvůli výměně řídicí jednotky stát pár peněz. Konkrétně od 17 do 25 tisíc na většinu modelů. Suzuki letos ale vyšlápla směrem vstříc zákazníkům a pro letošní rok je na tyto řídicí jednotky uvalena jednotná cena 10 000 Kč. K hranici 25 kW od samurajů dále seškrtíte například SV 650 nebo GSR 600.


Yamaha

Yamaha se od pradávna k variantě škrcení motocyklů staví trochu odtažitě a tato možnost pomalu zanikala s modely XJ. I vzhledem ke comebacku, který tato modelová řada letos prodělala, přišla opět i možnost uškrcení právě na výkonovou hladinu 25 kW. Obdobně uzavřete i modely FZ6 (pouze 57 kW varianty). A právě zde se začínají koleje rozcházet, a pokud bychom měli vyjmenovat všechny typy modelů, které lze nechat přiškrtit, nestačila by na specifikaci Yamahy ani ostatních výrobců jedna celostrana. Proto se informujte nejen na každý konkrétní model, ale i kus motocyklu, dle VIN, aby na vás nečekalo po koupi motocyklu nepříjemné překvapení v podobě nemožnosti seškrcení. Co se týče otázek supersportu, Yamaha nepovažuje za vhodné umožňovat užívání nářadí jako je např. R6 osmnáctiletým jezdcům.


Honda

K otázce supersportů se v tomto ohledu otáčí zády i Honda. Zda je to správný přístup, nechť každý posoudí sám. I Honda ale nabízí bohatou paletu modelů, které lze pořídit s kitem na 25 kW. Mluvíme například o modelech CBF či CB. Mnozí motorkáři také určitě znají společnost Alphatechnik, která vyrábí homologované korekční řídicí jednotky, se kterými lze motocykly s křídlem na nádrži uškrtit. I tento případ shledává Honda Česká republika jako přípustný a vystaví na motocykl seškrcený touto homologovanou technikou osvědčení. Nejedná se však již o oficiální zásah Hondy do konstrukce motocyklu originálními díly, nýbrž vlastní majitelovu úpravu, která může být na úřadě ve výsledku klasifikována i jako přestavba (tento případ platí obecně pro všechna škrcení motocyklů).


Aprilia a Moto Guzzi

Italové na nás myslí. Reagují na poptávku trhu a český importér obou těchto značek vám také při koupi nového motocyklu zajistí její zavření na 25 kW. Seznam motocyklů, které lze uzavřít na výkon 25 kW, najdete na českém oficiálním webu Aprilie (www.aprilia.cz) a to včetně cen za kit. U Aprilie je zajímavé, že nabízí osmnáctiletým i RSV 1000 ve všech verzích, dále litrové Tuono a z méně ostré škály např. SL 750 Shiver. Na enduristy pak čekají Pegasa a to včetně silniční verze Strada. Zda Aprilie bude uzavírat na 25 kW i novou RSV4, je zajímavou otázkou. Motard Dorsoduro však v aktuálním seznamu nefiguruje.



Diskuze k článku

Andrej 28. 7. 2010
Dorsoduro by v tomto seznamu už nemělo chybět....

jackpaci 2. 8. 2010
A PROČ SE TU ŘEŠÍ JEN NĚJAKÝ SUPERSPORTY???!!!

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...