Anglicko-technický slovníček I.

vydáno 12. 7. 2012, text Jan Rameš, foto ČMN

Zmatení jazyků aneb Co to proboha znamená? vám pomůže odhalit výkladový minislovníček technických pojmů.

ABS
Zkratka pro anti-lock braking system, německy Antiblockiersystem. V případě zablokování kola (zjišťuje se porovnáváním rychlostí otáčení předního a zadního kola) modulátor snížením tlaku v brzdném systému uvolní sevření brzd a kolo se zase začne točit.

Antihoppingová spojka
Spojka zabraňující rozskákání zadního kola, v angličtině se ještě častěji používá „slipper clutch“, tedy prokluzující spojka. Při přenosu výkonu z motoru na kolo je spojka pevně stisknutá, ovšem proklouzne, když síla jde opačným směrem. Při prudkém brždění a rychlém podřazování se může stát, že brzdný moment na zadním kole, velice často ještě odlehčeném, je takový, že překročí mez adheze a kolo začne „zakopávat“ o vozovku. Antihoppingová spojka v tu chvíli začne prokluzovat, tedy dovolí zadnímu kolu, aby se točilo rychleji, než se točí motor. Je to vlastně takové „motorové ABS zadního kola“.

Anti-wheelie
Elektronický systém používaný v závodech MS a pronikající už i do sériových motorek. Zabraňuje nadměrnému zvedání předního kola při ostrém zrychlení tím, že krátkodobě omezí výkon motoru a vrátí předek na zem, resp. do výšky, která je nadefinovaná jako ještě neomezující akceleraci. Sofistikovaný doplněk kontroly trakce.

Data logging
Sběr dat využívaný u závodních motocyklů, kde potřebujete exaktně vědět, co vám motorka při jízdě dělala. Sledovat se dají desítky parametrů!

Drive Mode Selector
Tohle je výraz používaný značkou Suzuki, ale přepínatelné motorové mapy využívají dnes prakticky už všichni výrobci. V řídicí jednotce máte nahrané zpravidla dvě nebo tři různé mapy pro zapalování/vstřikování/elektronický plyn, které dávají různé charakteristiky chování motoru. Potom si, většinou za jízdy, přepínáte, jestli chcete ostrý průběh a plný výkon, nebo seškrcený tupější projev vhodný třeba na mokro.

Dvouspojková převodovka
Dual Clutch Transmition alias DCT využívá v současnosti akorát Honda (od letoška dokonce hned v pěti modelech), ale dá se očekávat rozšíření napříč dalšími značkami, stejně jako je tomu u aut. Jde o elektronicky řízenou převodovku, která nemá jednu vstupní hřídel, nýbrž dvě do sebe vložené a na každé z nich samostatnou spojku. Liché rychlosti má na starosti jedna, sudé druhá, přičemž v každém okamžiku jsou v převodovce zařazeny dvě rychlosti naráz a jedna spojka je sepnutá a druhá rozepnutá. Přeřazení znamená, že se ta sepnutá rozepne a naopak. Řazení obstarává elektronika buď v plně automatickém módu, nebo si řidič může volit převodové stupně mačkáním čudlíků.

Electronic Suspension Adjustment
Zkratku ESA používá BMW, Ducati má zase DES (Ducati Electronic Suspension, ale jde o to samé – elektronicky nastavitelné odpružení. Tlumiče jsou úplně stejné jako u jiných motorek, ovšem regulační šrouby neseřizujete šroubovákem po zastavení, nýbrž jimi kroutí elektromotorky i během jízdy. Oba systémy umějí i hydraulicky nastavit předpětí zadní pružiny.

Engine braking control
Kontrola brždění motorem, používá se také výraz „variabilní volnoběh“. Systém využívaný hlavně u velkoobjemových výkonných sporťáků. Optimalizuje se chování při brždění – aby brzdný moment nebyl nadměrně silný, otevírají se škrticí klapky v motoru, takže do válců proudí množství vzduchu odpovídající mnohem vyšším otáčkám, než jsou ty volnoběžné. Sériové stroje mívají EBC pevně nastavené, u nové Ducati Panigale si dokonce můžete zvolit ze tří různých úrovní.

Gear indicator
Ukazatel zařazeného převodového stupně.

Laptimer
Měřič okruhových časů.

Launch control
Systém usnadňující ostrý start do závodu. Přestože držíte plný plyn, elektronika dovolí jen určité otáčky, které jsou optimální pro pořádný odpich.

LED
Light emiting diode neboli dioda vyzařující světlo. Větší výdrž než klasická žárovka, výrazně menší rozměry, pracuje s nižším napětím i proudem, skládáním diod lze dělat různé obrazce.

Lock-up spojka
Systém používaný v dragsterech, kdy je točivý moment motoru tak velký, že by jej při rozjezdu nedokázala žádná konvenční spojka přenést. Závažíčka odstředivou silou přes páky pomáhají pružinám tlačit na přítlačný talíř.

Quickshifter
V doslovném překladu rychlořazení (používá se také powershifter), což zcela vystihuje podstatu téhle vychytávky. Táhlo řazení bývá uprostřed „přeříznuté“ a mezi tyhle dvě půlky přijde vložený mikrospínač, který při definovaném pohybu (tlak/tah, záleží na tom, co máte za motorku a jestli máte řazení silniční, nebo závodní) vyšle signál do řídicí jednotky a ta na určitý okamžik v řádech milisekund přeruší zapalování. Motor jakoby vynechá a vy přeřadíte bez toho, že byste museli uklapávat plyn nebo nedej bože spojkovat. Kdysi výsada závodních speciálů se dostává do značkových katalogů a už i do standardní výbavy sériových motorek.

Ride-by-wire
„Jízda pomocí drátů“, používá se také fly-by-wire. To je ten slavný elektronický plyn, který je dnes snad už úplně ve všech autech a začíná se prosazovat i v motorkách. Otáčením plynové rukojeti neovládáte škrticí klapky, nýbrž jen potenciometr, kterým řídicí jednotce řeknete, jak chcete jet, a ona podle momentální situace váš požadavek upraví. Například když dáte z nízkých otáček plný plyn, elektronika otevře klapky jen o tolik, aby motor měl optimální množství vzduchu. Ride-by-wire otevírá nové možnosti v mapování reakce na plyn (hlavně otevřeno/zavřeno) nebo třeba v součinnosti s kontrolou trakce. Kromě „plného“ elektronického plynu existují i verze, kdy elektronika ovládá akorát otevírání klapek, ale zavíráte je lankem nebo třeba systém SDTV, který už více než deset let používá Suzuki: v sacím potrubí jsou dvě klapky, jednu ovládáte vy lankem, druhou elektronika, a když se jí vaše počínání nezdá, díru přiškrtí.

Supercharged
„Charged“ znamená přeplňovaný, supercharged se používá jako označení přeplňování kompresorem.

Tankpad
Chránič nádrže, nejčastěji ve formě měkkého plastu nalepeného na zadní část v místě, kde si nádrž odíráte zipem od kalhot nebo bundy.

Traction control
Kontrola trakce, tedy vlastně protiprokluz. Systém hlídající protočení zadního kola, což na motocyklu při přímé jízdě může mít nepříjemné (ztráta kontroly nad strojem) a při jízdě v zatáčce nebezpečné (highsider) následky. U cestovních strojů je TC většinou nastavena tak, že zamezuje jakémukoli protočení kola, u sportovních je určitá míra prokluzu dovolena a dá se nastavit do několika stupňů podle toho, jak moc se chcete klouzat. Systém porovnává rychlost otáčení předního a zadního kola (stejné „věnečky“ jako pro ABS) a snižuje výkon zpožděním zapalování či vynecháním vstřiku.

Upside-down vidlice
Upside-down znamená vzhůru nohama, a přesně taková je konstrukce téhle vidlice. Dlouhá léta bylo zvykem mít kluzák dole, do něhož zajížděla trubka, posledních cca 20 let se hlavně u sportovních motorek propaguje USD vidle, kde je to opačně.

Variabilní sání
Délka sacího potrubí má vliv na charakteristiku motoru. Dlouhé znamená větší krouťák odspodu, krátké naopak vyšší výkon nahoře. Jezdci se pochopitelně líbí obojí, a tak se to u motocyklových motorů řeší tak, že jsou na vstřikovacích hrdlech nasazeny dlouhé trumpetky, které při překročení určitých otáček (zpravidla kolem 10 tisíc) elektromotor zvedne a nasávaný vzduch proudí kratší cestou.



Přečtěte si také

Anglicko-technický slovníček II.  12. 7. 2012  

Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...