Dr. Frazier Vietnam II
vydáno 30. 10. 2008, text -rk-
Vietnamské silnice, půjčovny, lidi, provoz.
Jakmile jste se dostali z větších měst, silnice byly vcelku lehce sjízdné. Jenom jsem pořád musel mít na paměti, že jsem téměř neviditelný s mým malým motocyklem, a jakýkoliv větší náklaďák mne v pohodě mohl smést ze silnice. A tak jsem musel počítat s tím, že ať už se řidič takového vozidla rozhodne jakkoliv, vždy bude mít přednost. Je jedno, jestli má přednost v jízdě nebo ne, tady se prostě na pravidla silničního provozu nehraje.
Největším nebezpečím byli ale lidé postávající na nebo u silnice, procházející se podél i napříč, velké množství nerovností a děr, a také poměrně častý štěrk nebo písek na vozovce. Ohrozit vás mohly také jiné malé motocykly, které si to kličkovaly či prostě jen jely svým směrem, který se na první pohled ne vždy přesně dal odhadnout.
Většina nebezpečných situací je ale vyřešena díky nízké cestovní rychlosti našich samohybů, i když jsem měl párkrát namále, vždy byl dostatek času se kolizi vyhnout.
Nejhorší silnice co do kvality povrchu je Highway 1 (dálnice č. 1), která vede z Hanoje na severu do Ho Chi Minova města na jihu Vietnamu. Také provoz byl prostě šílený. Kdybych měl možnost jet nějakou jinou souběžnou cestou, určitě bych raději zvolil tuto alternativu, abych se vyhnul neustálému troubení autobusů a nákladních vozů, které vás vždy bezpečně zahnaly k okraji silnice natolik, že jste museli málem zastavit, abyste se vyhnuli pirátům silnic.
Při vstupu do Vietnamu jsem potřeboval víza, které jsem si zajistil z Bangkoku v Thajsku za 3 dny. Krátký let z Bangkoku do Hanoje, pak taxíkem do staré čtvrti, kde jsem našel za pomoci taxikáře čistý hotýlek za 40 dolarů na noc. Odtud jsem ráno již došel pěšky na ulici, kde bylo několik místních půjčoven motocyklů a také dealerů jednotlivých značek. Zvolil jsem raději půjčovnu, abych se vyhnul hrozící ztrátě hodnoty při koupi a následném prodeji motocyklu u místních obchodníků.
Z domova jsem si přivezl také helmu, oblečení a boty na motorku a dobře jsem udělal. Kvalitativně bylo vybavení půjčoven na mnohem nižší úrovni, a obzvlášť za přilbu jsem bylo hodně rád. Kvůli dešti jsem musel v Hanoi zakoupit dešťovku a bohužel jsem měl problém s velikostí. Největší dešťovka s označením XXXL se velikostí podobala našemu eLku. Naštěstí jsem se do ní tak tak vešel a mohl jsem ji použít. Lidé s normálními velikostmi a větších rozměrů by zde pravděpodobně s oblečením obecně měli velké potíže. Najít velikostně odpovídající motorkářskou bundu a kalhoty či boty se může jevit jako nadlidský výkon.
Agentura mne vybavila dostatečným množstvím prostoru na motocyklu pro zavazadla – měl jsem k dispozici dva postranní ručně vyráběné kufry a na zadní sedlo a nosič jsem připevnil svůj přepravní vak, ve kterém jsem si vezl také vlastní nářadí (co kdyby…), sadu na opravu pneumatik. Přivezl jsem si také tankvak, do kterého jsem uložil vše cenné jako byla kamera, fotoaparát, teleobjektiv atp. Na co jsem však ani ve snu nepomyslel, a čehož jsem pak hořce litoval, byl vlastní sedlový polštář, ať už vzduchový, gelový nebo kůži z ovce. Sedla na malých motocyklech pro malé lidi mají úplně jiný tvar, než by se hodil k mému pozadí, a tak jsem krapet trpěl.
Další iČMN články
-
Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
Projekt Egona Kulhánka „Moto Cestou Necestou“ opět ožil. Tentokráte jsou v hlavní roli ale jen dva borci, a sice známý cestovatel Igor Brezovar se svým nesmrtelným BMW R 1100 GS (400 000 km) a čerstvý moto cestovatel, herec Martin Písařík na své nové KTM 1090 Adventure R (2500 km), který na dalekou cestu v jedné stopě vyrazil vůbec poprvé...
-
Video: EXPEDICE PERU 2018
Myšlenka tady byla už dávno. Až pojede Dakar z peruánské Limy na jih přes vysoké duny, Altiplanem v Bolívii, dál přes argentinskou provincii Salta a východním úbočím Kordiller k bílé poušti u Fiambaly, pak určitě jedeme!...
-
Velká cesta na malých strojích
Na Pionýrech do Kazachstánu? Pro nesmrtelného slovenského motorkára a jeho bandu žádný problém...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...