Dr. Frazier Vietnam II
vydáno 30. 10. 2008, text -rk-
Vietnamské silnice, půjčovny, lidi, provoz.
Jakmile jste se dostali z větších měst, silnice byly vcelku lehce sjízdné. Jenom jsem pořád musel mít na paměti, že jsem téměř neviditelný s mým malým motocyklem, a jakýkoliv větší náklaďák mne v pohodě mohl smést ze silnice. A tak jsem musel počítat s tím, že ať už se řidič takového vozidla rozhodne jakkoliv, vždy bude mít přednost. Je jedno, jestli má přednost v jízdě nebo ne, tady se prostě na pravidla silničního provozu nehraje.
Největším nebezpečím byli ale lidé postávající na nebo u silnice, procházející se podél i napříč, velké množství nerovností a děr, a také poměrně častý štěrk nebo písek na vozovce. Ohrozit vás mohly také jiné malé motocykly, které si to kličkovaly či prostě jen jely svým směrem, který se na první pohled ne vždy přesně dal odhadnout.
Většina nebezpečných situací je ale vyřešena díky nízké cestovní rychlosti našich samohybů, i když jsem měl párkrát namále, vždy byl dostatek času se kolizi vyhnout.
Nejhorší silnice co do kvality povrchu je Highway 1 (dálnice č. 1), která vede z Hanoje na severu do Ho Chi Minova města na jihu Vietnamu. Také provoz byl prostě šílený. Kdybych měl možnost jet nějakou jinou souběžnou cestou, určitě bych raději zvolil tuto alternativu, abych se vyhnul neustálému troubení autobusů a nákladních vozů, které vás vždy bezpečně zahnaly k okraji silnice natolik, že jste museli málem zastavit, abyste se vyhnuli pirátům silnic.
Při vstupu do Vietnamu jsem potřeboval víza, které jsem si zajistil z Bangkoku v Thajsku za 3 dny. Krátký let z Bangkoku do Hanoje, pak taxíkem do staré čtvrti, kde jsem našel za pomoci taxikáře čistý hotýlek za 40 dolarů na noc. Odtud jsem ráno již došel pěšky na ulici, kde bylo několik místních půjčoven motocyklů a také dealerů jednotlivých značek. Zvolil jsem raději půjčovnu, abych se vyhnul hrozící ztrátě hodnoty při koupi a následném prodeji motocyklu u místních obchodníků.
Z domova jsem si přivezl také helmu, oblečení a boty na motorku a dobře jsem udělal. Kvalitativně bylo vybavení půjčoven na mnohem nižší úrovni, a obzvlášť za přilbu jsem bylo hodně rád. Kvůli dešti jsem musel v Hanoi zakoupit dešťovku a bohužel jsem měl problém s velikostí. Největší dešťovka s označením XXXL se velikostí podobala našemu eLku. Naštěstí jsem se do ní tak tak vešel a mohl jsem ji použít. Lidé s normálními velikostmi a větších rozměrů by zde pravděpodobně s oblečením obecně měli velké potíže. Najít velikostně odpovídající motorkářskou bundu a kalhoty či boty se může jevit jako nadlidský výkon.
Agentura mne vybavila dostatečným množstvím prostoru na motocyklu pro zavazadla – měl jsem k dispozici dva postranní ručně vyráběné kufry a na zadní sedlo a nosič jsem připevnil svůj přepravní vak, ve kterém jsem si vezl také vlastní nářadí (co kdyby…), sadu na opravu pneumatik. Přivezl jsem si také tankvak, do kterého jsem uložil vše cenné jako byla kamera, fotoaparát, teleobjektiv atp. Na co jsem však ani ve snu nepomyslel, a čehož jsem pak hořce litoval, byl vlastní sedlový polštář, ať už vzduchový, gelový nebo kůži z ovce. Sedla na malých motocyklech pro malé lidi mají úplně jiný tvar, než by se hodil k mému pozadí, a tak jsem krapet trpěl.
Další iČMN články
-
Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
Projekt Egona Kulhánka „Moto Cestou Necestou“ opět ožil. Tentokráte jsou v hlavní roli ale jen dva borci, a sice známý cestovatel Igor Brezovar se svým nesmrtelným BMW R 1100 GS (400 000 km) a čerstvý moto cestovatel, herec Martin Písařík na své nové KTM 1090 Adventure R (2500 km), který na dalekou cestu v jedné stopě vyrazil vůbec poprvé...
-
Video: EXPEDICE PERU 2018
Myšlenka tady byla už dávno. Až pojede Dakar z peruánské Limy na jih přes vysoké duny, Altiplanem v Bolívii, dál přes argentinskou provincii Salta a východním úbočím Kordiller k bílé poušti u Fiambaly, pak určitě jedeme!...
-
Velká cesta na malých strojích
Na Pionýrech do Kazachstánu? Pro nesmrtelného slovenského motorkára a jeho bandu žádný problém...
Články na MotoLife
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...
-
Motorbike 12/2024
Vydání posledního čísla roku je pro nás vždycky hektické,
zároveň už totiž usilovně pracujeme na Katalogu motocyklů, skútrů a čtyřkolek,
které u nás budou dostupné v příští sezóně. No a do toho italská EICMA a další akce...kdepak,
podzim v žádném případě není obdobím klidu. Ale máme to vlastně rádi a pořád je
to lepší, než kdybychom se nudili – a doufáme, že se s námi nenudíte ani vy!
Testy
Honda ...
-
Motorbike 11/2024
Téměř všechny světové závodní
série už skončily, naše „soukromé“ redakční závody ale pokračují: dokončili
jsme listopadové vydání, poslali ho do tiskárny a vzápětí skočili na letadlo do
Milána, abychom na veletrhu EICMA nasbírali materiál nejen pro reportáž (bude v
příštím čísle), ale také pro Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek,
který vyjde letos tradičně před Vánocemi a na kterém zač...
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...