Novinka 2021 - Honda CBR650R

vydáno 3. října, text TZ, foto Honda

Plně kapotovaný model Honda CBR650F, který byl představen v roce 2014 společně s naháčem CB650F, přinesl do kategorie středně velkých čtyřválcových motocyklů zdravou porci výkonu a zařadil se na sportovní konec spektra sportovně-cestovních motocyklů. V rámci evoluce pro rok 2019 se označení CBR650F změnilo na CBR650R. Poukazuje tak na ještě větší dávku sportovních vlastností, které jezdec při jízdě může využívat a vychutnávat.

Hlavní novinkou v souvislosti s inovovaným modelem CBR650R je použití 41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP se samostatnými velkými písty (Separate Function Big Piston)* – prvotřídního odpružení, které ještě více zlepšuje ovladatelnost stroje. Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem.

Plnění emisní normy EURO5 se u motoru podařilo dosáhnout bez nutnosti snížení maximálního výkonu. Mezi další vylepšení patří lépe čitelný LCD displej, nové reflektory předních světlometů a USB-C nabíjecí zásuvka pod sedlem. Seznam drobných kosmetických změn doplňují nové boční panely a držák registrační značky.

Podvozek 

  • Nová inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)
  • Radiálně upevněné čtyřpístové přední brzdové třmeny a plovoucí kotouče
  • Pneumatiky 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu

Ocelový kosočtvercový rám je tvořen lisovanými deskami pro upevnění čepu kyvného ramene a dvěma páteřovými prvky z elipsovitých profilů, jejichž tuhost byla specificky naladěna (tužší kolem osy vidlice a „pružnější“ v oblasti profilů) tak, aby nabízela vyváženou ovladatelnost s vysokou úrovní zpětné vazby. Sklon vidlice je 25,5° a závlek 101 mm, rozvor kol činí 1 450 mm. Pohotovostní hmotnost činí 208 kg.

Čtyřpístové, radiálně upevněné přední brzdové třmeny spolupracují s 310mm vlnovitými plovoucími kotouči a jsou doplněny jednopístovým zadním třmenem s 240mm kotoučem. Systém ABS je dvoukanálový.

Ráfky z lehké slitiny jsou obuty do pneumatik 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.

Vzhled a výbava

  • Nové boční panely a zadní blatník s držákem registrační značky
  • Revidované reflektory předního světlometu
  • LCD displej je nyní lépe čitelný, pod sedlem se nachází zásuvka USB-C

Zatímco čtyřválcový motor stroje zůstává stále zřetelně na očích, nová kapotáž modelu CBR650R vyzdvihuje jeho sportovní appeal. Dva LED světlomety, které pro rok 2021 získaly ostřejší profil reflektorů, hledí nekompromisně vpřed, zatímco svalnatá horní a (prodloužená) dolní kapotáž se mísí s tenkými liniemi a úhly.

Také sedlo je kompaktní a směrem k zádi stroje se zužuje, což ještě více podtrhuje jeho sportovní účel. Minimalistické rysy dotvářejí nové boční panely, v čemž jim sekunduje také ocelový zadní blatník s držákem registrační značky.

Agresivní polohu při jízdě zajišťují dělená řídítka umístěná pod hlavou vidlice a dozadu posunuté stupačky. K dispozici je nově také USB-C zásuvka umístěná pod sedlem, která umožňuje pohodlné nabíjení mobilních zařízení. Výška sedla zůstává na hodnotě 810 mm.

Stylový LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení na vyšší rychlostní stupeň, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor maximálních otáček (Peak Hold). Pro rok 2021 se díky změně náklonu LED panelu a velikosti znaků zlepšila jeho čitelnost.

Motor

  • Maximální výkon 70 kW, max. točivý moment 63 Nm a možnost omezení na 35 kW pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2
  • Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC)
  • Plní emisní normu EURO5

16ventilový DOHC motor o objemu 649 cm3 byl vyladěn tak, aby poskytoval co nejčistší a nejzábavnější výkony, jaké jsou u čtyřválcového motoru této střední kategorie možné, kdy se motor tradičně rychle „sbírá“ v celém rozmezí otáček a vyznačuje se silným zátahem až k vysoko umístěné hranici maximálních otáček, kterou jsou řadové čtyřválce Honda pověstné. Maximálního výkonu 70 kW motor dosahuje při 12 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 63 Nm při 8 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění A2 je k dispozici snadná konverze na výkon 35 kW.

V rámci úprav pro rok 2021 došlo pouze ke změně specifikace motoru tak, aby byly splněny požadavky emisní normy EURO5. Za tímto účelem byla revidována řídicí jednotka ECU, palce vaček, časování sání, výfukové potrubí, katalyzátor a tlumič výfuku. Nově přibyl snímač polohy klikového hřídele.

Přímo poháněná vačka přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy motoru, vrtání a zdvih činí 67 x 46 mm, kompresní poměr dosahuje 11,6 : 1. V motoru jsou použity iridiové svíčky a zdvojené sací vedení – po obou stranách palivové nádrže – zajišťuje dostatek vzduchu ve vzduchové komoře a přispívá k hrdelnímu dunivému zvuku motoru.

Asymetrické boky pístů minimalizují kontakt s vrtáním a snižují tření. Železné trny na vnějším povrchu vložek válců snižují spotřebu oleje (a tření) a zlepšují přenos tepla, zatímco tichý SV vačkový řetěz snižuje ztráty třením díky vanadovému povlaku jeho čepů. Vedením chladicí kapaliny vnitřními kanály v hlavě válců se konstruktérům povedlo odbourat většinu vnějších hadic.

Motor využívá kompaktní vnitřní architekturu, u níž jsou šestistupňová převodovka a startér umístěny na sobě. Blok válců je nakloněn vpřed pod úhlem 30°. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení na vyšší rychlostní stupeň a zároveň brání zablokování zadního kola při prudkém brzdění a rychlém podřazování. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) dbá na zachování trakce zadního kola. Na přání jezdce je možné tento systém vypnout.

Spotřeba paliva 4,9 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje dojezd na 15,4litrovou nádrž přes 300 km.

Příslušenství

Pro model CBR650R bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda.

  • Panely předního blatníku, boční kryty, kryt sedla spolujezdce (hliníkové díly nebo hliníkové vložky)
  • Polepy kol
  • Tankbag a taška na sedlo
  • Rychlořazení
  • Vyšší plexi štít – čirý nebo zatmavený
  • Vyhřívané rukojeti

Technické parametry

MOTOR

 

Typ

Kapalinou chlazený 4taktní 16ventilový řadový čtyřválec s rozvodem DOHC

Zdvihový objem (cm³)

649 cm3

Vrtání × zdvih (mm)

67,0 × 46,0

Kompresní poměr

11,6 : 1

Maximální výkon

70 kW při 12 000 ot./min

Max. točivý moment

63 Nm při 8 500 ot./min.

Olejová náplň

2,7 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburace

Elektronické vstřikování paliva PGM-FI

Objem palivové nádrže

15,4 l

Spotřeba paliva

4,9 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Startování

Elektrické

Kapacita baterie

12 V / 8,6 Ah

Výkon alternátoru

370 W

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

Mokrá lamelová spojka

Typ převodovky

6stupňová

Stálý převod

Řetěz

RÁM

 

Typ

Ocelový, kosočtvercové profily

PODVOZEK

 

Rozměry (D × Š × V)

2 120 × 750 × 1 150 mm

Rozvor kol

1 450 mm

Úhel přední vidlice

25,5°

Závlek

101 mm

Výška sedla

810 mm

Světlá výška

130 mm

Pohotovostní hmotnost

208 kg

Poloměr otáčení

 

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ vpředu

41mm inverzní přední vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)

Typ vzadu

Tlumič Monoshock s předpětím nastavitelným v 7 stupních, zdvih 43,5 mm

KOLA

 

Velikost ráfku přední

6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem

Velikost ráfku zadní

6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem

Pneumatika vpředu

120/70ZR17 M/C (58W)

Pneumatika vzadu

180/55ZR17 M/C (73W)

BRZDY

 

Systém ABS, Typ

2kanálový, dva hydraulické kotouče 310 mm vpředu, hydraulický kotouč 240 mm vzadu

PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA

 

Přístrojový panel

Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor řazení, digitální hodiny

Světlomet

LED

Zadní světlo

LED

 



Další články z rubriky

  • Novinka 2021 - představení nového velkého modelu Honda CMX1100 Rebel
  • Novinka 2021 - Honda CRF1100L Africa Twin
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!

Kam dál

  • Zabudnuté tímy MotoGP - HAYATE
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO
  • Zabudnuté tímy MotoGP - ILMOR