Yuki RS 125 – hrajeme na rychlost

vydáno 20. 2. 2009, text Hawk

Ještě nedávno byl výběr z legislativní skupiny motocyklů A1 dosti omezený. Dnes však nalezneme v této třídě snad všechny typy motocyklů a jedním z těch zajímavých je Yuki RS. Co nám předvedl vzduchem chlazený jednoválec?

Všechno to začalo jedním totálním promoknutím již v Praze při přebírání motorky. To ještě proběhlo za sucha. Při nasednutí na modrou Yuki RS (dále jen RS), bylo jasné, že tahle motorka nebude jako většina ostatních. Celá motorka je situovaná hodně nízko a za spolupráce předních teleskopických vidlic působí hodně bytelně a agresivně. Někdo by v tom mohl hledat inspiraci u Bandita či Monsteru. Nakonec proč ne.

Za vývojem vpřed
Co platilo loni, nemusí platit letos a je tomu tak nejen v mazivech či pneumatikách, ale i kvalitě motocyklů jako takových. Yuki RS byla poprvé představena na loňské výstavě Motocykl 2007. Tehdy se na pulty prodejen nedostala kvůli problémům s předním brzdovým systémem. Výrobce ale řádně zapracoval a pro letošní rok je motorka připravena. Testovací kousek sice trápil nedostatečný výkon přední pumpy (páčku jste přimáčkli až k heftu bez valného účinku), ale na prodejních kouscích je již všechno v pořádku. Co je na tom ale nejzvláštnější? RS je vpředu osazena dvěma kotouči. Vskutku velkolepý záměr, ze kterého má určitě radost oko, ale jak jsme již zmínili, brzdný účinek není nikterak oslnivý a hravě se mu vyrovná například přední dvoupístková brzda se slabým kotoučem z Megelli M 125 nebo Yamahy XT 125 (ta jej předčí).

„R“ychlá „S“třela
Jednoválcový agregát téhle motorky patří k těm opravdu vydařeným. Jeho výkon roztočí RS přes pátý převodový stupeň hravě na 120 km/h a je schopný upalovat z kopce rychlostí až 140 km/h! Na okreskách není tudíž problém zajezdit si s kamarádem, sedlajícím jmenovce RS, akorát italského původu Aprilie, bez obav, že jezdec špagety by se jakkoli nudil. Yuki se dostane za třícifernou hodnotu rychlosti velice hravě. Zvykat si ale budete muset i na pár aspektů, s kterými se RS trápí. Je to kmitající otáčkoměr, stojánek, na kterém motorka stojí téměř vzpřímeně nebo „nedocuk“ spojky. Nedocukem mám na mysli efekt, kdy se s motorkou rozjíždíte a máte z ní pocit opravdového tahouna, kdy motorka vyráží kupředu a vy stále přidáváte přenos síly na kolo spojkou. V tu chvíli spojku docela pustíte a ještě očekáváte finální škubnutí motoru motocyklem kupředu. Nic ale nepřijde, motorka je již v maximálním záběru.

Room for more

Začíná se myslet na praktičnost a v případě Yuki RS Yuki to vypadá následovně. Po rozlousknutí záhady podsedlového zámku a odklopení sedla máte ve výlisu blatníku šikovný, relativně velký úložný prostor. Podsedlový zámek má 3 polohy: odemčeno sedlo – zamčeno – odemčen úchyt. Úchyt například pro připevnění nějaké skoby, například na řemínku helmy a podobně. Dále nás může těšit segmentový palivoměr integrovaný do budíku zmíněného kmitajícího otáčkoměru. Myšlenka je to dobrá, ale na našem předváděcím kousku mu k funkčnosti chybělo opravdu určitě jenom málo.

Je všeobecně známo, že čínské pneumatiky patří obecně mezi ty méně kvalitní. S obutými Dury však až takový problém nebyl a to ani na vodě, na které jsme projezdili většinu času. Samozřejmě se musí s citem, ale ani v náklonu, kdy už by to mohlo klouzat, se na suché vozovce nikterak hrozivěji snížená adheze pneumatik neprojevovala, avšak zadní brzda blokovala kolo až moc jednoduše. Otázkou zůstává, zda tento fakt připsat dobrému brzdnému účinku brzdiče a nebo snížené přilnavosti pneumatiky. Přilnavost vaší obuvi na stupačkách je ale parádní, protože stupačky postrádají gumy. Tento krok si mohli konstruktéři dovolit, vibrující jednoválcový motor je dobře usazen a odizolován od zbývající konstrukce motocyklu. Tím se i zvýšila životnost konstrukce, protože materiály a spoje nejsou tak namáhány vibracemi. Proti těmto vibracím je ošetřena i přístrojová část motocyklu na řídítkách s budíky, které skýtají i ukazatel zařazené rychlosti, který funguje bezchybně a rychle si přivyknete. Za mínus lze považovat trochu subtilní vzhled paprskových litých ráfků.

To nejdůležitější – lámání
Na začátku zmíněná menší celková výška RS nezpůsobuje pouze pocit blízkého kontaktu s vozovkou, ale společně se strmým úhlem řízení dosti neklidnou povahu celé motorky. Pořád z ní máte pocit, jako by vám jejich 125 kilogramů chtělo padat najednu z obou stran a řízení přitom mělo tendenci se zavírat. Dá se říci, že motorka je spíše sportovní hračkou, protože nad ní nemáte takovou kontrolu a více motorku pouze směřujete tam, kam chete. Nohy přitom máte hezky zalomené vzadu a s rukama jste relativně nízko. Pro umocnění tohohle efektu by bylo dobré ještě řídítka posunout níže pod horní brýle motocyklu a bylo by z toho hotové retro od Ducati. S takovouto pravou povahou RS byla pak jízda po vyfrézovaném úseku silnice noční můrou. Při velmi malé rychlosti se vedení motorky ve vyfrézovaných kolejích stávalo soubojem o udržení se na kolech vůbec.

Hej, rozmysli se!
RS je hodně ambiciózní motorka, která však nemusí každého nadchnout. Její posez a jízdní vlastnosti jsou tak specifické, že někoho mohou oslovit, někoho naopak odradit. Pro začátečníka nebude RS ideální volbou. Tato Yuki si najde oblibu spíše u jezdců, kteří vědí, jak se motorka musí správně krotit a i těm má její živý a pružný motor co nabídnout. Když objevíte, v čem tahle nahrbená RS s konstrukčně přehnanými brzdami, výtečným jednoválcem s OHV rozvodem, rychle blikajícími blinkry a tvrdým nesladěným podvozkem vyniká, začnete teprve jezdit. ;-)


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 7/2020
  • Motorbike 6/2020
  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 20 hodinami
     0   0
Vietnamem na motorce -  MotoRoute cestopis
Časopis Motorbike
před 20 hodinami
     0   0
Motorbike test: Ducati Scrambler 1100
Bikes.cz
před 3 dny v 0:53
     0   0
Fandíme německým motorkářům ❗️
Všechny příspěvky ...