Ondřej Hrůza
vydáno 30. 5. 2011
---------------------
foto: Ondřej Hrůza
Takovýchhle motocyklů u nás moc nejezdí. Ostatně vím jen o jednom – Kawasaki W650 Rigid Bobber
Tenhle stroj mě nadchl hned, když jsem ho poprvé spatřil ještě v surovém stavu. Živoucí důkaz toho, že v jednoduchosti je síla. Cesta majitele ke kýženému cíli však byla dlouhá a spletitá.

Velká hádanka

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_39.jpg
Takovýchhle motocyklů u nás moc nejezdí. Ostatně vím jen o jednom – o tom, na který se právě díváte. Klasický, vzduchem chlazený dvouválec v britském stylu vsazený do tvrdého rámu ve střihu americkém. Jak lehké a elegantní.
Můžete namítat, že jste takových už viděli – co ty choppery postavené z Jawy 500 OHC nebo z jednoválcových Nortonů, Matchlessů a NSU? Jenže to bylo něco jiného; to byl autentický oldschool v době, kdy tu nic jiného nebylo, a tak se stavěly choppery z toho, co kdo sehnal. Historie vzniku téhle motorky je ale úplně jiná. Tohle je „neo­-bobber“, novodobý oldschool postavený v období 2008-2009 přesně tak, jak si jeho majitel Pavel přál. Podle pravidel staré školy, ale z nových dílů.

My vám teho bůbra postavíme, strýcu
Základ, tedy celý motocykl Kawasaki W650, přivezl Pavel z Francie. Nebouraný a plně pojízdný, zato zvenku hodně zubožený nulovou údržbou. To ale Pavlovi nevadilo, protože moc dobře věděl, že použije jen motor a pár dalších základních dílů. V plejádě českých stavitelů a úpravců si nakonec našel Fleka z Iron Mota, kterému realizaci svého snu svěřil. Flekovi se vize moc líbila, takže nakonec řekl to své: „Tož strýcu, tak to dovez, no…“
Od začátku se Pavel snažil, aby šlo o nízkorozpočtovku. Nešetřil na zajímavých komponentech, ale snažil se, aby bylo maximálně využito originálních dílů. Ve hře tedy zůstala kola (jsou super; hliníkové ráfky, vzadu retro bubnovka s žebrováním, vpředu starobylý kotouč…), přední vidlice, ovládání na řídítka a hlavně motor se zapalováním a celým elektrickým svazkem, který se začal postupem času vydatně prostříhávat (originál je šílenství hodné elektroinženýra! ). K tomu Pavel sehnal v „Bušově doupěti“ celkem pěkný zánovní kolébkový rám (hardtail) a z katalogu doplňků Custom Chrome ještě přikoupil obě světla, oba blatníky (tehdy ještě ocelové), sedlo ve stylu Messinger, benzínovou nádrž, tachometr a rukojeti.

S tvrdým rámem
Prvním úkolem pro Fleka bylo napasovat motor do rámu, což vymyslel celkem fikaně: odřezal držáky motoru z původního rámu i se silentbloky, přivařil je na rám nový a bylo vymalováno. Když Pavel viděl výsledek a zpracování, poprosil Fleka, ať z přivezených dílů dodělá motorku celou, což Fleka samozřejmě bavilo. I když pořád zarytě říká bobberům „bůbry“ namísto „bobry“.
Na kawasačí vidlici se upravil krk řízení, který dostal také nová ložiska, a pak už se všemožně přivařovaly držáky sedla, nádrže, vyráběla se falešná plechová olejovka a známé Flekovy výfuky ve stylu „supertromba retro“. Ve finále byl motocykl v takovém stavu, že na něm Pavel dokázal odburácet po ose.

Od karbenátků k totálce
Otevřený motor však dělal svému majiteli velké starosti, a tak nakonec motorka putovala od Benešova znovu na Moravu, tentokrát do Brna. Asi nikdo, a už vůbec ne sám majitel, nečekal, co se v Brně bude dít. Při první návštěvě ve firmě SH Moto (Tonda Škrabal - Lukáš Horák) měly být pouze nainstalovány Dynojet kity do karburátorů a provedeno důkladné naladění na motorové brzdě. Jenže pak přišla řeč na lakování a celkový finiš a detaily, které by mohly motocyklu ještě více pomoci… A Pavel se důkladně zamyslel, prostudoval si znovu pár fotek, které byly vzorem, a nakonec souhlasil.
Plně funkční motocykl byl tedy znovu rozebrán a čekalo ho velké finále. Stupačky i s přepákováním putovaly dopředu, „supertromby“ byly nahrazeny štíhlejšími „rumcajzovkami“ z Custom Chromu a vzpěry rámu změnily svou pozici. Podstatně důležitější však bylo, že hamatné kovové díly nahradily mnohem elegantnější a subtilnější hliníkové součásti. Nechala se vyrobit hliníková falešná olejovka a kluci z SH Mota sehnali i hliníkové blatníky. Ty jsou totiž podstatně více v britském stylu. K tomu byl přidán zbytek hliníkových dílů jako ráfky, středy a všechno bylo odvezeno k leštiči s tím, že se od dílů chce vzhled s decentní patinou.

Dominantou motor
Povedlo se! Nejvíce prokoukl motor, který prošel precizním chemickým leštěním a stal se dominantou stroje přesně tak, jak bylo žádoucí. Výsledný barevný kabát přesně podle přání zákazníka vytvořili za jedinou noc kluci z lakovny ColorKaros z Drnovic.
Přátelé, výsledek je překvapující! Vodí se to náramně, jako nějaká koloběžka, má to překvapující zátah a hlavně – je to moc pohodlné. Jo a když se náhodou Pavlovi stane, že mu odejde baterka, dá se dvouvál spolehlivě nakopnout i nohou. Jako pravý oldschool.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...