Honda Crossrunner 2015: První test

vydáno 3. 11. 2014, text Jan Rameš, foto Francesc Montero, Ula Serra, Zep Gori

Honda představila druhou generaci stroje, který byl zakládajícím členem kapely zvané Řada X. Nového Crossrunnera jsme proklepli v jihošpanělské Marbelle a résumé? Skvělá motorka!

Starý Crossrunner rozhodně mezi bestsellery nepatřil a ani si jeho plakáty roztoužení motorkáři nelepili nad postele, tak co je jinak? Na to je jednoduchá odpověď – všechno!


Tedy skoro všechno. Pořád je základem sportovně cestovní ikona VFR800F, jenže nově není Crossrunner vlastně jen odstrojené véefero s vysokými řídítky a prapodivným brabčákovským designem. První generace byla totiž vlastně takovým zvláštním vysokým naháčem, zatímco novinka už je adventure bike, jak se sluší a patří. Teď už naprosto do hondí řady X zapadá.


Víc než k CB500X a NC750X má samozřejmě blíž k velkému a těžkému VFR1200X Crosstourer. A nejde jen o design, jenž tvůrci cílili právě na Crosstourera, přičemž třeba přední světlomet z LED diod vypadá prostě božsky. V technice je pouze jediný zásadní konstrukční rozdíl, a sice kola, dvanáctistovka používá adventurní klasiku 19“/17“ s užšími pneumatikami, zatímco Crossrunner běhá na sedmnáctipalcových 120/180 z VFR.

Druhá generace nemá s tou první mnoho společného
Crossrunner vychází technicky z letošního VFR800F


Letošní skvělé nové VFR800F se stalo dárcem nejdůležitějších orgánů – rámu, pevnější kyvky, přední vidlice, brzdové soustavy, kol a motoru. Ten je pořád charakterní V4 a proti minulé generaci nemá nový Crossrunner výkon seškrcený, nýbrž stejný jako u VFR – 106 koní a 75 newtonmetrů. Nejenže došlo k nárůstu maximálních hodnot, nýbrž také ke změně otáček, při nichž jsou dosahovány, a vůbec byl čtyřválec naladěn na silnější spodek a živější vršek. A ještě má o 10 % nižší spotřebu – já sice jezdil za 6,1 místo udávaných 5,3 l/100 km, ale s turistickým tempem tahle testovací jízda neměla pranic společného.


Kdo se někdy svezl na jakémkoli VFR, dá mi jistě zapravdu, že tohle je velmi podmanivé jádro. Běh je jemný, že ani po delší jízdě nemáte mravence v prstech, a přitom motor rozhodně není žádný vysavač. Ta kombinace bručení, vrčení a skučení je skutečně návyková. Odspodu ani moc ne, tam si jen užíváte krásně ploché křivky krouťáku, ovšem na hranici šesti tisíc vás V4 chytne za srdíčko a nepustí. Tam totiž systém VTEC připne druhou osmičku ventilů (do té doby běží motor jen na jednu dvojici v každém válci) a motor začne krásně zatahovat a navíc změní zvuk. Připojení samotné ale probíhá naprosto jemně, pryč jsou otravné kopance starých VFR.


Největší změnu ale pocítíte, už když si na Crossrunnera sednete. Konečně skutečný adventure bike! Měli jsme v Marbelle na porovnání i první generaci, a opravdu jsme tam dlouze přemýšleli nad tím, co by tyto dvě motorky vlastně mohly mít společné. Novinka má místo sportovní placky pěkné dvoudílné turistické sedlo, nastavitelné do dvou poloh, výš a blíž umístěná širší řídítka, a schováni jste za skvělým plexi. Všechny důležité údaje odečítáte z parádní inverzní LCD přístrojovky, kromě běžných věcí třeba i nastavení kontroly trakce či zvolený stupeň vytápění rukojetí, což jsou systémy, které má Crossrunner ve výbavě standardně.


Zcela zásadní úpravou prošel i podvozek. A nejde jen o brzdovou soustavu, kde byl starší duál nahrazen silnější sportovní soustavou s oddělenou funkcí. První Crossrunner byl odstrojené VFR se všemi důsledky, podvozek zůstal nedotčený a krátké zdvihy byly fajn pro sportování v zákrutách s dobrým povrchem, ovšem s adventure stroji nemělo nic společného. Novinka dostala o 25 mm delší zdvih vpředu a o 28 mm vzadu, nově si na obou koncích můžete poštelovat i odskok a předpětí zadní pružiny regulujete pohodlně hydraulikou. A věřte tomu, že rozdíl v chování je nebetyčný, standardní nastavení je ideálním kompromisem mezi komfortem a přesností se stabilitou.


Nový Crossrunner 2015 se v showroomech objeví koncem ledna příštího roku. Velkou neznámou je zatím cena, nicméně žádné VFR nikdy nebylo levné. Stávající kapotované efko se prodává za necelých 320 tisíc, my se domníváme, že Crossrunner, mimochodem nově s přiznaným označením VFR800X, se nebude nijak výrazně lišit. Dost peněz? Za takhle dobrou motorku ani ne.


Zajímá vás více? Velký test pro vás chystáme do nového čísla ČMN, které vyjde ve čtvrtek 13. listopadu!




Přečtěte si také

Nová Honda Crossrunner 2015  9. 10. 2014  

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Zabudnuté tímy MotoGP – Aspar Racing Team
  • Motorbike 4/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Konica Minolta Honda
  • Vychází časopis Drž stopu
  • Šeri testuje - Yamaha MT-09

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 6 hodinami
Vzpomínka na poslední závod "Okruhu Stanislava Maliny" v roce 1975 vyplňuje další dílek v mozaice historie silničních závodů minulého století v Československu..
www.moto.cz/.../863-pisek-1975
Motocyklová asociace ČR
před 16 hodinami
Policejní hlídka chtěla zastavit k silniční kontrole motorkáře, kterému předtím radarem naměřila rychlost přes 200 km/hod. Následná honička skončila smrtí motorkáře.
Časopis Motorbike
včera v 15:40
MOTO ITALIA s.r.o. slaví 20 let zastupování značky Ducati v České republice a chystá jaro plné předváděcích akcí! DUCATI SEASON OPENING otevře sezónu na dealerstvích v sobotu 24. dubna. DUCATI TOUR - 12. ročník seriálu testovacích dnů Ducati. Od konce dubna do začátku června vždy v sobotu.
Ducati Multistrada Experience, 3 dny zaměřené výhradně na Multistrady. Jako bonus tradiční okruhový DUCATI DEN v Mostě.
Bikes.cz
před 4 dny ve 22:46
Filip Tichý představil Aprilia Tuono 660 s ovladatelností stopětadvacítky a sílou litru! Technická data k motorce najdeš na bikes.cz: https://www.bikes.cz/2021/aprilia-tuono-660
Všechny příspěvky ...