Rozlučme se, končí kus historie

vydáno 12. 1. 2011, text Jakub "Hawk" Dražan

Každý motofanda jistě denně slýchává neustálé debaty na téma: dvoudobý vs. čtyřdobý motor. V kruhu -náctiletých je toto téma asi tím nejožehavějším a neustále aktuálním. V sezoně 2011 ovšem zastáncům čtyř dob přibude do výčtu argumentů v debatách další.

Po 22 letech výroby ukončuje Aprilie výrobu dvoudobé RS 125, která od prvního roku až do teď používala jeden jediný hliníkový rám a kyvnou vidlici, za jejichž éry se v útrobách tohoto motocyklu vystřídaly dva agregáty. Rotax 123 v roce 1995 nahradila nová generace s typovým číslem 122.


Konec znamená začátek něčeho dalšího

Aprilia držela výrobu dvoudobého silničního „závoďáku“ dlouho zuby nehty. Dokonalá reinkarnace modelu se povedla v roce 2006, kdy přišel facelift do linek tehdejší RSV 1000, díky nimž se tato RS 125 řadí stále mezi nejhezčí motorky současné produkce vůbec. Bohužel motocykl, na který nedá velké procento motorkářů dopustit, se pro rok 2011 ve výrobním programu Aprilie již opravdu neobjeví.



Průvodce začátkem i nářadí k profesionální jízdě

Tato dvoudobá sekačka dala jízdní základy nespočtu jezdců. Někdo ji vlastnil hned po Pionýrovi, někdo po Simsonovi, někdo si ji koupil jako druhou motorku na vyřádění se. Minimální hmotnost, maximální dynamika. To byla RS 125. Všem majitelům bez výjimky dala důležité předpoklady pro sportovní jízdu a jako jedna z mála stopětadvacítek dokázala poskytnout plnohodnotný sportovní zážitek z jízdy i na okruhu. Z někoho udělala závodníka a z někoho mechanika. Technické potíže byly totiž také na denním pořádku. I já na RS 125 začínal a na tyto časy nikdy nezapomenu. Motorka s nejpevnějším a nejlehčím rámem v této produkční třídě kombinovala motor o síle 30 koní s nezapomenutelným průběhem výkonu (po otevření přívěry a překročení 8000 otáček to byl prostě sen). S touhle motorkou jste mohli prostě cokoliv a vždy jste byli pány. Na inzerci se cenové rozpětí ojetin nyní pohybuje od směšných 20 000 Kč až do 80 000 Kč za modely s posledním faceliftem. Pokud vás odchod RS 125 opravdu mrzí, potěší zpráva, že skladové modely 2010 budou nějakou dobu ještě určitě k dostání.


Zajímavost o RS 125

RS 125 byla modelem, který za každý poslední rok přišel nejméně s dvěma barevnými replikami na základě motivů závodních týmů a úspěchů v MS silničních motocyklů či WSBK. Od replik Valentina Rossiho, Jorge Lorenza až po nesčetně barevných variací Maxe Biaggiho a hlavních sponzorů jeho týmu. I zatvrzelý „aprilkář“ má problémy na první pohled určit dle barevného schématu ročník, protože například replika Jorge Lorenza se vyráběla po dobu více než dvou let a za tuto dobu změnila kromě umístění hodinek Tissot na kapotách pouze barvu ráfků z modré na stříbrnou a startovní číslo na přídi masky.


Jak se měnila v čase

1992 – zahájení výroby s motorem Rotax 123 s karburátorem Dell’Orto VHSB 38

1995 – první facelift, zakulacení tvarů, nový motor Rotax 122

1997 – první emisní opatření, nový karburátor Dell’Orto PHBH 28 BD (znamenal výkonovou díru na 5-6 tisicích otáčkách)

1998 – druhý facelift, méně agresivní tvary, více zaoblené

2006 – nejpodstatnější přelom v generacích RS 125, vzhled vycházející z RSV 1000, přibyl podtlakový ventil paliva, emisní ventil, který vytvořil další výkonový propad při 4 tisících ot./min, palubní deska byla nahrazena sdruženou elektronickou, přibyly kované brýle, nová kola, nové vidlice s radiální brzdou

2008 – emisní opatření, snížení výkonu motoru na 18 kW

2011 – ukončení výroby


Náhrada? Přeci RS4!

RS 125 ovšem bez náhrady nezůstane. Bohužel nemůžu použít slovní spojení „plnohodnotné náhrady“. Na výrobní linky se již hrne nový model RS4. Designově vychází ze superbiku RSV4 a designem jednoznačně válcuje veškerou konkurenci, která na trhu do teď figurovala. Konkrétně Yamahu YZF-R125 a GPR125 4T 4V, jejichž srovnávací test jsme vám přinesli v ČMN č. 32/2010. A právě s druhou jmenovanou, Derbi GPR125 4T 4V má Aprilia bohužel až moc společného. Konkrétně kompletní šasi i motor. Ano, ať koupíte tu, nebo onu, budete z nich mít stejný pocit a stejný požitek jízdy. Rám, kyvná vidlice, odpružení i motor jsou totiž na chlup stejné. Techničtěji založeným čtenářům pak jistě neunikne detail, že motor Derbi je plněn karburátorem, kdežto Aprilii bude obsluhovat vstřikovací jednotka. Pokud jste tedy po zhlédnutí fotografií zajásali a již nemůžete dospat prvního testu nové RS4, přečtěte si náš test na Derbi GPR125 4T 4V. S klidným vědomím a svědomím již nyní můžu prohlásit, že motorky budou naprosto stejné a pokud si mezi nimi budete vybírat, budete se poprvé rozhodovat pouze na základě vzhledu a sympatií k té které značce. O litr a půl větší nádrž Aprilie už tady zásadní roli opravdu nehraje. Cena RS4 by se dle předběžných odhadů měla pohybovat v na hranici 100 000 Kč.


V bodech o RS4 125

Přední vidlice

Stejný typ nenastavitelné Paioli vidlice o průměru 41 mm a zdvihu 110 mm jako na Derbi. Tato vidlice je tvrdší než konkurenční a na kvalitní silnici předvádí obdivuhodné výkony, se kterými si budete rozumět. Na rozbitější cestě z vás ovšem vyklepe duši.

Maska

Jasné dítko RSV4, které nejeden motorkář považuje za aktuální designovou modlu. Hlavní zbraní RS4 bude právě design, protože technické parametry, které nabízí, jsou již na trhu dlouho k dostání. Po technické stránce nepřišla RS4 s ničím novým.

Nádrž

Cestovatele určitě potěší RS4 z hlediska uživatelského komfort. To, že vás ze sedla nebude bolet zadek, nezaručíme, vysoký dojezd na 14,5litrovou nádrž ovšem ano. A to vše při spotřebě na hranici 3 litrů na 100 km, dle stylu jízdy. Dojezd 500 km je velmi zajímavý.

Přední pneumatika

Od GPR se liší v šířce. Zatímco Derbi uhání na pneumatice 100/80-17, Aprilia vsází na rozměr 110/80-17. Sériově montovaný typ pneu je také rozdílný. Derbi obouvá poněkud méně sportovní pneumatiky Pirelli Sport Demon, kdežto Aprilia Michelin Pilot Sporty.

Rám a kyvná vidlice

Aprilia tvrdí, že při konstrukci rámu vycházela ze zkušeností z WSBK a MotoGP. Není tomu tak. Rám i kyvná vidlice jsou naprosto stejnými komponenty, které používá Derbi GPR125 4T 4V již přes dva roky. Opravdovým produktem závodního vývoje byl rám a kyvná vidlice v RS 125.


Technické údaje Aprilia RS4 125

Objem 124,2 cm3

Výkon 11 kW/15 k@9250

Hmotnost předběžně 120 kg (bez náplní)

Cena předběžný odhad 100 000 Kč


Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec, vrtání x zdvih 58,0×47,0 mm, kompresní poměr 12:1, vstřikování, elektrický startér, šestistupňová převodovka, sekundární převod řetězem

Podvozek: dvojitý hliníkový rám, vpředu nenastavitelná USD vidlice Paioli 41mm, zdvih 110 mm, vzadu hliníková kyvná vidlice s jedním nenastavitelným tlumičem, zdvih 130 mm, brzdy vpředu 1 kotouč 300 mm, dvoupístkový radiální třmen, vzadu kotouč 220 mm, jednopístkový třmen, pneu vpředu 110/80-17, vzadu 130/70-17

Rozměry: délka 1953 mm, šířka 720 mm, sedlo 820 mm, rozvor 1350 mm, nádrž 14,5 l



Padesátková sestřička

Aprilie sice nahradila dvoudobou stopětadvacítku čtyřdobou obdobou, padesátka ale stále zůstává u dvou dob a doznala stejného inovativního vzhledu jako RS4. Oblíbenost RS 50 u nás ovšem kvůli legislativě oblíbenosti RS 125 nikdy nedosahovala a ani dosahovat nebude.





Diskuze k článku

RSař 18. 2. 2011
Palec nahoru a 10 z deseti za článek.

Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife