Jaká je ta pravá

vydáno 16. 4. 2015, text Jan Rameš, foto rz

Vybrat tu správnou pneumatiku pro váš motocykl a váš jízdní styl je oříšek. Ideální guma, která bude držet na suchu, na mokru, bude snadno ovladatelná a najedete na ní třicet tisíc kilometrů, prostě neexistuje. Tak kterou?

V klidu si sedněte, napište si, kde většinou jezdíte, jakým stylem, co od pneumatik vyžadujete, prozkoumejte nabídku v dané kategorii, nezapomeňte zohlednit vlastní zkušenost, podumejte a nakonec vyberte. Pokud motorku používáte k projížďkám na Slapy a jednou za rok na dovolenou v Chorvatsku, je nesmysl obouvat čistě sportovní směs, i když „kluci z party řikaj, že to drží jako bejk.“ Drží, ale vám bude držet i obyčejná sportovně-cestovní guma, která vás nebude otravovat svým nervóznějším chováním a nepoměrně menší výdrží.


Zevrubně se pneumatiky dají rozdělit do následujících kategorií:

- silniční sportovní – gumy vycházející ze závodních, prioritou je maximální přilnavost. Časté je několikastupňové členění, standardní tvrdost na úplně běžné používání, různé „rejs-repliky“ a „korzy“ na to ostřejší a skorozávodní pro střelce, kteří mají motorku sice na světlech, ale častěji jsou na okruzích

- sportovně-cestovní – delší kilometrový proběh a vyvážené chování na suchu i na mokru. Vzorek je tady proto členitější než na sportech, kostra bývá ještě tvrdší. Kouká se i na pohodlí, jak je která guma schopná tlumit. Použitá směs je tvrdší než na sportovních, ale na běžné použití na běžných silnicích je grip dostatečný a pár koleček na okruhu taky zvládnou

- choppery a cruisery – dlouhá výdrž a vysoké hmotnostní indexy. Vzhledem k váze motocyklů jsou profilová čísla (výška pneumatiky) minimálně o řád větší než u normálních silničních gum. Rozměrů je asi miliarda, úzké vysoké i tlusté nízké.

- silniční endura – tady začínají frčet stejné konstrukce jako u radiálních sportovních gum, akorát ten vzorek je pořád jiný – „špunty“ byste na stokoňové motorce vytrhali jedním vrknutím plynem. Na lehčí endura se dělají i „špuntovější“ varianty s diagonální kostrou, které mají i jakýsi záběr na nezpevněném povrchu

- skútry – je to kumšt, udělat stabilní gumu na desetipalcový ráfek… Malé šířky, ale široké rozpětí průměrů a výkonů strojů, na které se tyhle pneumatiky montují (od padesátek po více než šestistovky). V mnoha případech vzorek vychází ze sportovních či sportovně-silničních radiálek, a to jak z důvodu praktického, tak parádnického.


Tématu Pneumatiky se podrobněji věnujeme v ČMN 8/2015, které se na pultech objevily právě dnes, 16. dubna.







Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Motorbike 9/2023
  • Motorbike 7-8/2023
  • Motorbike 6/2023
  • Motorbike 5/2023
  • Motorbike 4/2023

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

MotoRoute
28. srpna
Postupně upřesňujeme program 18. setkání MotoRoute. Těš se na skvělé motocestovatelské přednášky, workshopy, testování motorek, tajný závod atd. Více tady: www.motoroute.cz/.../...etkani-motoroute-2023.aspx
Magazín Motoroute
14. srpna
Už máš magazín MotoRoute 4/2023? 
Opět je tu 96 stran čtení o motorkách a cestování. 
✅ Podrobnosti o čísle tady: shop.motoroute.cz/.../43-motoroute-2023--c-4.aspx
Najdete ho na stáncích PNS, ale raději si ho předplaťte!
✅ Předplatné tady: shop.motoroute.cz/produkt/23-predplatne.aspx
✅ On-line verze na http://www.motorouteklub.cz nebo http://www.digiport.cz
MotoLife
3. srpna
Masarykův okruh má nového majitele.
Areál Masarykova okruhu včetně závodní dráhy, polygonu a hotelu GRID převzala společnost SHAKAI podnikatele a investora Karla Hubáčka. Počítá se zachováním současných aktivit v areálu a s jeho dalším rozvojem. Karel Hubáček areál včetně pozemků koupil od společnosti A.B.R. HOLDING a.s. a Karla Abrahama, který areál ovládal od roku 2005. Výši transakce podnikatelé nezveřejnili.
Všechny příspěvky ...