Dainese s airbagem konečně v běžném prodeji

vydáno 15. 4. 2013, text Jan Rameš, foto Dainese

Zapomeňte na to, že byste si skočili do krámu pro bundu za pár tisíc, nasedli, vyrazili a na další křižovatce se vám při kolizi s autem něco nafouklo. Tohle je možné u systémů, kde se používá pevné spojení jezdce se strojem, čili kde airbag vylétává tzv. na trhačku.

Vysoce sofistikovaný systém Dainese nazvaný D-Air by měl být výrazně lepší, je to první zařízení tohoto typu, které pracuje bez jakéhokoli fyzického propojení mezi jezdcem a strojem, ovšem pro svou funkci vyžaduje zásahy do motorky a rozhodně není za lidovku.


Na sobě airbag, v motorce čidla

Při průměrné dopravní nehodě trvá v průměru 80 milisekund, než řidič motocyklu od okamžiku střetu narazí na pevnou překážku. D-Air se aktivuje během 45 milisekund, za necelou dvacetinu vteřiny máte kolem sebe jakousi plovací vestu, která vám chrání tělo (žebra, vnitřní orgány, páteř) a omezuje extrémní polohy hlavy. Čísla, která výrobce uvádí, jsou impozantní: o 89 % nižší síla nárazu působící na hrudník a o 75 % na záda v porovnání s konvenčními chrániči.


A když už jsme u těch numer, můžeme pokračovat tím, že D-Air chrání 10 patentů, při testování bylo najeto 150 000 km, provedeno 32 crash testů, 5000 hodin počítačových testů, 975 zkušebních testů na 18 druzích překážek a 13 typech motocyklů, a 800 speciálních testů, než systém získal hned pět certifikátů od TÜV SÜD. Uf…


D-Air není jen airbag v bundě, nýbrž celý poměrně složitý set a bunda, případně vesta s airbagem je jen jednou z jeho dvou částí. To, co má jezdec a případně i spolujezdec na sobě, se jmenuje J-kit a je to složený dvoukomorový airbag o celkovém objemu 12 litrů plus dvě tlakové patrony, elektronika s bateriemi (výdrž přes 20 hodin) a SIM karta na spárování. Samo o sobě pouze zatraceně drahý kus oblečení.


K tomu, aby byla ochrana aktivní, totiž potřebujete mít namontovanou ještě elektroniku v motorce, tzv. M-kit, což provádí proškolený servisák u dovozce. Tento kit zůstává napevno v motocyklu, nemůžete si ho přendávat ze stroje na stroj podle momentální nálady. Na řídítka přijde poměrně velký ovládací displej, který slouží zároveň jako řídicí jednotka komunikující s J-kitem, pod sedlo na rám se montuje jeden senzor a na přední vidlici dva další. Celkem dost kabeláže a ne zrovna miniaturní věcičky.


Aby byl D-Air stoprocentně funkční v každé chvíli, jsou všechny důležité komponenty zdvojeny, a to prostě něco zabere. Všechny tyhle senzory, jejichž pozice byly vybrány pro nejrychlejší možnou detekci průšvihu, řídicí jednotka neustále kontroluje, a když dojde k nárazu, vyšle signál a airbag se nafoukne. Dobrou zprávou je, že nafouknutý airbag neomezuje řidiče v řízení, špatnou, že po vystřelení airbagu se musí oblečení poslat do Itálie, aby jej ve fabrice zase uvedli do pohotovostního stavu.


Cena za bezpečí

Z výše řečeného je zřejmé, že veřejně prodejný D-Air je určitě revolučním počinem v oblasti bezpečnosti silničního provozu, ovšem komerční trhák to nebude. Cena totiž je možná přiměřená tomu, co D-Air znamená, ale i tak je jedním slovem ukrutná. M-kit do motorky stojí 11 900 korun, a to je ta nejmenší položka. Potom si můžete vybrat jeden z oděvů z kolekce D-Air Street, buď vestu s J-kitem za 19 400, nebo goretexovou bundu za 39 900 korun. Čili pokud si chcete užívat airbagového bezpečí, musíte si připravit něco přes 30, resp. 50 tisíc kaček!


Dainese vyrábí ještě D-Air Racing, což je airbag zabudovaný do závodní kombinézy, ovšem tahle taškařice, kterou používá Rossi, Haslam, Sykes a jiní stojí kolem 80 tisíc a ani není určena pro běžný prodej, pouze pro závodníky. Dlouho očekávaná revoluční Dainese D-Air je tedy oficiálně zde, ovšem prodané kusy se budou nejspíš počítat na prstech jediné ruky.




Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 2 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 2 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 4 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...