Smolný začátek Zdeňka Gottvalda

aktualizováno 7. 1. 2015, text Gottbros a hell, foto Gottbros

Smolný začátek prožil na své premiérové dakarské rallye čtyřiačtyřicetiletý dlouholetý český reprezentant v enduru, Zdeněk Gottvald. O jeho problémech jsme už krátce napsali, ale pojďme se na ně podívat i očima jeho týmu.


První problémy musel Zdeněk řešit už během přejímky: „Včera úspěšně absolvoval přejímku. Musel nasbírat zhruba 12 razítek, a do posledního detailu mít všechno podle pokynu pořadatelů. Takže musel např. přemontovávat anténu, protože měla špatnou barvu. Před dojezdem na pódium ještě otestoval kvalitu argentinského benzínu, protože se mu ucpal kohoutek nádrže pod sedlem a ta přestala přepouštět palivo do hlavní nádrže. Oprava byla sice jednoduchá, ale vzhledem k tomu, že na pódium se jezdí v podstatě v „sandálech a kraťasech“, neměli u sebe jezdci žádné nářadí. Kohoutek nakonec vyčistili spolu s Davidem Pabiškou a za pomoci nářadí „kolemsledujícího“ Argentince. Tímto Zdeněk posílá Davidovi velký dík,“ napsal tým ještě z Buenos Aires. Už to totiž chvíli vypadalo, že se na start soutěže možná vůbec nepodívá a nákladný výlet skončí dřív, než stačil začít. Další problémy řešil během první etapy a vše vyvrcholilo na nejdelším měřeném úseku rallye ve druhé etapě. „Zdeněk Gottvald má i v druhé etapě stále problémy s motorkou, a to konkrétně s palivovým čerpadlem a palivovým vedením. Motorka nechce moc jet, škube, a Zdeněk strávil hodně času opravami někde v poušti sám a na slunku. Ale jede,“ komentoval téměř beznadějnou situaci jeho tým tentokrát. Zdeněk se tak propadl s ohromnou ztrátou na samý chvost startovního motocyklového pole a do třetí etapy musel startovat ze 143. pozice ze 145 jezdců. Navíc to vypadalo, že celý závěr jezdeckého pole chytí po dojetí předchozí etapy tříhodinovou penalizaci, ale naštěstí byla speciálka neplánovaně zkrácena.

Zdeňkovo trápení ve druhé etapě
V den 3. etapy tým uvedl o jeho problémech víc podrobností: „Škytající oblak prachu valící se rychlostí 30 kilometrů v hodině. Takový byl pohled na Zdeňka Gottwalda ve chvíli, kdy měl podle svých slov „chuť hodit motorku ze skály“. I přes technické problémy, a pro mnohé nepředstavitelné horko stoupající k 50 stupňům Celsia, ale Zdeněk nakonec rychlostní zkoušky druhé etapy Dakaru zvládl.
„Problém jsem zjistil asi po třiceti kilometrech. Motorka začala slábnout a vynechávat. Snažil jsem se přidávat plyn, ale skoro vždy, když se to povedlo, zabořilo se mi přední kolo do díry a už jsem se válel,“ vypráví jezdec. Pomlácený se ale snažil jet za každou cenu dál. „Podařilo se mi najít polohu plynu, při které šlo jet aspoň trochu plynule, bohužel jen rychlostí kolem 30 až 40 kilometrů v hodině,“ popisuje Zdeněk.
V takto nízkých rychlostech však začíná být jízda paradoxně mnohem nebezpečnější. „Všichni, kterým jsem ujel na začátku, mě začali předjíždět. K motorkám se přidala i auta, která jela třeba dvěma sty v hodině. Modlil jsem se, aby mě v tom oblaku prachu viděli a nesmetli mě,“ dodává. Nejvyšší rychlost, kterou z porouchané motorky vytáhl, byla osmdesátka. „To jsem jel ale zrovna z kopce a do zad se mi opřel vítr,“ směje se.
Po dojetí se Zdeněk dozvěděl, že poslední speciálku etapy rozhodčí zrušili, „byla prý kvůli horku extrémně náročná. "To mě zachránilo. Kdybych pokračoval, těžko říct, kde bych skončil.“ Přestože je Zdeněk rozhodnutý závody nevzdat, motorka mu příliš nepomáhá. „Kolega Pedro už na ní ale dělá. Podezříval palivové čerpadlo, ale může to být i vstřikování nebo senzor vzduchu. Ráno povyměňujeme všechno, tak se snad zadaří,“ doufá.“


Problémy pokračovaly
Během třetí etapy Zdeněk dokázal, jak velký a zkušený je soutěžák. Startoval skoro poslední, ale do cíle měřeného úseku dorazil na jednačtyřicáté etapové pozici jako druhý nejlepší z našich jezdců. Bohužel časová ztráta je už tak veliká, že se snad ani nedá s nějakým slušným výsledkem počítat. Zdeněk se totiž i přes toto zlepšení posunul jen na 137. místo.
Jenže ve čtvrté etapě se problémy vrátily. Zdeněk se během její první poloviny pohyboval někde kolem čtyřicátého až padesátého místa, ale v závěru etapy se najednou znovu propadl. Mezi posledními dvěma WP mu naskočila několikahodinová ztráta a časomíra ho v cíli doposud nezanamenala. 


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Špeciálne farby MotoGP - 2010 až 2021
  • Drnovy testy z pravěku - Aprilia RSV 1000R |  Ducati 999 | Suzuki GSX-R 750
  • Špeciálne farby MotoGP - 2003 až 2009
  • Motorbike 9/2021
  • Drnovy testy z pravěku - 2005 Suzuki GSX-R 600

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny v 11:22
Memoriálu Luboše Tomíčka za dveřmi!

52. ročník Memoriálu Luboše Tomíčka se uskuteční 4. října, den po Zlaté přilbě, s ročním zpožděním. Původně plánovaný 52. ročník na loňský rok se nemohl kvůli zpřísnění vládních opatření konat. Z tohoto důvodu museli pořadatelé z Auto klubu Markéta závod odložit. Věříme, že se v letošním roce situace opakovat nebude a všichni si budou moci společně opět uctít památku skvělého československého jezdce na stadionu Markéta.

Harmonogram závodu:
13:00        Otevření pokladen
16:00        Otevření stadionu
18:00        Slavnostní nástup
18:10        Start závodu
cca 20:30    Konec závodu
20:40        Závěrečný ohňostroj

Zdroje: Auto klub Markéta při PSK Olymp Praha

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 2 dny v 10:28
Společnost Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli!

Piaggio Group vyhrává soud první instance o porušení evropského patentu proti společnosti Peugeot Motocycles v Paříži a Miláně. Po názvu Vespa je uznána také jedinečnost skútru Piaggio MP3.

Rozhodnutí pařížského soudu rovněž zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Francie vyrábět, inzerovat, prodávat, dovážet, vyvážet, používat a/nebo vlastnit jakýkoli tříkolový skútr, který využívá ovládacího systému patentovaného společností Piaggio Group (včetně modelu Peugeot Metropolis), pod hrozbou zaplacení pokuty za každé padělané vozidlo.

Soud v Miláně zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Itálie dovážet, vyvážet, prodávat a inzerovat (offline i online) model Peugeot Metropolis pod hrozbou pokuty ve výši € 6 000 stanovené za každé vozidlo, prodané po 30denní lhůtě od vyhlášení rozsudku. Společnost Peugeot Motocycles musí dále stáhnout všechna padělaná vozidla z prodeje v Itálii během 90 dnů pod hrozbou další pokuty ve výši € 10 000 za každý den prodlení ve vykonání příkazu.

Zdroje: Piaggio Group

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 4 dny v 15:59
OK, tohle skutečně stojí za přečtení, Šeri pokračuje moc pěkným článkem z prostředí MotoGP o speciálních barvách!

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 11:12
Piaty test z archívu - Drnovy testy z pravěku, tentokrát porovnávací test!

"Račte se zúčastnit vyprávění, kterak se snadno dostanete na hranu. Nechci říkat přímo snadno a bezpečně, ale rozhodně snadno a zábavně...."

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...