Valentino Rossi zapsal dvoustovku
vydáno 22. 6. 2008, text Petr Štola, foto Fiat Yamaha Team
Již dvoustý závod v Grand Prix zaznamenal Ital Valentino Rossi při nedělním představení v Doningtonu.
Byl začátek roku 1996 a do nové sezony startoval i teprve sedmnáctiletý Ital Valentino Rossi. Již při svém debutu v malajsijském Shah Alamu dojíždí na vynikajícím 6. místě. Na rozdíl od jiných jezdců však tento mladík není již v motocyklovém sportu žádnou neznámou. Již tři roky totiž jezdí za podpory továrny Aprilia, která mu samozřejmě i hned při vstupu do Grand Prix poskytla svou nejlepší techniku i nejlepší techniky. Mladý a neustále se smějící Rossi se jí za to odvděčil ještě téhož roku, kdy na rakouském A1-Ringu dojel třetí, či ještě lépe v Brně, kde zaznamenal své první vítězství. Bylo to při jeho teprve jedenáctém startu v Grand Prix 125, kdy si navíc připsal i první vítězství v kvalifikaci.
V roce 1997 zahájil sezonu vítězstvím na Shah Alamu (ve svém 16. startu v GP) a tím se i poprvé v kariéře ujal vedení v celkové klasifikaci některé ze tříd GP. Další velký milník zaznamenává osmnáctiletý Rossi opět u nás v Brně, kam přijel ke svému 27. závodu Grand Prix kariéry. Rossi končí třetí a na znamení již jistého titulu Mistra světa objíždí Masarykův okruh s obrovskou jedničkou na zádech. O dva závody později vyhrává v Sentulu, čímž jako první jezdec historie třídy 125 získává jedenácté vítězství v jedné sezoně.
Rok 1998 přináší debut ve třídě 250, ale i první zklamání v této třídě, když hned na úvod Rossiho zastaví mechanický problém jeho Aprilie. Na první bednu čeká Rossi ještě další dva závody, až dokáže v Jerezu dojet na třetím místě. První vítězství ve třídě 250 přichází při jeho 37. závodě celkové kariéry Grand Prix. Ten se jede v nizozemském Assenu a Rossi se stává třetím nejmladším vítězem závodu Grand Prix této třídy, když mladší při oslavě vítězství byli ve své době pouze Alan Carter a Johnny Cecotto. Největším bodem jeho kariéry ve čtvrtlitrech je pravděpodobně závod v brazilském Riu v roce 1999. Dvacetiletý Rossi zde získává nejen deváté vítězství v sezoně, ale především i světový titul této třídy, po jehož zisku může spokojeně přestoupit do nejsilnější kategorie MotoGP, tehdy ještě s názvem 500 cm3. Je důležité připomenout, že toto vítězství Rossi dosáhl při svém 59. startu v některém ze závodů GP a stal se tak v té době nejmladším mistrem světa třídy 250 cm3.
Rossiho sláva neustále strmě stoupá. V roce 2000 zažívá náročný debut v nejprestižnější třídě. V zahajovacím závodě sezony, který se jede v jihoafrickém Welkomu, nejprve dosáhne na nejrychlejší kolo závodu, ale poté končí v kotrmelcích. Hovoří se o tom, že silný motocykl nedokáže zvládnout. Přichází evropské závody a s nimi i Jerez de la Frontera, kde Rossi nastupuje ke svému 64. závodu v GP. Ten nakonec končí na třetím místě a získává tak první stupně vítězů v této kategorii. První vítězství na sebe nechá počkat ještě dalších pět závodů a jako své místo si toto vítězství vybralo britský Donington. Důležité vítězství přichází při prvním závodě roku 2001. Po radosti v japonské Suzuce se totiž nejen zapisuje jako jezdec, jenž vyhrál pro Hondu pětistý závod Grand Prix, ale i poprvé v kariéře se dostává na absolutní čelo celkové klasifikace nejprestižnější třídy. Ještě v roce 2001 zaznamená dva velmi hodně zářící body jeho kariéry. Při svém 90. závodě kariéry, jenž absolvuje na australském Phillip Islandu, totiž Rossi vyhraje a stane se tak mistrem světa třídy 500 cm3. Je teprve druhým jezdcem historie, kterému se podařilo získat titul ve třídě 125, 250 i 500 cm3. Druhý zářící bod přijde o dva další závody později, kdy Rossi vyhraje svůj jedenáctý závod této sezony. V brazilském Riu se navíc zapíše do historie Grand Prix jako jezdec, který vyhrál absolutně poslední závod tolik slavné třídy 500 cm3.
Rok 2002 zahajuje novou éru Grand Prix, poprvé v historii se jede nová třída s názvem MotoGP. Takový okamžik si samozřejmě Rossi nenechá ujít a na okruhu Suzuka se stává prvním vítězem této třídy. Na konci náročné sezony přijíždí Rossi opět do oblíbeného a pro něj tak úspěšného Ria, kde se raduje ze zisku prvního titulu třídy MotoGP. Je to v jeho 104. závodě Grand Prix.
Vítězství v té době s absolutně nejlepší technikou v podobě Hondy RC 211V přicházejí jak na běžícím pásu. Rossi jezdí jako stroj řízený tím nejšpičkovějším procesorem. Jeho jízda prakticky nezná chyby, soupeře drtí jednoho po druhém neskutečným atakem v prvních, či posledních kolech. Někdy se jeho nadvláda zdá až neskutečná. Další titul získává v roce 2003, raduje se z něj při své 122. Velké ceně, kterou absolvuje v malajsijském Sepangu. Jedno z vrcholných představení té doby Rossi předvádí na okruhu Phillip Island v Austrálii. Během závodu MotoGP není zřejmě stoprocentně koncentrován a při předjíždění přehlíží mávání žlutou vlajkou. Pravidla v té době říkají, že za tento prohřešek bude jezdci v cíli připočteno k jeho času 10 sekund penalizace. Na boxové zdi se tato zpráva objevuje pomocí tabule signalizující Rossimu jeho trest. Valentino reaguje po svém, prostě jen trochu přidá a nejenže si těch 10 sekund nad druhým jezdcem najede, ale aby řeč nestála, přidá k tomu ještě dalších pět! Po tomto závodě přichází konec sezony ve španělské Valencii. Zde se Rossi loučí s továrnou Honda a loučení je to jak jinak než vítězné.
Rok 2004 znamená pro nyní již aktivní legendu Valentina Rossiho velký zlom v jeho kariéře. Po letech v sedle toho nejlepšího materiálu, kdy byl zásoben nejprve špičkovou technikou italské Aprilie a poté japonské Hondy, dostává do svých rukou matroš od Yamahy. Většina lidí si myslí, že přijde konec legendy, ale najdou se i tací, co věří v to, že přechod k Yamaze bude jen záležitostí, za jak dlouho z něj a jeho motocyklu bude opět nepřekonatelné monstrum. Já sám jsem v zimě roku 2003 hovořil pro časopis Motocykl na téma prvního závodu Rossiho s Yamahou a již tehdy jsem předpovídal, že Rossi vyhraje již svůj první závod s tímto japonským zbožím. Tak se i stalo a Valentino Rossi slavil vítězství při svém debutu s Yamahou YZR M1 v jihoafrickém Welkomu. Byl to jeho již 125. závod kariéry a především to byla i jeho 23. bedna třídy MotoGP v jedné řadě, což je jen těžko překonatelný rekordní záznam. První rok s Yamahou přinesl světlé i tmavé okamžiky, vítězství střídala zklamání, nicméně na konci roku se mohl Valentino Rossi opět radovat ze zisku světového titulu.
Přichází rok 2005 a s ním se vrací nadvláda jména Valentina Rossiho. Jeho dominance je tak velká, že další titul mistra světa získává při svém 153. závodě Grand Prix, který absolvuje v malajském Sepangu, tedy čtyři závody před koncem aktuální sezony. Je to pro něj titul označený číslicí sedm, ale pátý v nejprestižnější třídě a navíc v jedné řadě, což před ním dokázali pouze legendy v podobě Micka Doohana a Giacoma Agostiniho.
Rok 2006 přináší mnoho problémů, z nichž vyčnívají ty technické. Rossi dokáže vítězit i s přehledem jezdit na bedně, ale také často stojí opřený o svodidla, kam ho poslala jeho v té době nespolehlivá technika. Rok se nedaří dle jeho představ, ale i tak je po závodě v Estorilu cesta k titulu otevřená. Tam totiž vedoucí jezdec celkového pořadí Nicky Hayden padá po kontaktu s týmovým kolegou Pedrosou. Rossi se dostává do čela celkové klasifikace a když nic jiného, tak v posledním závodě mu stačí jen porazit Nickyho Haydena, či těsně dojet za ním. Pokud Američan nevyhraje, může si na něj Rossi dovolit i luxus ztráty několika pozic. To se ovšem nepodaří, když snad bůh zasáhne a změní „americký sen“ v realitu. Rossi při svém 174. závodě kariéry havaruje a opět tak misku vah v souboji o titul nechá přehoupnout na Američanovu stranu.
Rok 2007 máme všichni v dobré paměti, nadvláda silné Ducati a skvělé práce Casey Stonera, jehož hodinová přesnost a absolutní absence chyb dává vzpomenout na Rossiho „Honda“ dobu, nedovoluje mnoho atakování. Rossi v konečném sumáři sezony zapisuje třetí místo celkové klasifikace, ale i čtyři vítězství a celkem osm pódií. Není to ovšem nic platné, když k tomu zapisuje jednu trojku, či šestku, ale především tři nuly. Motocyklovým světem se začíná ozývat, že se díváme na odchod legendy, že začínáme dobu „po Rossim“.
Jenže přichází letošní sezona a s ní i nový stroj Yamaha YZR M1, který dodává Rossimu jeho ztracenou důvěru. Opět se dostává na nejvyšší příčky, opět začíná lámat bariéry a bořit rekordy. V Jerezu startuje ve své 194. Grand Prix a dojíždí druhý. Stává se tak prvním jezdcem historie Grand Prix, který dokázal v nejprestižnější třídě získat 100 umístění na stupních pro vítěze. O další tři závody později vítězí ve francouzském Le Mans a nejenže se tak po dlouhé době opět stává vedoucím jezdcem průběžné klasifikace závodu mistrovství světa, ale především po devadesáté vítězí v některém ze závodu Grand Prix, čímž v historických tabulkách vyrovnává krok s druhým Angelem Nietem. Před ním je tak již pouze legenda největší, legenda jménem Giacomo Agostini!
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...