Jak sedláci u Chlumce
vydáno 8. 4. 2013, text Ivo Helikar, foto Yamaha
Do úvodního večerního závodu MS silničních motocyklů pod umělým osvětlením na katarském okruhu Losail v Dauhá nastupovali tři naši zástupci. Ve třídě Moto3 Jakub Kornfeil a v královské MotoGP Karel Abraham s Lukášem Peškem. Ani jeden však na body nedosáhl.
Nejblíže k tomu měl Kuba Kornfeil. V kvalifikaci si zajistil sedmý nejlepší čas. Po startu závodu se usadil ve skupině, bojující o deváté místo. Závodil nejprve s Niklasem Ajem, potom s Efrenem Vázquezem. Nechtěný výlet mimo trať měl na svědomí Jihoafričan Binder a Kuba se propadl na třináctou pozici. Začala stíhací jízda a povedlo se mu vylepšit své postavení, znovu se vrátil do první desítky na deváté místo. Jenže po chvíli se mu na chvíli zastavil motocykl a stíhačka pokračovala až ze sedmnácté příčky. Ve chvíli, kdy předjížděl svého týmového kolegu Jaspera Iwemu, se mu motocykl zastavil podruhé. Zbývaly už jen poslední dvě zatáčky do cíle. Pomalým tempem tak dorazil na dvaadvacáté pozici do cíle.
Z obou našich zástupců se v novém formátu kvalifikace MotoGP dařilo lépe Lukáši Peškovi. Celkově zajel patnáctý čas a při své první kvalifikaci třídy MotoGP se zařadil na třetí místo mezi motocykly specifikace CRT. Karel Abraham startoval z osmnáctého místa. Start se mu vydařil, ale už v průběhu prvního kola mu podklouzlo v zatáčce přední kolo, upadl a bylo po nadějích. Na rozdíl od Karla Lukáš svůj první závod dokončil osmnáctý, na vítěze mu chybělo 1:34,683 minuty. Byl posledním jezdcem, který viděl v Losail cíl, šest jeho soupeřů závod nedokončilo. Pešek začal na patnácté pozici a pak se postupně propadal. Snad tedy našim jezdcům vyjde reparát v americkém Austinu na druhém pokračování seriálu za dva týdny.
Moto3 a Moto2
Ve třídě Moto3 šlo v souboji o vítězství hlavně o bitvu mezi vítězem kvalifikace Španělem Luisem Salomem a jeho krajanem Alexem Rinsem, kteří se pravidelně střídali ve vedení. Z první pětice po startu se zdržel Jonas Folger, který se potom postupně znovu ke svým soupeřům přibližoval. Nakonec skončil pátý, se ztrátou 0,916 sekundy na vítězného Saloma. Za ním už byla velká propast. O vítězství bojoval nejen Salom a Rins, ale také Maverick Vinales a Alex Márquez. O prvním místě Saloma rozhodlo až poslední kolo, celá pětice se v cíli vešla do jediné sekundy. Druhý byl se ztrátou 0,417 sekundy Vinales, třetí Rins, ten ovšem jen smolných šest tisícin sekundy za Vinalesem. Čtvrtý Alex Márquez ztrácel 0,701 sekundy na prvního. První čtyři startovali na motocyklech KTM, pátý Folger na Kalex KTM. V první desítce se umístilo hned osm jezdců s motocykly nebo motory rakouského výrobce.
Ve třídě Moto2 si to o vítězství rozdala dvojice Španěl Pol Espargaró a Brit Scott Redding. Oba se vystřídali na čele závodu, ale až ve druhé polovině, ta první skoro celá patřila Japonci Takaaki Nakagimu, který dojel třetí. Tři nejlepší sedlali motocykl Kalex.
Double Yamahy
Závod třídy MotoGP se od začátku vyvíjel dobře pro továrního jezdce Yamahy Jorge Lorenza. Zajel nejlepší kvalifikaci a z prvního místa na roštu si udržel vedoucí pozici až do cíle. Každým kolem potom trochu zvyšoval svůj náskok. Na druhé pozici se dvě třetiny závodu držel jezdec stáje Repsol Honda Dani Pedrosa, za ním jel jeho týmový kolega Marc Márquez, který později postoupil na druhou příčku. Byla to jeho premiéra v královské třídě. Závod velice zdramatizoval Valentino Rossi. V kvalifikaci to s ním nevypadalo příliš dobře, sedmé místo totiž znamenalo až třetí startovní řadu. Jezdci mají proti minulým sezonám kratší šanci zajet svůj nejlepší čas, a když se o to Rossi po výměně pneumatik pokoušel, připletli se mu do cesty pomalejší závodníci. Také po startu to pro Rossiho nebylo příliš růžové, po chybě v první zatáčce zůstal sedmý a ztratil kontakt se špičkou. Potom jezdil dlouho šestý a nejlepší se mu vzdalovali. Ale pak přišla druhá polovina závodu a jeho velké chvíle. V každém kole stahoval své soupeře, jen Lorenzo už byl příliš daleko. Nejprve postoupil na páté místo před Stefana Bradla, který nakonec závod nedokončil. Pět kol před cílem začal Rossiho přímý útok na pódiové pozice. Předjel Cala Crutchlowa, který se v poslední době ukazoval ve skvělé formě. Následoval Dani Pedrosa a souboj s Marcem Márquezem, v němž šlo o tisíciny sekundy. V posledních třech kolech už těsně udržel stříbrnou pozici a připsal tak Yamaze první letošní double. Marc Márquez skončil třetí za ztrátou 0,211 sekundy na Rossiho. Dani Pedrosa si dojel pro čtvrtou příčku. Do cíle dojelo deset továrních speciálů, Ducati se mezi nejlepší nevklínila, skončila totiž na sedmé až desáté pozici, v pořadí Dovizioso, Hayden, Iannone, Spies. Nejlepším jezdcem na motocyklu CRT byl jedenáctý Aleix Espargaró.
MOTO GP
LOSAIL (QA)
Moto3: 1. Salom 25, 2. Vinales 20, 3. Rins 16, 4. A. Márquez (všichni E, KTM) 13, 5. Folger (D, Kalex KTM) 11, 6. Khairuddin (MAL, KTM) 10... 22. Kornfeil (Kalex KTM)
Moto2: 1. P. Espargaró (E) 25, 2. Redding (GB) 22, 3. Nakagami (J, všichni Kalex) 16, 4. Aegerter (CH, Suter) 13, 5. Kallio (FIN, Kalex) 11, 6. Simon (E, Kalex) 10
MotoGP: 1. Lorenzo (E) 25, 2. Rossi (I, oba Yamaha) 20, 3. M. Márquez (E) 16, 4. Pedrosa (E, oba Honda) 13, 5. Crutchlow (GB, Yamaha) 11, 6. Bautista (E, Honda) 10... 18. Lukáš Pešek (Ioda-Suter)
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2023
Závěr každého roku sebou nese několik tradičních momentů:
vánoční svátky, Silvestr a posledních jedenáct let i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek, tedy strojů, které budou dostupné na našem trhu
v příští sezóně. I tentokrát jsme Katalog rozdělili do několika kategorií
(Sport, Naked, Classic a custom, Adventure a touring, Enduro, cross a motard,
Skútry, Elektro a Quad) a jako vždy najd...
-
Motorbike 12/2022
Přestože do svátků zbývá ještě nějaký ten čas,
předvánoční shon už propukl naplno. Všude mraky lidí, nervozita stoupá...a
přitom by mělo jít přece o svátky klidu. A my vám pomůžeme se do toho klidu
„hodit“, je tu totiž zbrusu nové vydání Motorbike, které vám jistě zpestří
večer po hektickém dni. A pokud jste vůči okolnímu šílenství imunní (což vám
naprosto schvalujeme), tím lépe, o to více si posl...
-
Motorbike 11/2022
Pomalu se chystáme na italskou výstavu EICMA, ale ještě
předtím jsme si pořádně mákli na letošním předposledním vydání Motorbike.
Najdete v něm tradičně nejen slušnou dávku testů motorek, skútrů a čtyřkolek,
ale krom dalšího třeba i reportáže ze závodů či dalších akcí, vonících
benzínem. Prostě vše, o čem má správný motorkářský časopis být. A věříme, že se
vám i listopadový Motorbike (opět rozšíře...
-
Výměna olejového filtru motorky
Olejový filtr pomáhá čistit
motor, odstraňuje nečistoty z oleje motoru, jako například částečky kovů nebo
prach. Takto filtrovaný motorový olej je
velmi důležitý pro správné fungování motoru, jelikož znečištěný olej by mohl
poškodit součásti olejového čerpadla a zároveň dosedací plochy v motoru.
Podle všeobecných doporučení by
se měl olej v motorce měnit po ujetí každých 5-tisíc kilometrů, ne...
-
Motorbike 10/2022
Podzim? Že by konec sezóny? Ale kdepak, ještě se letos
určitě svezeme, jen jsou ty dny už o něco kratší. A abyste se večer nenudili,
máme pro vás nové vydání Motorbike. Jako obvykle plné nejen původních českých
testů jedno i dvoustopých strojů, ale i sportovních reportáží a aktuálních
informací z motocyklového světa. A opět jde o rozšířené vydání, tedy o 124
stran!
Testy
CFMOTO 700CL-X Adventure v...