Tým Montáže Brož: nový projekt, nové výzvy

vydáno 2. 4. 2013, text Honzis, foto Montáže Brož

Jirka Brož patří mezi stálice české silnice. Dvojnásobný mistr republiky supersportů a trojnásobný vítěz šestistovek z Hořic se po dromech pohybuje již přes deset let a jeho tým Montáže Brož platí za nejlepší na republikové úrovni. Letošní sezona se však bude od těch předcházejících významně lišit. Návrat ke Kawě, evropské štoky s Tomášem Vavroušem či spolupráce s univerzitou jsou nejviditelnější změny.

Jirka je majitelem prosperující firmy Montáže Brož, jejíž působnost se neomezuje pouze na Evropu, a to mu dává v motorsportu neocenitelnou výhodu značné nezávislosti. Když člověk vidí, co do závodění cpe za prostředky, jde mu z toho hlava kolem, jenže nic není samoúčelné. Jirka je totiž závodník nejen tělem, ale hlavně duší, a má rád výzvy. Úplně z něj čiší, že chce něco dělat. Na konci minulé sezony dal prostor Tomáši Vavroušovi, který se po návratu z Red Bull Rookies Cupu trochu protrápil s adaptací na šestistovku i na české prostředí, a tato spolupráce by měla pokračovat i letos. „Tomáš má před sebou ještě velký kus cesty, ale je vnímavý a má chuť se učit. Jeho dravý projev potřebuje zklidnit a zefektivnit, nicméně rychlého jezdce odnaučíte padat snáz, než pomalého zrychlit,“ říká s úsměvem Jiří Brož. Vzhledem k tomu, že Tomášův otec a manažer v jedné osobě Petr Vavrouš je člověkem, který také neustále vymýšlí, jak pozvednout úroveň českého motocyklového sportu, padli si s Jirkou Brožem do noty a dali dohromady náročný, ale zajímavý projekt.

Co je nové? Vlastně všechno. V Pravech na Pardubicku, kde má tým sídlo, vzniklo hotové technologické centrum ne-li na světové, tak na evropské úrovni zcela jistě. V prostorné dílně se v době naší návštěvy makalo na strojích pro tři jezdce, jimiž budou Jirka a Dan Brožovi a Tomáš Vavrouš, v rohu stojí motorová brzda, venku před dílnou zbrusu nový kamion Volvo s návěsem postaveným v jedné opavské firmě, která dělá i návěsy pro týmy formule 1. Investice v řádu několika milionů, která však není ztělesněním nějaké Jirkovy zaslepené ješitnosti „chci další titul a udělám pro to vše“, nýbrž nutnou základnou pro náročný závodní program.

Tým pojede hned tři šampionáty: Jirka s Danem kompletní mistrovství republiky plus vybrané závody nově vzniklého středoevropského CEMC, a Tomášovi se podařilo zajistit místo stálého účastníka evropského poháru šestkových štoků, který se koná při WSBK! Když se kouknete do časového rozpisu, zjistíte, že doma kluci skoro nebudou. Do toho je ještě v plánu účast na 300 ZGH v Hořicích, které jsou Jirkovou srdcovkou. Ovšem Jirka loni ukončil kariéru roadracingového závodníka a nyní tým pořád ještě hledá jezdce, který jej bude na tomto podniku reprezentovat. Navíc finanční odměny, které budou v Hořicích vyjety, tým zdvojnásobí a spolu s penězi utrženými za týmová trika věnuje nadaci starající se o děti se svalovou dystrofií.

Totální změna přichází též v závodním náčiní. Po třech letech na Yamaze se tým Montáže Brož vrací k další Jirkově srdcové záležitosti, na Kawasaki. A tady pozor, na české dromy zavítá špičková technika z MS supersportů, neboť Jirka bude závodit na ZX-6R, na které loni jel Fabien Foret! Blízká provázanost s královéhradeckým týmem Intermoto Josky Kubíčka je totiž dalším „hajlajtem“ letošní sezóny, mimo jiné právě díky Joskovi se Jirkův tým dostal až k evropské závodní centrále Kawasaki. Povzdechnutí, že domluva s českým dovozcem na rozumné formě spolupráce je nemožná, zní až příliš hlasitě…

Jirkovo závodění na „foretovce“ bude ale jen jednou z částí celé skládanky. „Ta motorka je něco jako pojízdná laboratoř,“ říká mi Petr Vavrouš, zatímco mi Jirka Brož, z něhož úplně čiší nadšení z tohoto motocyklu, ukazuje všechny vychytávky: motor laděný v Akiře, kompletní telemetrie a elektronika MoTeC… A jako laboratoř i bude fungovat, neboť tým začíná spolupracovat s pardubickou vysokou školou, kdy cílem je poskytnout motorku jako studijní materiál a zároveň si vychovat schopného elektronika, plus pokračuje spolupráce s Paramem, resp. značkou Mogul na vývoji špičkových motocyklových olejů! Samo závodění bude vlastně jakýmsi prostředkem, nikoli cílem…

Sezonu 2013 berou Jirka Brož i Petr Vavrouš jako „rok nula“, kdy se budou stabilizovat jednotlivé procesy, spolupráce je však nastartovaná jako několikaletá. V plánu byla i poměrně velkorysá podpora mladých talentů: „Máme prostředky, zázemí a chuť tlačit dopředu českou silnici,“ říká Jirka Brož a Petr Vavrouš pokračuje. „Chtěli jsme udělat něco jako národní tým, podobný koncept, jaký mají třeba v Itálii – když ukážeš výjimečný talent, národní autoklub tě podpoří a umístí do „svého“ týmu. Bohužel v Čechách to prostě nejde a nemá smysl to řešit…“ Jirka Brož už jen mávne rukou: „Máme své cíle, své vize. A jsme dostatečně samostatní na to, abychom je dokázali naplnit. Začínáme s Tomášem, a co bude za pár let, to se uvidí.“




Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...