Před GP v Brně
vydáno 12. 8. 2008, text Jiří Nykodým, foto RZ
Již o tomto víkendu se na brněnském Masarykově okruhu odehraje největší motocyklová akce tohoto roku.
Po necelých třech týdnech, kdy se na Masarykově okruhu utkali nejlepší superbikeři světa, je tu největší motocyklový svátek roku. Již o nadcházejícím víkendu se odehraje Cardion Grand Prix České republiky. Nejdříve tedy něco málo k historii okruhu, první závod MS silničních motocyklů viděl starý brněnský okruh v roce 1965. Starý okruh měřil necelých 14 kilometrů, jeden okruh obsahoval 22 zatáček a převýšení neuvěřitelných 170 metrů! Na starém brněnském okruhu se pravidelně nejlepší světová motocyklová elita scházela až do roku 1982, kdy byl okruh vzhledem k bezpečnosti jezdců vyřazen z kalendáře MS, a celý kolotoč Mistrovství světa se postupně stěhoval na bezpečnější autodromy.
Netrvalo však dlouho a nejrychlejší motorky se do Brna vrátily již za pět let, tedy v roce 1987, kdy už byl otevřen nový Masarykův okruh na Kývalce. Nový Masarykův okruh je 5403 metrů dlouhý, trať je široká 15 metrů a převýšení dosahuje 73 metrů, což je jedno z největších v celém seriálu a okruh je velmi náročný na výkon motoru. Dosavadní traťový rekord drží Loris Capirossi z roku 2006, kdy ještě jel na litrové Ducati a jeho hodnota je 1:58,157 s. Absolutní rekord z tréninku drží Valentino Rossi, který dosáhl času 1:56,191. Dá se však předpokládat, že vzhledem k novému povrchu na brněnském autodromu letos tyto rekordy padnou. Již superbikeři zde zajížděli časy o 2-3 sekundy na kolo rychlejší!
Jak se jelo v loňském roce?
Ve stopětadvacítkách zvítězil Španěl Hector Faubel, druhé místo obsadil Ital Mattia Pasini a třetí místo doslova v posledních zatáčkách vybojoval domácí Lukáš Pešek. Dvěstěpadesátky ovládl suverén loňské sezony Jorge Lorenzo, druhý dojel Ital Dovizioso, třetí místo obsadil Fin Kalio a náš Karel Abraham dokončil závod na čtrnáctém místě. V královské kubatuře MotoGP s velkým náskokem zvítězil budoucí mistr světa Casey Stoner na Ducati, druhé místo vybojoval John Hopkins na Suzuki a jako třetí byl klasifikován Nicky Hayden s Hondou.
Situace v šampionátu:
125 cm3
Zde je celkem jasno, Francouz Mika di Meglio vede s náskokem 30 bodů, druhý je Simone Corsi se 136 body a třetí místo drží obhájce titulu Maďar Gábor Talmácsi se 109 body, na di Meglia má již ztrátu 57 bodů. V malorážkách zatím stálého českého jezdce nemáme, ale při závodě v Brně budeme mít čtyři české jezdce na divokou kartu, kterým budeme fandit.
250 cm3
V kubatuře čtvrtlitrů je ve skvělé formě Ital Marco Simoncelii, který díky skvělým výsledkům v posledních závodech převzal průběžné vedení v šampionátu se 164 body, druhý Kalio na KTM ztrácí na Simoncelliho 11 bodů, třetí místo patří Španělu Bautistovi, který ztrácí na Simoncelliho 46 bodů. Z českých jezců je na tom zatím bodově lépe Karel Abraham, který drží 15. místo s 25 body, Lukáš Pešek je sedmnáctý s 22 body.
MotoGP
V královské kubatuře vede Valentino Rossi s 212 body, druhý Casey Stoner má na svém kontě 187 bodů. Dani Pedrosa se po výpadcích v posledních dvou závodech propadl na třetí místo a jeho ztráta na Valentina se zvětšila na 41 bodů. Na čtvrtém místě je Rossiho týmový kolega Jorge Lorenzo, ale tento Španěl je již se svými 114 body mimo hru o titul.
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...