Před GP Německa
vydáno 8. 7. 2008, text Petr Štola, foto HondaProImages.com
Kolotoč Grand Prix míří do germánské říše, jede se na okruhu Sachsenring.
Okruh s velkou historii je situován nedaleko našich hranic. 50 kilometrů od Chomutova je ideální vzdálenost pro velkou podporu našim jezdcům. Sachsenring doznal několik změn, od úprav původní přírodní dráhy až po stavbu speciálního motodromu v těsném sousedství staré dráhy, po jejíž původní cílové rovince vede i část současného okruhu. Tou poslední změnou prošel Sachsenring v roce 2003, kdy byla přidaná rychlá „severní smyčka“. Nyní má tedy okruh 3 pravé a 7 levých zatáček, přičemž jedna z těchto zatáček měří bezmála jeden kilometr. Tato skutečnost ukazuje na to, že velký důraz a zátěž je zde kladená na levou stranu pneumatik, která trpí nadměrným opotřebením. Ovšem velmi zrádná je i pravá strana pneumatik, která se hodně ochlazuje při dlouhotrvající jízdě v náklonu doleva. I proto je zde hodně pádů v pravých zatáčkách, do kterých jezdci přijíždějí s nedokonale prohřátou stranou pneumatiky.
A jak to bylo v roce 2007?
Prvních deset kol závodu MotoGP bylo ve znamení souboje tříčlenné skupiny Pedrosa, Melandri, Stoner. Jako první začal ztrácet na konci úvodních deseti kol Ital Marco Melandri, který ještě s Hondou nabíral po desetinkách na vedoucí dvojici, která se ovšem již po několika dalších kolech rozpadla na samostatně jedoucího Daniela Pedrosu na čele a Casey Stonera jezdícího na druhém místě. Stále více vadnoucího Stonera v 19. kole dojel Melandri. K dvojici bojující o druhé místo, v té době již za bezkonkurenčně vedoucím Pedrosou, se ve dvacátém kole dotáhl Loris Capirossi. Ital, tehdy ještě jezdící na Ducati, se rychle s Melandrim a Stonerem vypořádal a začal ujíždět. Na druhé pozici si během několika posledních kol vytvořil až šestisekundový náskok, který bez větších problémů udržel až na cílovou čáru, kde byl o 13 sekund později než vítězný Daniel Pedrosa. Na třetím místě nakonec přijel Američan Nicky Hayden, který v závěru předjel jak Stonera, tak i Melandriho. To se podařilo i Colinu Edwardsovi a tak na současnou dvojici továrny Ducati zbylo až páté a šesté místo, na kterém nakonec nabrali více než půlminutovou ztrátu.
Pokud vám v tomto výčtu chybí jméno Valentina Rossiho, pak vězte, že hvězdný Ital se s tímto závodem nemohl dobře porovnat od samotného startu. Již v šestém kole se Rossi musel s vidinou bodového zisku rozloučit, když havaroval ze sedmé pozice. Závod v roce 2007 dokončilo pouze 14 jezdců, když poslední dva měli dvě (Tamada) a tři (Carlos Checa) kola ztráty.
Ve třídě 250 triumfovali jezdci rakouské KTM, kteří se podělili o první dvě místa. Za vítězným Hiroshi Aoyamou přijel do cíle druhý Mika Kallio. Třetí byl Alex de Angelis a čtvrtý Jorge Lorenzo. Tuto první čtveřici v cíli dělilo pouhých 0,579 sekundy. Náš Karel Abraham havaroval ve 12. kole ze 13. pozice. Do závodu se ještě vrátil, ale po deseti minutách zajel do boxů, kde závod předčasně skončil.
Závod třídy 125 měl jasného vítěze v podobě Gabora Talmacsiho, který po startu šel do vedení, na němž si získával náskok, který ve druhé polovině závodu již pouze udržoval. Talmacsi nakonec i zvítězil, když jako druhý přijel do cíle Tomoyoshi Koyama, jenž o desetinu porazil Talmacsiho týmového kolegu Hectora Faubela. Náš Lukáš Pešek dlouho bojoval ve skupině jezdců o své další pódium. Nakonec Lukáš ztratil na Talmacsiho 11 sekund, což mu v cíli přisoudilo šesté místo.
A co letos?
Po předchozích závodech se očekává ve všech třídách boj početných skupin. Zatímco u nižších tříd není tato skutečnost ničím výjimečná, ve třídě MotoGP bychom si mohli boj ve skupině vychutnat po několika jednoznačně probíhajících závodech. Samotný kurz okruhu Sachsenring, kde úzká a členitá dráha nedovoluje mnoho předjížděcích manévrů, slibuje závod napínavý a dramatický. V letošní sezoně se o vítězství podělili prozatím čtyři jezdci. Jednou vyhrál Jorge Lorenzo, ale ten po zranění z Číny ještě není v dokonalé formě. Dvakrát vyhrál Daniel Pedrosa, který i díky loňskému vítězství, ale i díky své současné formě, je jedním z největších kandidátů na nedělní vítězství. Po třech vítězstvích letos zaznamenali Valentino Rossi a Casey Stoner, tedy jezdci, kteří po loňském závodě nebyli zrovna mezi spokojenými. Hegemonii zmíněné čtveřice by mohl narušit jeden z Američanů. Buď by to mohl být Nicky Hayden, kterému se na Sachsenringu daří, či Colin Edwards, který je také letos jediným jezdcem, jenž dokázal kromě zmíněných čtyřech jezdců dojet na stupních pro vítěze (bylo to dvakrát a pokaždé třetí místo). Velmi silní by mohli být Loris Capirossi, Andrea Dovizioso, ale i Alex de Angelis, tedy jezdci disponující ne zrovna nejrychlejším materiálem, nicméně zatáčkovitá dráha by jim mohla v tomto případě vyjít vstříc.
Každopádně rozluštění této tajenky s názvem vítěz na Sachsenringu budeme znát v neděli po obědě, kdy se ve standardních časech konají závody německé Grand Prix.
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...