Czech Dakar team po 2. etapě

vydáno 4. 1. 2010, text TZ, foto RZ

Piloti českého týmu dojeli do cíle dnešní etapy z Cordoby do La Rioja v pořádku

Martin Macek zajel dnes 29. pozici se ztrátou 23:21min na vítěze etapy Davida Fretigneho, který jede na stejném motocyklu Yamaha F450 v rallye úpravě s komponenty Meca Systems. Martin, stejně jako týmový kolega Jan Veselý, používá ovšem řadu upravených dílů od českých dodavatelů – kompletní karbonové části, výfuk a rozety. Mají také odlišné tlumiče. Hlavním rozdílem je ale přibližně 30 kg váhový rozdíl jezdců, kteří se mimochodem dobře znají a nepovažují se za konkurenty. Martin je tedy stále vedoucím českým motorkářem v celkovém žebříčku soutěže – aktuálně je na 25. místě se ztrátou 35 minut na vedoucího jezdce a včerejšího etapového vítěze Davida Casteu. Na předních místech kategorie figurují motocykly kubatury 450 cm3.

Zmíněný Jan Veselý dojel dnes na 64. místě, když startoval z 93. pozice. Kvůli penalizaci za překročení rychlosti na měřených úsecích včerejší spojovací etapy ovšem celkově skončil na stejném místě, kde dnes začínal – tedy 93.  Týmový kolega Roman Krejčí zajel dnes etapu na 89. místě, což ho posunulo na celkové 108. místo. To je ale zlepšení, protože dnes kvůli včerejšímu vlivu překročení rychlosti startoval ze 138. místa. Penalizaci se nevyhnul ani Martin Macek, naštěstí nabral jen jednu minutu, která je ale v nabité tabulce znát a bez ní by mohl končit na hranici první dvacítky. Stále jde ale o druhý den čtrnáctidenního závodu, takže minuty nyní nejsou až tak rozhodující. Mnohem důležitější je neudělat fatální chybu v těchto etapách a nerozbít stroj nebo si nepřivodit zranění, jako se to Martinovi stalo vloni.

Olin Bražina skončil dnes mezi čtyřkolkami na 14. místě se ztrátou 24 minut a 31 sekund na vedoucího jezdce Deltrieu, který jede také na Polarisu. Bražina ovšem má od Polarisu jen podvozek a používá motor BMW a jeho stroj je speciál, který obdivovali už techničtí komisaři na přejímkách. Celkově se Bražina drží na desátém místě s necelými 27 minutami ztráty na vedoucího Gonzalese na Yamaze.

Trať dnešního závodu vedla kamenitým terénem a nebyla vůbec typicky „dakarská“. Jezdcům rozhodně nepomáhalo ani počasí, vydatný déšť od startu do první tankovačky, hustá mlha a mokrá trať znamenaly nebezpečné situace. Martin Macek po dojezdu do cíle vyjádřil mírné zklamání, protože podle jeho slov „přijel s jinými ambicemi“ ale myslí si, že teprve zítra „začneme válčit“. Na dnešní trati měl pád, motocykl přehodil přes kamennou zídku a ulomil přední blatník, ale nic vážnějšího se nestalo. Povrch byl kluzký s kamenitým podkladem a podle jeho slov byla i chyba, že na tu dnešní etapu nevyměnil pneumatiky za nové. Motorky prý nevypadají jako po dakarské etapě, ale po nějakém motokrosu u nich ve Smržovce. Po pádu jel pochopitelně trochu opatrně a ubral plyn, což je takticky v pořádku – Dakar je teprve na začátku, a kdyby někde urazil přístroje v kokpitu nebo vážněji poškodil stroj, ztrátu by nemusel dohnat. Jel dnes na pomalejším převodu a bylo to prý v pořádku. Fretigne naopak měnil převod do rychla a před startem mu říkal, že pojede naplno. Zdravotně je i po pádu v pořádku, maličko cítí záda, ale není to nic vážného a zítra bude opět závodit ze všech sil. Cítí, že se blíží poušť a že závod opravdu začne až za pár dnů.

 Oldřich Bražina: "Jedu svůj běžný standard. Dnes to bylo těžší kvůli proměnlivému počasí, ale nelze se na to vymlouvat, i když se podmínky na trati měnily doslova s každou minutou." Podobně jako další motorkáři si i Bražina stěžoval na všudypřítomné bláto: "Bláto, bláto, bláto. Půlku rychlostní zkoušky propršelo a to samozřejmě bylo na jízdních vlastnostech znát. Gumy jsou úplně zhoblované, na blátě se moc nechytaly a já létal jako hadr na holi. Při jednom takovém divočejším projetí zatáčky vnějškem jsem potkal kámen a bylo zle. Výsledkem byl ohnutý kolový čep a tyč řízení."
 
Roman Krejčí: "V polovině erzety jsem jel rychle, koukal na navigační přístroje a ten balvan si mne nějak našel. Podle přístrojů jsem jel v tom okamžiku 113 km/h. Motorka letěla, já také a i když jsem měl helmu, tak to dopadlo takto. Odnesl to zadní podsedlový rám, ohnutá byla samozřejmě i řídítka. Ještě že jen tak." Roman zajel velmi dobře první etapu, když mu patřil dvaapadesátý čas, což není při premiéře vůbec špatný výsledek. Jenže pak přišla sankce devětatřiceti minut za nedodržení rychlostního limitu – Roman jel na devadesátce 135 km/h a najednou to bylo 136.místo. Díky 89.místu ve 2.etapě si Krejčí polepšil na 108 příčku průběžného pořadí: "Beru to jako nováčkovskou daň, takový je život."

Jan Veselý: "Dnes jsem jel tak tři čtvrtiny rychlostní zkoušky bez zadní brzdy a to se pak člověk dostane do nejrůznějších zapeklitých situací. Zatím jsem naštěstí neupadl, ale už jsem k tomu měl několikrát nakročeno. Doufám, že až to přijde, tak že to bude do měkkého."


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...