Yamaha v Tokiu: tříkolka Niken a umělá inteligence

vydáno 26. 10. 2017, text Jan Rameš, foto Yamaha

Značka s třemi ladičkami ve znaku představila na 45. Tokyo Motor Show spoustu elektrických konceptů a tříkolku Niken, která napřesrok způsobí zemětřesení v kategorii sportovních motocyklů.

Elektricky na dvou, třech i čtyřech kolech

Nejprve koukneme na zajímavé koncepty a začneme těmi s více koly. Tritown je název naklápěcí tříkolové koloběžky s elektromotorem v zadním kole. S motorkami to sice nemá nic moc společného, ale ve městě by na tom mohla být prča, dokud to městské části nezakáží jako Segwaye. MWC-4 je na první pohled auto, jenže tady je důležitý pohled druhý, a ten odhalí, že tenhle čtyřkolový zastřešený povoz se ovládá řídítky a do zatáček se naklání! Svými vnějšími rozměry také odpovídá zhruba motocyklu a uveze také dva pasažéry. Jako pohon slouží dva elektromotory, dobíjené benzínovým generátorem. A třetí stroj již jako motocykl vypadá, tedy plus mínus. Jmenuje se MOTOROiD, pohání jej čistě elektrika a jde o první experiment s umělou inteligencí od Yamahy! Co přesně bude AI v motorkách znamenat, na to jsme opravdu náramně zvědaví.

Robot proti Rossimu

Tenhle modročerný fešák na superbiku YZF-R1M není až takovou novinkou, Yamaha jej ukázala světu již loni. Ovšem tohle je Motobot Ver. 2 a proti loňsku, kdy šlo ještě de facto o statický projekt, má za sebou již první úspěšné pokusy. Dokáže svištět vysokými rychlostmi na závodní dráze a cílem ještě pro rok 2017 bylo zvládnout 200 km/h a vyzvat Valentina Rossiho na souboj s časem. Snad se za čas nebudou stáje v MotoGP přetahovat o to, kdo má vychytanějšího robota. Každopádně na videu uvidíte, jak si Motobot vedl, byl o nějakou půlminutu pomalejší než The Doctor.

Niken

A teď největší hvězda, tříkolka Niken, která vypadá skoro na chlup stejně jako koncept LMW-3 z loňska. Trochu škoda je, že Yamaha Nikena představila bez bližších technických informací, které prý dostaneme až za dva týdny v Miláně na veletrhu EICMA. Ale něco přeci jenom víme.

Co bude Niken pohánět, je známo už dávno. Tříválec ze sportovního naháče MT-09, však taky firemní označení zní MXT850. V jednostopé variantě má výkon nějakých 115 koní a nevidíme důvod, proč by jej neměl mít i v Nikenu. To bude celkem maso, takhle výkonnou tříkolku jsme ještě neviděli.

Nicméně vůbec nepochybujeme, že za jízdy skoro nepoznáte, že máte vepředu dvě kola. Yamaha si tehle koncept pořádně prověřila ve skútru Tricity, jde o jednoduchý mechanický paralelogram se dvěma teleskopy na kolo, odlišný od složitých systémů Piaggia a Quadra, a z vlastní zkušenosti víme, že Tricity se fakt chová jako normální skútr a o těch dvou kolech vpředu víte akorát v okamžiku, kdy je potřebujete. V případě Nikenu jsou přední kola 15palcová, zadní nevíme, ale tipnuli bychom si klasickou sedmnáctku.

Kde bude ležet hlavní loviště Nikenu? Samozřejmě že v zatáčkovitých úsecích. Čím víc vinglů, tím lépe, však koukněte na video s lyžařem, Yamaha sama říká, že tohle bude velký zatáčkový carving. A ty hory budou asi nejlepší, zejména když povrch nebude úplně 1A. Tam totiž výhodu dvou předních kol poznáte okamžitě. Už se těšíme, až budeme vědět bližší údaje. A samozřejmě, až Niken otestujeme!



Diskuze k článku

q 26. 10. 2017
No a co když Nikena zvedneš na předek a jedno kolo bude brzdit víc? jinak boží....

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2022
  • Výměna olejového filtru motorky
  • Motorbike 10/2022
  • Motorbike 9/2022
  • Motorbike 7-8/2022

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 6 dny v 15:57
Nová Honda CL500 se nese v duchu bohatého retro stylu inspirovaného modely řady CL z let šedesátých a sedmdesátých.
Magazín Motoroute
20. listopadu v 19:41
CFMOTO odhalila na EICMA 2022 nové modely
Časopis Motorbike
6. listopadu
😍 Motorbike 11/2022 😍
Pomalu se chystáme na italskou výstavu EICMA, ale ještě předtím jsme si pořádně mákli na letošním předposledním vydání Motorbike 😎. Najdete v něm tradičně nejen slušnou dávku testů motorek, skútrů a čtyřkolek, ale krom dalšího třeba i reportáže ze závodů či dalších akcí, vonících benzínem. Prostě vše, o čem má správný motorkářský časopis být.
A věříme, že se vám i listopadový Motorbike (opět rozšířený na 124 stran) bude líbit! 😈
Více na www.motolife.cz/.../motorbike-11-2022-motorbike-45f4
Všechny příspěvky ...