Z ARCHIVU ČMN 2007: HD XL 1200R Sportster sedlal Ron Wood, Cher i Jimi Hendrix
CMN 2007
Kultovní záležitost
Sportster se stal vstupní branou do světa velkých motocyklů pro Elvise, Jimiho Hendrixe, Elizabeth Taylor či Cher. Měli ho i Steve McQueen, Mickey Rourke a Bob Dylan. Dnes na něm jezdí třeba Ron Wood z Rolling Stones. Tyto modely si oblíbili majitelé kvůli jejich rychlosti a ovladatelnosti, hipíci zase z důvodu dostupnosti. Během padesáti let své existence se stal model Sportster skoro kultem a i ve třetím tisíciletí stále nachází nové a nové příznivce, které velké a neohrabané Harleye jinak neoslovují.
vydáno 14. 8. 2017, vyšlo v ČMN 3/2007, text Ondřej Hrůza, foto Matěj Třešňák
V roce 2004 jsem měl na test nového Roadstera 1200R, který se od toho "nula-šestkového" skoro vůbec neliší, což už je u Harleyů taková tradice. Snad jediná znatelná změna pro rok 2006 byla v převodovce, která má šikmé ozubení kvůli snížení hlučnosti. Pak přišlo do testu erko, ale s objemem 883 cm3, čímž si myslím, že bylo o těchto strojích napsáno v ČMN už všechno podstatné. Proto, než jsem usedl do sedla téhle "nulašestky", důkladně jsem si znovu pročetl své starší texty, které jsou vždycky trošku ovlivněny emocemi a prvními zážitky s novým strojem. Teoreticky výborně připraven jsem se tentokrát pustil do hodnocení s odstupem a nadhledem, do hodnocení z pohledu zkušeného jezdce.
Na velikosti záleží
Od celkové velikosti motorky se odvíjejí i její jízdní vlastnosti pro konkrétního jezdce. Bohužel, Sportster je mezi českými motorkáři zažitý jako "malej hárlej", dokonce jsem od jednoho stavitele customů slyšel větu: "No, vono Sportstra nemůžeš brát jako hárleje..." Za tenhle mýtus můžou všechny ty Sportíky vyráběné do roku 2003, kterých tu dnes jezdí přehršel. Ty motocykly se daly celkem jednoduše poupravovat tak, aby sedly i dvoumetrovým čahounům, jenže jen z jejich pohledu. Z pohledu diváka pak taková dvojice vypadala hodně směšně.
Starý Sportster byl prostě malý, ale ten nový, to už je jiné kafe - dospělák se vším všudy. Za tuhle změnu může především optické zvětšení všech "základních stavebních prvků", které se v roce 2004 týkalo jak plnokrevné dvanáctistovky, tak osmosmtrojky. V H-D rozšířili zadní blatník a vetkli do něj kolo (opět paprskový liťák tradičního tvaru, jen paprsků není devět jako posledních dvacet let, ale nově třináct) s pneumatikou trošku chlapštější šířky 150 mm. Celkově se zvětšil a natáhl i rám, což se kupodivu na rozvoru moc nepodepsalo (cca jeden centimetr rozdílu; vlastnosti podvozku se osvědčily, takže se do nich radši nevrtalo), avšak přední vidlici potkaly velké změny vnitřností. Zvenčí zůstalo Milwaukee věrné tradici úzkých brýliček a tenkých trubek. Největší kus práce při zvětšování udělala nádrž, která má na nových Sportsterech dvanáct a půl litru.
Mistr Krouťák
Na Šalamounce chtějí dostat každého potenciálního zákazníka nebo testmana hned na začátku, a tak odkryli na svých testovacích motorkách i poslední trumf - zvuk, který si u podobných strojů konkurenčních značek vychutnáte až po zajetí a investici do "laďáků". V tomhle případě ovšem doopravdy platí, že zvuk prodává. Harley je prostě Harley a podle zvuku ho musíte poznat vždycky; i když je to třeba "jen" dvanáctistovka Sportster. Jen? Díky karburátoru Keihin a přidání sportovních koncovek Screamin' Eagle vydával Sportster mnohem typičtější bublání při volnoběhu a zachrochtání při prudkém zavření plynu než velké Twin Camy se stříkačkou.
Motor sice vypadá prakticky stejně, ale s tím z roku 2003 má společných pouhých 12 % (! ) součástek. Doopravdy se povedl a moc mě bavil. Je na něm hodně znát využití komponentů a technologií ze sporťáků pana Buella a je citelně někde úplně jinde než "staré" Sportstery. Jde mnohem dříve a výrazněji za plynem a zároveň si celkem lebedí i ve vysokých (což u Harleye znamená mezi čtyřmi a pěti tisíci) točkách. Změny se pozitivně projevily jak na výkonu, tak na točivém momentu, který se v maximu posunul ze 71 Nm na poctivých 93 Nm. Kdo je zvyklý na starou dvanáctku, pozná tenhle rozdíl už při prvním rozjezdu. Přestože má motor víc síly, působí na jezdce hodnějším dojmem a má měkčí chod (svou roli v tomto pocitu hraje uložení motoru v silentblocích) s plynulým a předvídatelným nástupem výkonu v celém pásmu použitelných otáček.
Brzdí to, drží to
Zapomeňte na doby, kdy se říkalo, že Harleye nebrzdí. Jsme v novém tisíciletí a mýty byly dávno rozehnány. Nejen brzdy, ale celý podvozek Sportstera je už vyladěný a funguje. Otázka je, jak s ním budete jezdit. Já jsem při testování zkoušel dva způsoby. Metoda "zkušený majitel véčkového dvouválce" alias "čoprácká", při které k brzdění používáte mohutný brzdný účinek motoru a než spadnete do zatáčky, jen přibrzdíte předkem, seděla Roadsteru rozhodně lépe. Při té druhé, řekněme okruhové, kdy jsem zavíral plyn a zároveň šel hodně "na brzdy" až těsně před zatáčkou, mi občas přední vidlice poslala do řídítek pár nejistých vln a podivných vibrací, ale nikdy ne tolik, aby mi hlavou prolétlo ono děsivé "teda jak tohle dopadne..." Mimochodem, přední vidlice se chová parádně a s tou starší, která nebyla ani tak tvrdá, jako spíš "natvrdlá", se vůbec nedá srovnat. A brzdy? Fakt v pohodě, ode mě dostávají dobrou až chvalitebnou.
Sportster 1200R Roadster odstartoval novou éru v dějinách klasické sportovní řady strojů Harley-Davidson. Je pohodlný, ergonomicky zvládnutý, dobře ovladatelný, motor je hodný a předvídatelný, takže se ho nemusejí bát ani méně zkušení jezdci. Naopak věřím, že si ho hned zamilují, protože ještě navíc s ním zábava dobře vypadá. A je to poslední šance koupit poctivou, opravdovou motorku s karburátorem, který opravíte a poštelujete kdykoliv a kdekoliv. Modely pro rok 2007 už mají všechny stříkačku...
Technická data Harley-Davidson XL 1200R Roadster
motor čtyřdobý, vzduchem chlazený dvouválec do V, OHV/2
objem 1202 cm3
vrtání x zdvih 88,8 x 86,82 mm
výkon 44,5 kW (60,5 k)/5500 ot./min.
točivý moment 93 Nm/3300 ot./min.
kompresní poměr 9,7:1
plnění motoru karburátor Keihin CL
startér elektrický
převodovka pětistupňová
brzdy vpředu 2 kotouče průměr 292 mm, dvoupístkové třmeny
vzadu kotouč průměr 292 mm, dvoupístkový třmen
rozvor 1520 mm
výška sedla 714 mm
hmotnost 251 kg (suchá)
nádrž 12,5 l
Článek vyšel v tištěných ČMN 3/2007