Cesta kolem světa za 80 dní na elektrice!

vydáno 4. 4. 2016, text David M. Bodlák, foto STORM - Bart van Overbeeke

Akční rádius, to je zatím jeden z největších problémů elektrických motocyklů. Novinka STORM Pulse je ovšem výjimkou, a dokonce se chystá na cestu kolem světa – podobně jako Angličan Phileas Fogg v roce 1872 – za 80 dní.

Motocykl STORM Pulse s maximálním výkonem 70 kW, masivním krouťákem až 240 Nm a battery packem o celkové kapacitě 28,5 kWh (odpovídající 24 kártridžím), jež umožní dojezd na jedno nabití až 380 kilometrů, je novinkou ve světě elektrických jednostopých samohybů. Jedná se o vůbec první elektrický tourer, kterému se už přezdívá „Tesla na dvou kolech“.

Za jeho vývojem stojí tým studentů z Eindhovenské technické univerzity (TU/e) a jeho největší zbraní je inovativní modulární sada baterií, zkonstruovaná tak, že výměna zabere jezdci jen několik minut a pro kratší jízdy může být využíváno pouze jednoho dílu bateriové sestavy, aby byl motocykl lehčí a snadněji ovladatelný (ve verzi race použitých jen 12 kartridží o celkové kapacitě 14,25 kWh). Právě dostatečná výkonnost po dlouhou dobu je pro projekt Storm World Tour 2016 (start v srpnu), při němž se budou jezdci stáje STORM potýkat s nejtěžšími cestami Evropy, Asie a Severní Ameriky, po kterých urazí cca 26 000 kilometrů, naprosto zásadní. I proto bylo důležité vybrat také vhodné obutí, které nakonec po sérii testů vyhrála firma Dunlop se svými nejnovějšími sportovně turistickými pneumatikami RoadSmart III, a sice ve verzi GT. Výkonnostní charakteristika těchto pryží plně odpovídá zamýšlenému cíli, už jenom proto, že například přední pneumatika ve srovnání s průměrem testovaných konkurenčních výrobků nabízí o 82 % vyšší kilometrový proběh, a to i při zachování nejvyšší přilnavosti a nejlepší ovladatelnosti ve své třídě. Týmu z Eindhovenu tak zbývá jediné, vydat se na plánovanou cestu a ukázat světu potenciál udržitelné dopravy.

Technické údaje

STORM Pulse

motor Emrax 228 • maximální výkon 70 kW a 240 Nm • planetární dvoustupňová převodovka Smeshgear • baterie Li-ion • kapacita až 28,5 kWh/24 kartridží (touring) • doba výměny 7 min • doba nabíjení 8 hodin, rychlonabíjení 0-80 % 38 min • akcelerace 0-100 km/h 5 s • nejvyšší rychlost 160 km/h • rozvor 1540 mm • váha 160 kg (bez baterií), 340 kg (provozní, touring)



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024

Aktuálně na MotoLife

RACING PARTY 2024 19. 12. 2024
Motorbike 12/2024 4. 12. 2024
Motorbike 11/2024 8. 11. 2024
Motorbike 10/2024 3. 10. 2024

Příspěvky motorkářů

MotoLife
14. prosince
Oficiální předprodej vstupenek na jednu z nejvýznamnějších sportovních událostí příštího roku, Grand Prix České republiky, začne v pondělí 16. prosince v 10 hodin. Mistrovství světa silničních motocyklů se na brněnský Masarykův okruh vrátí po pěti letech v termínu 18. až 20. července 2025.
Bikes.cz
11. prosince
Norma Euro 5b platí už od 1. ledna 2024, ale její hlavní dopad začíná až od roku 2025.
Všechny příspěvky ...