Elektroskútr od BMW - Concept e
vydáno 14. 9. 2011, text Jan Rameš, foto BMW
BMW ukázalo veřejnosti svůj nový elektroskútr nazvaný „Concept e“. Ten by už mohl být hodně podobný připravované sériovce. A je také možné, že kromě téhle elektrické verze přijde modrobílá značka i s maxiskútry na běžný spalovací motor (podle zdrojů blízkých fabrice jsou tyto úvahy správné).
Již před rokem v Kolíně nad Rýnem přišlo BMW s konceptem elektroskútru nazvaným Concept C, ale to šlo ještě spíše o showbike. Tohle „éčko“ už vypadá mnohem reálněji. Zajímavé ale je, že mu, stejně jako „céčku“, nechybí velký LCD displej a kamera místo zrcátek.



E-Scooter by měl být jiný než dosavadní elektrické skútry, které mají dvě základní nevýhody proti benzíňákům – moc nejedou a daleko nedojedou. Bavorský koncept se chlubí „dynamikou srovnatelnou s maxiskútry objemu 600 cm3“, avšak jak tisková zpráva předesílá, „v nejvyužívanějším rozmezí 0-60 km/h“. To zrovna u maxiskútrů sloužících často i na dálkový provoz nemusí být vždy nejvyužívanější rozmezí, ale pokud pofrčí aspoň sto třicet, bude to už akceptovatelné.

Slibovaný dojezd „přes 100 km“ je výrazně víc, než nabízí konkurence, přičemž zdůrazňováno je, že jde o dojezd v „reálných podmínkách“, nikoli z kopce a bez plynu. Základem jsou dobré akumulátory, které jsou uloženy v hliníkovém boxu, jenž slouží místo hlavního rámu skútru, a které jsou chlazeny oproti zvyklostem vzduchem. Vodní chlazení je využito na nabíječku, řídicí elektroniku a elektromotor. Ten byste marně hledali v náboji zadního kola, jako to mají všichni ostatní – Němci dali elektromotor k baterkám, odkud vede ozubený řemen k řemenici v ose kyvky a odtud už klasický řetěz k zadnímu kolu. A to je jednoznačné plus (výrazné snížení neodpružených hmot), stejně jako systém rekuperace brzdné energie (při deceleraci dobíjíte 10-20 %) a hlavně fakt, že nabíjení probíhá přes běžnou zásuvku a i totálně vypráskané baterky dobijete za pouhé tři hodiny! Tohle už vypadá jako skousnutelná alternativa k benzínu.


