Norton V4-RR, takhle podle Angličanů vypadá luxusní superbike

vydáno 22. 11. 2016, text Jan Rameš, foto Norton

O víkendu byl na tradiční britské Birmingham NEC Show představen motocykl, který byl sice dopředu avizován, ale i tak si z něj kdekdo sedl na zadek. Norton V4-RR!

Co se dnes na Ostrovech vyrábí? Jistě, Triumph má spoustu moderních strojů, ale když se dnes řekne "anglická motorka", většina lidí si představí klasiku s kulatým světlem a vzduchem chlazeným motorem. Triumph Bonneville (no dobře, to už je vodník, ale nevypadá tak), Hesketh, Norton Commando... Ale superbike? A od Nortonu?!

Šéf značky, která sídlí v Donningtonu, Stuart Garner, již před časem v interview pro ČMN uvedl, že Norton připravuje kapotovanou sportovní motorku s vlastním motorem V4, zamontovaným do šasi SG5, s nímž se značka účastní závodů Tourist Trophy na ostrově Man. Tam Norton používal půjčenou litrovou vé-čtyřku Aprilia RSV4, nicméně podle Garnera tento projekt sloužil čistě jako "výzkumná laboratoř" pro budoucí vlastní motocykl. Jinak by to nemělo ekonomicky smysl.

A teď je ten stroj tady. Nese jméno V4-RR, ovšem není to superbike v tom sportovním smyslu. To by totiž musel být litr, jenže tohle je dvanáctistovka. Norton nemá ambice s touhle motorkou závodit, naopak, tohle má být jakýsi jednostopý ekvivalent automobilů Aston Martin. Výkonná, špičkově vybavená motorka, která na vás dýchá luxusními prvky. Co říkáte na TFT displej zobrazující také informace ze zadní kamery, která je tu namísto zpětných zrcátek?

Coby malé značce bychom klidně prominuli, kdyby V4-RR byla především krásná, potom výkonná, následně vybavená špičkovými komponenty, ale jinak elektronicky trochu netknutá. Ono správně naprogramovat všechny ty řídicí jednotky... Jenže chyba lávky, Norton právě tohle má. Úplně stejné šestiosé měřicí centrum Bosch, jako všechny dnešní superbiky, takže včetně kontroly trakce, antiwheelie, zatáčkového ABS, motorové brzdy, obousměrného quickshifteru, launch control nebo tempomatu! Upřímně, ta elektronika je fakt potřeba, motor V4 s úhly válců 72 stupňů má udávaný výkon přes 200 koní a krouťák 130 newtonmetrů!

Podvozek je samozřejmě špica. Vpředu Öhlins NIX30, vzadu TTX-GP na jednostranné dlouhatánské kyvce, ostrá geometrie, monobloková Bremba M50 s 330mm kotouči a navrch ještě kovaná hořčíková kola OZ, to se nikdy neomrzí. Celá motorka, která bez náplní váží 179 kg (čili plná něco přes dva metráky) a která má jako kevlarem zesílenou 18litrovou nádrž pod sedlem, je oděná do chromovaných kapot jako závodní speciál z Manu.

Norton V4-RR bude vyroben ve 250 kusech za cenu 28 000 liber včetně daně, což na naše vychází zhruba na 900 tisíc korun - to jsme čekali podstatně víc! Jenže kdo chtěl utrácet víc, měl si pospíšit. Kromě erera bude Norton vyrábět ještě model V4-SS, který vypadá stejně, ovšem bude výhradně v černém nelakovaném karbonu, z téhož materiálu budou i kola a rám s kyvkou nebudou odlévané, nýbrž dělané ručně. Jen zadní kyvka, která váží 3,1 kg, je frézována ze 70kg ingotu, a rám je navíc ručně leštěný, což zabere 26 hodin práce! Verze SS se vyrobí 200 kusů, ale i když si za ni Norton řekne výrazně víc, konkrétně 44 000 liber, je tahle série už stejně vyprodaná. Ještě dříve, než ji zákazníci vůbec viděli...



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...