Honda CBR1000RR Fireblade 2017 v rukou pana jezdce!
vydáno 30. 1. 2017, text David M. Bodlák/Honza Halbich, foto Francesc Montero, Honda
Honza Halbich, jezdec týmu HRP (Holzhauer Racing Promotion) startující i letos v německém mistráku a jeden z našich nejlepších jezdců současné doby, vyzkoušel nového Fireblada. Co na něj říká?
„Minulý týden jsem měl možnost na okruhu v Portimau otestovat jako první z Čechů novou Hondu CBR1000RR Fireblade, model 2017, a to jak základní verzi, tak i SP. Přestože jsem měl před testem smíšené pocity, jelikož motorka vypadá hodně podobně jako starší model, přesvědčil jsem se, že změny jsou výrazné. A to už u standardní verze, která přišla na řadu jako první, kdy mi chvilku trvalo, než jsem se vůbec rozjezdil. Přeci jen, na silniční motorce jsem od svého srpnového zranění neseděl. Bohužel, standardní Fároš byl obutý do pneumatik Bridgestone S21, které se úplně nehodí na okruhové jezdění, už jen kvůli jejich profilu. Motorka tak nebyla ochotna zatáčet a přední kolo bylo dost odlehčené. Trochu jsem se obával gripu zadní pneumatiky, ovšem nová kontrola trakce si s tím dokonale poradila. Honda využívá pro kontrolu trakce regulaci předstihu, což je modernější a čistější způsob kontroly prokluzu. Navíc je tu ride-by-wire, takže elektronika dokáže omezovat výkon i díky ovládání škrticí klapky. Mód 1 (nejmenší omezení), který jsem používal, dovoloval motorce jít do mírného prokluzu. Když už to bylo moc, elektronika plynule a bez jakéhokoliv cuknutí vrátila motorku zpátky! “
SP na slickách V02
„Po několika rundách v sedle standardní verze jsem mohl přesednout na vymazlenější SP, nazutou do slicků Bridgestone V02, a již při průjezdu boxovou uličkou jsem cítil pozitivní změnu v geometrii motorky, danou vhodnějším profilem pneumatik. A v sedle SP jsem se cítil skvěle. Tahle motorka je lehčí a lépe ovladatelná, výkon spolu s novodobou kontrolou trakce zaručuje plynulý a rychlý výjezd ze zatáčky. Z čeho jsem byl hodně překvapený, byla převodovka, která ve spolupráci s obousměrným quickshifterem funguje dokonale. Řazení a podřazování bylo naprosto čisté i v plném náklonu. Motorka je také vybavena novou spojkou, takže ani rychlé podřazení dvou rychlostí nezpůsobuje vibrace nebo smyk zadního kola. K tomu je Fireblade dokonale ovladatelný a zároveň velmi stabilní i klidný. Minimalistické kapoty zajišťují skvělou aerodynamiku, ovšem při zalehnutí na nádrž jsem měl problém s plexisklem, které vlivem středového zalomení mírně zkresluje výhled. Verze SP je navíc vybavena elektronickým semiaktivním podvozkem, který funguje dobře a automaticky se přizpůsobuje stylu jízdy, navíc umožňuje nastavit stabilitu brzdění, průjezd zatáčkou a stabilitu na výjezdu.“
Tři verze nového Fároše
Všechny modely mají stejný výkon (195 k@13 000) a jsou vybaveny stejným elektronickým balíčkem, který zahrnuje ABS s kontrolou zvedání zadního kola (Honza říká, že systém je funkční, ale jako závodník se s ním nedokázal moc sžít), kontrolu trakce HSTC se systémem, zamezujícím zvedání předního kola a možnost nastavení motorové brzdy. Jezdec má také možnost vybrat si z pěti režimů jízdy – tři předvolené, které lze ale měnit, a dva uživatelské. Celkově tu je pět možných nastavení výkonu, tři stupně motorové brzdy a devět stupňů kontroly trakce. Standardní verze nafasovala brzdiče Tokico, mechanický podvozek od Showy, kovovou nádrž a černý rám včetně kyvky. Rychlořazení je za příplatek. Verze SP je navíc vyzbrojena semiaktivním elektronickým podvozkem Öhlins, rychlořazením s asistentem pro podřazování, brzdiči Brembo a titanovou nádrží. Závodní speciál se silniční homologací – verze SP2 se pak od verze SP liší lehkými koly Marchesini, o 1 mm většími ventily, úpravou pístních čepů a pístů. Nárůst výkonu se ale projeví až při použití kitové elektroniky (HRC Sport Race nebo Full Race). Vzhledem k tomu, že Honda plánuje vyrobit pouze 500 kusů SP2 na dva roky pro celý svět, motorka bude určena víceméně jen pro závodní týmy.
Honda CBR1000RR Fireblade 2017
Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017
Honda CBR1000RR Fireblade SP2 2017