Technologické špeky od BMW

vydáno 13. 1. 2016, text David M. Bodlák, foto BMW

Společnost BMW Motorrad odprezentovala na nedávné Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas dva inovativní koncepty – helmu s head-up displejem a laserové světlomety pro motocykly.

Obě novinky by měly nastavit nové standardy bezpečnosti ve světě jedné stopy. Je fakt, že motorky v oblasti těchto technologií jaksi zaostávají za automobilovým průmyslem, kde se promítání údajů na přední sklo nebo i laserová světla již nějakou dobu používají. Popravdě i v autech jde ale pořád o dost ojedinělé řešení a u motorek nás něco takového teprve čeká.

V čistě vývojové rovině zatím probíhá projekt "head-up displejů" pro použití v motocyklových helmách. BMW má ale s touto technologií bohaté zkušenosti, už v roce 2003 jako vůbec první evropská automobilka zavedla tuhle vychytávku do svých vozů formou volitelné výbavy. V zásadě jde o revoluční řešení přenosu důležitých informací do zorného pole řidiče, v případě jezdce by to bylo přímo uvnitř helmy.

Rychlost, zařazený kvalt, tlak v pneu nebo i navigační údaje o nějakých aktuálních omezeních či hrozbách na cestě před vámi, to všechno byste mohli vidět, aniž byste museli kamkoliv klopit zrak. Měli byste tak neustále dokonalý přehled o dopravní situaci, což je právě v sedle motorky naprosto zásadní. Zařízení by mělo být volně programovatelné, aby si jezdec mohl vždy vybrat jen ty nejrelevantnější informace. BMW také mluví o možnostech využití vestavěných kamer, a to jak pro pořízení záznamu z jízdy přímo z helmy, tak třeba i digitálního zpětného obrazu, do jisté míry suplujícího klasické zpětné zrcátko. Vizualizace dalších jezdců ve skupině nám už přijde trochu úlet, nicméně je vidět, že možností je opravdu mnoho a vzhledem k technickému pokroku ani nebudete vědět, že máte v helmě vestavěný mini-počítač, který bude možno ovládat otočným voličem přímo na řídítku vašeho stroje. Nutno říci, že BMW není první, kdo se touto technologií pro použití v motocyklových přilbách zabývá. Již několik let na něčem podobném usilovně pracuje řada firem jako Skully, Reevu nebo LiveMap, ovšem právě BMW jakožto zavedená a celosvětově prosperující firma má mnohem větší šance tuto myšlenku a vývojový bonbónek zrealizovat.

Druhým revolučním počinem, se kterým se na CES Němci pochlubili, je laserové osvětlení, určené pro motocykly. Pod heslem „Vidět a být viděn“ představilo BMW v roce 2011 inovativní laserovou technologii, kterou v současnosti nabízí v luxusních automobilech série 7 a v i8. Nyní by se ale tato drahá technologie, jež pracuje na principu laserem vyvolané reakce k svícení přes systém zrcadel a čoček se žlutým fosforem, mohla objevit i v motorkách. Výhody jsou dané. Jasné, čistě bílé světlo, které dosvítí dvakrát dál než konvenční světlomety, přesné osvětlení silnice a rovněž dlouhá životnost, zajištěna samotnou konstrukcí v kompaktním, robustním a bezúdržbovém provedení. Prozatím je ale tato technologie pro použití v motocyklech příliš drahá a jedná se pouze o test proveditelnosti v rámci předběžného vývoje, k čemuž nejlépe posloužil právě nejluxusnější a vůbec nejdražší model z nabídky německého výrobce – vlajková loď BMW K 1600 GTL.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 12/2021
  • Blood Ridaz
  • Šeri testuje - Aprilia Tuono 660 E5
  • Patrick Peschel
  • Blažek moto

Aktuálně na MotoLife

Blood Ridaz 1.12.
Blažek moto 15.11.

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 2 dny v 18:29
Magazín MotoRoute 6/2021 je tady! Motorky & cestování v jednom balení.
Info o vydání tady: www.motoroute.cz/clanek/203-motoroute-62021.aspx
Předplatné tady: shop.motoroute.cz/produkt/23-predplatne.aspx
On-line verze pro členy MotoRoute klubu tady: https://www.motorouteklub.cz
Miluju motorky
před 8 dny v 15:42
Do môjho rozhovoru som prizval zástupcov Slovenskej motorkárskej komunity – Blood Ridaz. Táto partička pohodových chlapíkov za dva roky svojej existencie vybudovala silnú motorkársku komunitu združujúcu nadšencov jednej stopy na Slovensku a aj v blízkych Čechách. Ako celý nápad vznikol? Čo vyobrazuje a znamená ich logo či názov? O tom sa už dočítaš v rozhovore nižšie. Poď na to!

Zdraví,
Šeri 🍒

#serimotostories
#bloodridaz
Miluju motorky
před 9 dny v 11:41
Čo poviete, načo zaujímavé si spomeniete z roku 2005 vy? Z rádia hrali na plné pecky Foo Fighters svoj hit Best Of You, Sete Gibernau ešte stále dokázal preháňať Valeho po svetových okruhoch Premier Class a Suzuki vypustila tento model Bandit 650 / Bandit 650 S, už naposledy so vzduchom chladeným motorom a karburátorom. Koncept siahajúci až k prvým GSX-R z roku 85. Tento Suzuki Bandit vlastne stál na rozcestníku jednej motocyklovej éry... - Koniec koncov, aj tej mojej!

Hneď niekoľko sezón som totiž absolvoval v sedle práve tejto motorky. Každý koniec je novým začiatkom a tak v roku 2020 prišla nová výzva, v podobe novej motorky... Priznám sa ale, že na tie jej blýskavé výfukové potrubia mi občas chýbajú 🙂.

Mrkni tiež na jej test: www.motolife.cz/.../...sf-650s-bandit_17836.clanek

------------------------------------------------
Sleduj:
IG: @serimotostories 🍒
FB: https://www.facebook.com/serimotostories/ 👈
LT: https://linktr.ee/serimotostories 🏍 ✍️
IG: @peterscherer59 👌 📸
------------------------------------------------
#serimotostories #flashback #bloodridaz
Miluju motorky
29. listopadu v 12:20
Nový test - Aprilia Tuono 660 E5 ✏️ prináša teplý taliansky 🇮🇹 💨 vánok do studenýhćh jesenných dní 😉 :

"Po nasadnutí mi pohľad spadne na prístrojový panel. Pri otočení kľúčika sa spúšťa pútavé intro a novinka mi začína byť moc sympatická. Aj napriek tomu, že sa už od začiatku vyznačuje sofistikovanejšími spôsobmi, tento motocykel je omnoho viac chuligánom, ako by sa mohlo zdať..."

Zdraví,
Šeri 🍒

#serimotostories
Všechny příspěvky ...