Jak na baterie po zimě

vydáno 15. března, text Marek Lichtenberg

V období jara řeší motorkáři velmi často baterii. Chyba přitom nejčastěji vzniká tím, že motorku v říjnu odstavíme a v březnu se pokoušíme nastartovat a pak se moc divíme, že baterie sotva otočí motorem. A i když baterku dáme nabít nemusí být výsledek o moc lepší!

Baterku jsme koupili před dvěma lety a už je s ní problém. Chyba přitom nebývá v baterii, ale pouze v tom, že se pět měsíců nechala nečinně stát. Přitom by bývalo stačilo nechat baterii koncem prosince pár dnů na nabíječce. Opět zdůrazňuji to pár dnů!

Proč ale pár dnů, když k dobití na 100% stačí často jen hodiny? Důvod je prostý, olověný akumulátor se na rozdíl třeba od Li-on baterií v mobilu zkrátka musí používat. Pokud se nechá nečinně stát, začnou se povrchu olověných desek usazovat krystalky síranu olovnatého (PbSO4). Tyto krystalky postupně pokryjí celý povrch baterie a tím doslova izolují olověné desky (Pb) od kyseliny sírové (H2SO4), což se projevuje totální ztrátou kapacity baterie. Říká se tomu sulfatace.

I když takovou baterku nabijete na 100%, máte problém, protože skutečná kapacita baterie může být třeba jen 10% hodnoty, která je na baterii uvedena. Většina motorkářů to vyhodnotí jako důvod k pořízení baterie nové. Ale sulfatace není nevratný proces. Často lze takto "poničenou" baterii velmi snadno zachránit a stačí k tomu jen nějaký starší 12V adapter, kterým necháme baterii nejméně čtrnáct dní nabíjet. Jen je dobré ohlídat nabíjecí proud, případně napětí baterie. Pro regeneraci baterie by totiž nabíjecí proud neměl přesahovat 50mA a napětí baterky by se nemělo dostat nad 13,7 V.

Obyčejný neregulovaný adapter 12V-300mA lze přitom pořídit za cenu okolo 100 Kč. Za podobnou cenu lze případně koupit i nejlevnější voltmetr. Ale pozor, nemá smysl kupovat dražší regulované adaptéry 12V-1A, třeba k notebooku, protože ty dávají přesně 12V a ani o fous víc! My potřebujeme ideálně 13,5V a to umí jen ty nejlevnější 12V adaptéry od Vietnamců.

Samozřejmě existují chytré nabíječky, které tento proces skvěle zvládají, ale pokud jste v prosinci baterku nedobíjeli, tak pochybuji, že takovou nabíječku vlastníte, a taková chytrá nabíječka není ani nic levného.



Další články z rubriky

  • MOTOSALON 2020 nově s top soutěží přestaveb
  • Faber Moto rozšiřuje svou prodejní a servisní síť
  • Sociální web MotoLife byl spuštěn a je otevřený všem motorkářům

Kam dál

  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy

Vítejte na MotoLife!

Hledáme reportéry z celé ČR, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty! Jde o neziskový projekt, kde reklamní prostor patří všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Přečti si ...