Jak na baterie po zimě

vydáno 15. března, text Marek Lichtenberg

V období jara řeší motorkáři velmi často baterii. Chyba přitom nejčastěji vzniká tím, že motorku v říjnu odstavíme a v březnu se pokoušíme nastartovat a pak se moc divíme, že baterie sotva otočí motorem. A i když baterku dáme nabít nemusí být výsledek o moc lepší!

Baterku jsme koupili před dvěma lety a už je s ní problém. Chyba přitom nebývá v baterii, ale pouze v tom, že se pět měsíců nechala nečinně stát. Přitom by bývalo stačilo nechat baterii koncem prosince pár dnů na nabíječce. Opět zdůrazňuji to pár dnů!

Proč ale pár dnů, když k dobití na 100% stačí často jen hodiny? Důvod je prostý, olověný akumulátor se na rozdíl třeba od Li-on baterií v mobilu zkrátka musí používat. Pokud se nechá nečinně stát, začnou se povrchu olověných desek usazovat krystalky síranu olovnatého (PbSO4). Tyto krystalky postupně pokryjí celý povrch baterie a tím doslova izolují olověné desky (Pb) od kyseliny sírové (H2SO4), což se projevuje totální ztrátou kapacity baterie. Říká se tomu sulfatace.

I když takovou baterku nabijete na 100%, máte problém, protože skutečná kapacita baterie může být třeba jen 10% hodnoty, která je na baterii uvedena. Většina motorkářů to vyhodnotí jako důvod k pořízení baterie nové. Ale sulfatace není nevratný proces. Často lze takto "poničenou" baterii velmi snadno zachránit a stačí k tomu jen nějaký starší 12V adapter, kterým necháme baterii nejméně čtrnáct dní nabíjet. Jen je dobré ohlídat nabíjecí proud, případně napětí baterie. Pro regeneraci baterie by totiž nabíjecí proud neměl přesahovat 50mA a napětí baterky by se nemělo dostat nad 13,7 V.

Obyčejný neregulovaný adapter 12V-300mA lze přitom pořídit za cenu okolo 100 Kč. Za podobnou cenu lze případně koupit i nejlevnější voltmetr. Ale pozor, nemá smysl kupovat dražší regulované adaptéry 12V-1A, třeba k notebooku, protože ty dávají přesně 12V a ani o fous víc! My potřebujeme ideálně 13,5V a to umí jen ty nejlevnější 12V adaptéry od Vietnamců.

Samozřejmě existují chytré nabíječky, které tento proces skvěle zvládají, ale pokud jste v prosinci baterku nedobíjeli, tak pochybuji, že takovou nabíječku vlastníte, a taková chytrá nabíječka není ani nic levného.



Další články z rubriky

  • Sociální web MotoLife byl spuštěn a je otevřený všem motorkářům

Kam dál

  • Monster Energy Grand Prix ČR 2020 - vítězství z Masarykova okruhu veze překvapivě Binder
  • Motorbike 8/2020
  • Motorbike 7/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Přečti si ...