Zapomenutá třída - Derbi Senda DRD EVO 50 SM

vydáno 19. 12. 2008, text Hawk, foto Derbi

Ve Španělsku a dalších okolních státech je třída padesátek nesmírně oblíbená. Stejně oblíbená je díky tamější legislativě i padesátková Derbi Senda, se kterou se můžeme kupodivu poměrně často setkat i u nás. Její novou generaci označenou přívlastkem EVO, která láká svým atraktivním designem, si dnes představíme.

Derbi mluví v oficiálních materiálech o rebelství a agresi, vyjadřujících potenciál tohoto malého motocyklu. Rok 2008 znamenal velmi drastické změny další generace malé Sendy a tak i její označení EVO (evolution), je vskutku na místě. Utvrdí vás v tom jakákoli fotografie, ze které jsou jasně patrné ostré a krátké moderní linky kapotáží, kterých má Senda opravdu poskromnu, a přece jsou tak výrazné.

Základní principy
Bavíme se o nové generaci, to znamená, že ta předchozí nám po světě již nějaký ten pátek jezdí. A jezdí se stejným nosným prvkem celého motocyklu, jako bude jezdit i nová generace, tedy rámem. Ten je profilovaný dvojitý páteřový, ale pozor – ocelový. Hliník je i nadále nepřítomen a to i v případě zadní kyvné vidlice. Být to naopak, mohla se váha stroje, která nyní činí suchých 96 kilogramů, ještě snížit. Otázkou však zůstává, zda by to bylo dobře s ohledem na chování motocyklu.

Evolucí prošel hlavně podvozek
Možná trochu subtilně působily pro veřejnost i konstruktéry jednoduché přední vidlice minulé generace Sendy a tak vytáhli z regálu Paioli USDéčka s průměrem 41 mm a zdvihem 150 mm, stejným jako na zadním centrálním tlumiči. EVO dostane endurovou sestru až v roce 2009 - bude se jmenovat DRD a bude kompletně přepracovaná a řádně šťavnatá – se zdvihy Sendy EVO se ale na drapáky bát taky nemusíte. S jiným typem přední vidlice se Derbi nenásilně uchýlila i k volbě radiálního třmenu brzdiče. V předu je k němu připevněn dvoupístkový brzdný systém s opletenou hadicí a axiální brzdnou pumpou, přenášející brzdný účinek přes „vykousaný“ (tzv. wawe) kotouč s úctyhodným průměrem 300 mm (to musí brzdit opravdu špičkově). Brzdné komponenty pochází od výrobce AJP, jehož produkty jsou užity i na zatím nedokončeném projektu Blata 125 cm3. Ale zpět k brzdám Sendy, kterým vzadu slouží též dvoupístkový komplet s kotoučem o průměru 220 mm. Na obou stranách motocyklu jsou kotouče přichyceny k 17palcovým ráfkům, které oproti předchozí generaci nemají výplet, ale hliníkový paprskový základ.

Šest kvaltů je u Derbi standard
50 kubíků a neudávaný výkon agregátu (přibližně 8,5 koně) Sendy není z hlediska české legislativy až tak zajímavý…málokdo ale ví, že se takováhle lehká motorka s točivým dvoudobým motorem lehce vyrovná kdejaké čtyřdobé stopětadvacítce. Senda to totiž dokáže rozparádit přes 6stupňovou převodovku až na 100 km/h a i na akceleraci je pěkně živá! Nová generace Sendy nenese jen pár drobných změn na konstrukci motorky, ale také novou verzi agregátu samotného. Jedná se spíše o kosmetické úpravy na motoru, kdy asi nejrazantnější změnou je poziční záměna olejové pumpy přímazového systému motoru, jež se přestěhovala o pár centimetrů výše, na místo pumpy vodního chlazení motoru a naopak. Právě s chlazením mívá Senda trochu potíže a byť disponuje plastovými kryty chladiče po obou stranách rámu, tak chladič se nachází pouze na jeho pravé straně, a to i s přídavným větrákem. Na straně levé je opravdu pouze kryt, a opravdu to nestačí.

Uživatelský komfort
Ve výbavě se zaměňovalo komponentů asi nejvíce. Nová Senda disponuje na zádi již LEDdiodovou svítilnou, palubní deska se dočkala plné digitální integrace a přibyla i kontrolka zařazeného neutrálu – její absence byla velkým mínusem na minulých ročnících motorky. Změnou prošla také řídítka, která jsou nyní zpevněna hrazdou, a věříme, že se již neohnou při pádu motorky ze stojánku na trávu, jako ty starší. Také úchyty přední masky během měsíce běžně zpuchřely a popraskaly – nahradila je tedy ve většině případů elektrikářská páska. Na novém evu by tomu již tak být nemělo. Senda má dále jedno specifikum, které si nese i do další sezóny a tím je zavírání nádrže. Samotné šroubovací víčko nemá zámek, ten nahrazuje zamykatelný plast překrývající právě hrdlo nádrže. Bohužel, tento kryt lze jednoduše odemknout jednoduchým chvatem přes sedlo. To už je ale věc druhá.

Suma sumárum
Derbi se s evem zase vytáhla a chystá si na nás pro rok 2009 mnoho zajímavých novinek, o kterých se na našich stránkách určitě dočtete a věřím, že se již tyto novinky dostanou přes oficiální zastoupení i k nám do České republiky stejně jako Senda EVO, která je k dostání i v limitované barevné, černo-červené edici a verzi „Pro“, kterou oceníte především na okruhu. Na okruh ale patří kromě "pročka" i ty ostatní a sendice vás například na minibikovém okruhu v Pardubicích určitě příjemně překvapí a vyšťaví, stejně jako pokud s ní vyrazíte do lehčího terénu!

Význam objemu 50 cm3 v ČR
Řidičské oprávnění skupiny AM opravňuje způsobilé osoby k řízení motocyklu s konstrukční rychlostí do 45 km/h a objemu válců do 50 cm3. To je důvod, proč si u nás zajezdíte na Pionýru legálně až od 16 let (nesplňuje konstrukční rychlost do 45 km/h) a také je to důvod, proč se produkují motocykly jako je Derbi Senda, které naopak tyto kritéria skupiny AM splňují (stejně jako Babeta apod.). Problém je v tom, že po úspěšném absolvování autoškoly v 15 letech (sk. AM – cca 3200 Kč za výcvik) můžete již za rok rozšířit své řidičské oprávnění o skupinu stopětadvacítek (sk. A1 – cca 4200 Kč za výcvik). Pokud se tedy řidičáku dočkáte měsíc po dovršení patnáctin, můžete již za 10 měsíců znovu do autoškoly. To už stojí za zvážení, zda nepočkat, natož investovat přes 60 tisíc do motorky, která je poté u nás špatně prodejná (kromě Sendy například i Yamaha TZR 50 apod.). Je na čase se tedy zeptat, “jak to?“, že svět chrlí kvanta těchto legislativou zabíjených „nezajímavých“ motocyklů? Je to tak, že nezajímavé jsou pouze u nás a v blízkém okolí. Ve slunném Španělsku, odkud Senda pochází, totiž můžete takovýto motocykl řídit již od 14 let! A náhle tu máme opět rozestup dvou let, jako u nás mezi řidičským oprávněním A1 a A18 (do 25 kW, od 18 let), což už je mnohem zajímavější než dočasný řidičák na 10 měsíců. Proto je ve zbytku světa odbyt padesátek relativně k počtu občanů stejný, jako u nás zájem o třídu 125 cm3.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...