Z jedné rodiny

vydáno 18. 12. 2008, text Hawk, foto Jakub Nič

Kubatura 125 cm3 se v České republice hodně rozmáhá. Ve světě je však velice žádaná i skupina motocyklů s motory o objemu 50 cm3. To je důvod, proč se mnoho výrobců snaží pokrýt nejen evropský trh co nejširší paletou strojů, mezi kterou si pak potenciální zákazníci snáze vyberou. I proto nalezneme model RS od Aprilie v obou kubaturách.

Drobný a drobnější, tak lze oba modely označit. Ve světě silničních malorážek je RS 125 považována společně s Cagivou Mito za kult a zhmotnění jednoduchosti, lehkosti a účelnosti. Minimální hmotnost a velice hravá charakteristika motoru dokážou zaujmout i zhýčkané jezdce čtyřdobých šestistovek. Každopádně oproti těmto dvackám tu máme ještě drobnější RS 50, která na první pohled nevypadá o moc chuději, ale při bližším prozkoumání zjistíme, že dimenzování veškerých součástí podléhá mnohem slabším kritériím, avšak zachovává šmrnc a účelnost řady RS.


Pohooon

Základem dnešního tématu, tedy srovnání Aprilie RS 125 a RS 50, je srdce – dvoudobé agregáty. Oba jsou na vysoké technické úrovni, oba disponují vyvažovací hřídelí, jazýčkovými ventily sání a také společným problémem jménem emise. RS 50 s agregátem z rodiny Minarelli disponuje homologací pouze pro normu Euro 2 a již nyní se opatření ke splněný normy dost dotýkají průběhu točivého momentu. Opatření pro Euro 3 by proto nejspíš znamenala konec tohoto modelu.

Model RS 125 sice taky bojuje s emisními limity, ale vzhledem k několikanásobnému výkonu oproti menší sestře je zde prostor pro utahování opasku. Již letos bylo potřeba ke splnění zmíněné euro-trojky velká eresa seškrtit z 21 kW na 18 kW v „otevřené“ verzi.


Naruby

Pokud se podíváte na zadní kola sourozenců značky Aprilia, zjistíte, že jsou vzájemně převrácená – alespoň pokud mluvíme o komponentech jako brzdič a brzdový kotouč, rozeta a řetěz a z toho vyplývající i obrácené konstrukci motoru, kdy je pastorek na opačné straně. Která z nich je ale ta atypická? Je to bezpochyby RS 125 a příčinou je samozřejmě agregát. Rakouský Rotax 122 má spojkový koš na pravé straně a suchý alternátor s pastorkem na straně levé. Oproti většině motocyklů je to nestandardní řešení, a to i oproti RS 50, jejíž motor z produkce Minarelli je klasického uskupení.


Použité díly

Hliníkový rám i hliníkovou kyvnou vidlici mají také oba motocykly. Oba na počátku své historie měly letmé zavěšení zadního kola, od něhož konstruktéři následně upustili. RS 125 se opírá o předimenzovaný odlévaný hliníkový rám a kyvnou vidlici, kdežto RS 50 má základ pouze z profilů, vzhledem k menším požadavkům na zátěž. I kvůli tomu je tlumič RS 125 uchycen do přepákování, kdežto RS 50 svou centrální jednotku připevňuje přímo ke kyvné vidlici. Vpředu mají oba modely nenastavitelnou USD vidlici a radiální třmeny brzdičů. Jeden kotouč přední brzdy působí kroucení při zátěži. Specialitou eresek je i koncepce přední vidlice, která nepřímo koresponduje s použitím jednoho kotouče. Kapalinovým tlumičem je osazena pouze jedna „noha“ vidlice, která nemá pružinu. Je proto dobré zachovávat tovární rozmístění vidlice a nezaměňovat kombinaci v případě, že tlumiče rozebíráte.


Výfuk pod sedlem i bokem

Jiné brýle, jiná řídítka, ale také výfukový svod. Ten je upraven v obou případech pro odpovídající kubaturu a nejoptimálnější točivý moment. RS 50 vyvádí výfuk pod spolujezdcovým sedlem, kdežto RS 125 klasicky po boku, kolem podsedláku. V obou případech je nejčastější náhradou za tyto komplety laděný svod a koncovka Arrow, popřípadě Gianelli. Nezapomeňte, že oba motory jsou dvoudobé a filozofie laděného výfuku zde není nastavena na co nejlepší průchodnost nebo co největší díru v koncovce. Takovéto vylepšení laděným kompletem vás přijde přibližně na desítku tisíc a je nezbytně nutné přetryskovat karburátor vzhledem k částečně větší propustnosti výfuku. Jak RS 50, tak RS 125 jsou osazeny šoupátkovými karburátory Dell’Orto s průměrem difuzoru 14 mm (RS 50) a 28 mm (RS 125).


Rozdělení trhu

Na rozdíl od sestry není RS 50 z legislativního hlediska pro náš trh tak zajímavým modelem. I tak jich ale po našich silnicích jezdí mnoho.

Varianta, kdy v 16 letech nahradíte právě apriláckou padesátku stopětadvacítkou, je krajně nereálná většinou z ekonomického hlediska.Pokud se nacházíte v inkriminovaném věku 15 let, zvažte opravdu řádně, zda se nevyplatí, nejen kvůli následnému prodeji motorky, ale i nákladům za autoškolu, ještě rok vydržet a užít si poté krásu vyšší kubatury. Objemu 125 cm3!



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...