Yamaha WR 125 X (R) - Budou se prát!

vydáno 25. 10. 2008, text Hawk, foto Yamaha

Řeč je o sezoně 2009 a čím dál tím rozšířenější třídě supermoto v civilní, klidné a homologované třídě pro silniční provoz – konkrétně objemu 125 cm3.

Letošním rokem vnesla Yamaha na trh eleganci a přitom i jistý smysl jednoválcové neurvalosti v podobě motardu a endura WR 250 (verze X a R). Ještě letos jsme stále očekávali napjatě příchod Blaty 125, ale bohužel marně. Třída 125 cm3 tak zůstává prořídlá bez zástupce legislativního maxima 11 kW. Letos se o přední příčky jednoznačně poprala Megelli 125 M a to jak konstrukčními řešeními, tak i variabilitou agregátu. Ten jasně trumfl i papírově silnější soupeře a měl to usnadněné i kvůli tomu, že nekonečné čekání na Blatu 125 je opravdu nekonečné a právě české značce (možná je to dobře, možná zle) se chystá pro rok 2009 udělat Yamaha pořádně tlustou čáru přes rozpočet ostatních výrobců.


Čísla z říše snů
Bezpochyby parametry, kterými se chlubí nový model WR 125, dle Yamahy konstrukčně vycházející z letošního modelu WR 250, si přál slyšet každý mladý motorkář už hodně dlouho. Žádné kompromisy, ale absolutních 11 kW s šestistupňovou převodovkou. Přesně to nám mohla nabídnout i Blata s pořizovací cenou 90 000,- a s těmi samými proporcemi japonské přesnosti přichází i právě zmiňovaná WR 125, jejíž cena by měla být na obdobné hladině.

Hezky česky z presskitu
WR 125 má doplňovat řadu malorážek v sortimentu Yamahy. Zrekapitulujme si, že Yamaha nabízí letos na trhu dominantní YZF-R125, následuje ji YBR 125 společně s modelem Custom a XT 125 ve verzi R a X. Hlavním trumfem WR 125 by měl být agregát, již nyní užívaný právě v YZF-R125, který disponuje 4ventilovou technikou a společně se vstřikovací jednotkou dosahuje reálného výkonu 11 kW. Motor je v této třídě opravdu konstrukční špičkou a dokazuje to i na tento objem použitý kompresní poměr 11,2:1. Přepracovaný je oproti R125 i svod, který v sobě skýtá katalyzátor a také systém podporující dokonalejší vyhoření spálené směsi, který Yamaha označuje jako AIS (Air Induction Systém). Společně s upravenou výfukovou koncovkou by se měla zlepšit odezva na plyn od nízkých otáček, což je jedna z chybiček letošní R125 a je od Yamahy obdivuhodné, že tento problém de facto přiznává a současně na něm zapracovala – WRkám to v konečném zúčtování bezpochyby připíše plusové body.

Žádné prciny
Nová WRka nejsou nijak zakrslá, jak mnohdy aktuální trend malorážek v posledních letech směřuje. Naopak se i malé motocykly díky originálním konstrukčním řešením podobají rozměry dospělým motorkám a dalším velikým kladem a to především v případě Yamahy je fakt, že z malých motocyklů vylučuje přebytečné komponenty, které mají připomínat dospělé motocykly. Ba naopak Yamaha tvoří dospělé maloobjemové motocykly bez zbytečných serepetiček. V případě WR se konstruktéři nezastavili ani před ubráním nakopávačky, což je možná trochu škoda. Přece jenom, možná už vzali moc, každopádně za startér budete bezpochyby vděční nejen ve městě, ale i někde ve svahu. Na druhou stranu absence nakopávačky je trendem i u nových velkých ostrých endur se vstřikováním.

Technika má být high-tech
Na letošních 250 jsme si mohli hrát s nastavením podvozku jak je libo, protože kromě rychlé a pomalé komprese disponuje jejich podvozek kompletním nastavením, jak na přední teleskopické vidlici, tak na zadní centrální jednotce. Pro WR 125 se sice mluví také o „top-class“ podvozkových komponenetech, ale seřiditelnost přední vidlice se jednoduše v této třídě nějak nenosí.

Použité komponenty
Konstruktéři se rozhodli pro použití sklopných sportovních stupaček užívaných továrně i na ostrých endurech a došlo i na sklopnou řadičku. Dle Yamahy by to mělo především u endura pomoci k lepší ovladatelnosti v těžších terénních úsecích.

User-friendly?
Uživatelsky přívětivá… Tak o své motorce hovoří Yamaha. A proč? I proto, že se zbavila kick-startu a přidala automatický dekompresor pro snadnější práci startéru (standard?). Možná se může zdát, že Yamaha vytvořila motorku trochu podobnou „infantilní“ XT 125, ale asi i proto mluvíme o generaci WR a ne reinkarnované XT. 140 na zadní pneumatice v této třídě budete hledat jen hodně těžko a vězte, že s tím už půjde trochu podriftit. Dobrým zvykem je v této třídě používat 130 a to se sedmdesátkovým profilem, který zůstává i na WR, ale již s šířkou 140. V endurové verzi si však při výměně pneumatik zacvičíte mnohem více a to díky přítomnosti duše. Tzv. bezdušemi disponuje pouze motardová X verze na 17palcových kolech, přičemž Rko vede vpředu úctyhodných 21 a vzadu 18 palců.

Vzhlednou elegancí
V designu se Yamaha drží své nové modní vlny jen drobně modifikované z ostré řady F. Je to design pro Yamahu podle reakcí veřejnosti velice povedený. Právě kvůli nepovedenému vzhledu se mnohdy sebelepší motocykly těžko prosazují a v kategorii malých objemů to platí dvojnásob. Yamaha to ví a nenechává nic náhodě. Dokázala to už s R125 a potvrzuje to i řadou WR 125.

Yamaha to myslí vážně
Dosud nemyslitelné mi přišlo, aby se konstruktéři malé motorky zaobírali konkrétními jízdními situacemi a těm přizpůsobovali motocykl, ale tvůrci WR i nad touto tématikou bádali. WR přináší v tomto jistý zvrat a konstruktéři při vyvíjení a usazování trojúhelníku řídítek, sedla a stupaček vycházeli z faktu, že na motorce se bude jezdit i ve stoje ve stupačkách a také se bude třeba po motorce trochu hýbat. Tudíž to, co je na většině endurovitých malorážek nemyslitelné, by nemělo být s WR problémem.

Finále
Pokud Yamaha nastaví cenu, tak jak lze předpokládat – tj. že nebude převyšovat 94 900 Kč, za kterou pořídíte R125, nejspíše se jí podaří docílit i v dalším segmentu motocyklů o objemu 125 cm3 monopostu a to i přes levnou čínskou konkurenci. My se na to moc těšíme, protože malé WR je prostě k sežrání.

Techbox
Yamaha WR 125 X (R)
Objem 124,7 cm3
Výkon 11 kW@9000
Moment 12,2 Nm@8000
Hmotnost 137 (133) kg (pohotovostní)
Cena nestanovena

Motor: Vodou chlazený čtyřdobý jednoválec, SOHC/4 ventily, vrtání x zdvih 52,0 x 58,6, vstřikovací jednotka, elektrický startér, 6stupňová převodovka
Podvozek: ocelový profilovaný rám, vpředu teleskopická vidlice, zdvih 210 mm, vzadu hliníková kyvná vidlice s centrálním tlumičem, zdvih 230 mm, přední brzda kotouč 298 (240) mm, dvoupístek, zadní brzda kotouč 220 mm, jednopístek, přední pneu 110/70-17, zadní pneu 140/70-17 – bezdušové ( vpředu 80/90-21, vzádu 110/80-18 – dušové)
Rozměry: délka 2095 (2180) mm, šířka 835 mm, výška 1165 (1220) mm, výška sedla 920 (930) mm, minimální světlá výška 255 (265) mm, rozvor 1430 mm, pohotovostní hmotnost 137 kg, palivová nádrž 8,5 l, olejová náplň 1,15 l


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...