Vyhlídkový let na dvou kolech

vydáno 20. 12. 2007, text Radek

Už jsme si zvykli na různé motorové hybridy a kombinace benzinového motoru s elektrickým nebo vodíkovým, známe vznášedla, která létají i plavou, vojenská vozidla, která jezdí i pod vodou nebo se mění v plavidla, ale motorka a letadlo? To prostě nejde dohromady… nebo že by? A ono jo, i James Bon...

Už jsme si zvykli na různé motorové hybridy a kombinace benzinového motoru s elektrickým nebo vodíkovým, známe vznášedla, která létají i plavou, vojenská vozidla, která jezdí i pod vodou nebo se mění v plavidla, ale motorka a letadlo? To prostě nejde dohromady… nebo že by? A ono jo, i James Bond by záviděl….

V americké Jižní Dakotě ve městě Black Hawk žije pan stavitel přestaveb Levey a ten stvořil motocykl - letadlo alias motorku s pohonnou jednotkou letecké firmy Rotec.

John Levey se pro stavbu motocyklu s leteckým motorem inspiroval už ve škole, kde se vyučil leteckým mechanikem. Svůj sen si zhmotnil v letech 2005 – 2006 a za necelých 9 měsíců (jak symbolické…) vyrobil unikátní motocykl, který se jen tak nevidí. Srdce, které bije silně jako býk, se jmenuje australský motor Rotec R2800.

Rotec Engineering PTY LTD je rodinný podnik založený v roce 2000 ve Victorii v Austrálii. Společnost se zaměřuje na výrobu jimi vyvinutých radiálních motorů, u kterých jsou válce paprskovitě poskládány do kruhu. V nabídce najdeme 2 typy motorů Rotec. Slabší R2800, který byl použit i pro stavbu JLR motocyklu a silnější R3600, který disponuje 9 válci a úctyhodnými 150 koňmi. Stavba motoru je zdokumentována na webové stránce: http://www.youtube.com/watch?v=D7t06ZMGTyY&feature=related .

Na rozdíl od motocyklu Jesse Jamese, který použil stejný typ motoru, ale umístil ho napříč, Levey ho umístil ve směru pohybu motocyklu.

Rotec 2800 cm3 disponuje 110 koníky, má točivý moment 2x větší než standardní V-Twiny. Na jedničku jedete osmdesátkou a na dvojku až 160 km/hod.

Zajímavý design vyplývající z konstrukce motoru je největší předností této neobvyklé motorky, na druhou stranu má za následek vyšší spotřebu oleje – Radial Chopper při startu připomíná výkvět socialistického motorářského průmyslu.

Radial Chopper má spotřebu vyšší než velkoobjemový V-twin motor, ale ne dramaticky. Ostatně jeho 12litrová nádrž není navržena pro dálkové transkontinentální jízdy, ale naopak pro hodinovou projížďku okolo rodné hroudy. Spíše než stíhačka je JLR chopper vyhlídkový letoun neobyčejné konstrukce vhodný na výstavy a předváděčky.

Na stavbě motorky se velkou mírou podílel i Roger Goldhammer, známý kanadský výrobce vidlic. Byl to právě on, kdo navrhl poměrně radikální úhel řízení s odůvodněním, že tak činí zejména pro zajištění stability motocyklu. Již první testovací jízdy potvrdily, že se v této věci nemýlil. Roger takém pomáhal s navazováním prvních kontaktů v branži, které Leveye dovedly k finální výrobě Radial Chopperu.

Motor má ostatně jednu unikátní vlastnost, kterou u ostatních motocyklů nenajdete. Díky tomu, že se jedná původně o letecký motor, jeho součástí jsou dvě nezávislé zapalovací jednotky (elektronická a magnetová) pro případ selhání jedné z nich.

I když původní záměr Leveyova JLR projektu bylo postavit jiný design s leteckým motorem, ukázalo se, že motocykl s radiálním motorem má senzační vlastnosti – téměř žádné vibrace srovnatelné s honďáckými motory z 80. let, sytý zvuk a dostatek výkonu. Prostě má to něco do sebe, létat letadlem na dvou kolech.

Marně budeme hledat konkurenční motorky tohoto typu – prostě neexistují. Snad s výjimkou Radial Hell postaveného Jamesem, o kterém již byla řeč.

Zdá se, že JLR se vydali unikátní cestou jako žádná jiná firma a jsou také jediní, kdo vlastní licenci na výrobu motocyklu s radiálním motorem Rotec. To je samo o sobě důkazem obrovské důvěry výrobce leteckých motorů, který souhlasil se zabudováním jejich pohonné jednotky do motocyklu JLR.

Specifikace Radial Chopper

Motor:

Zdvihový objem: 2800 cm3

Maximální výkon: 80,7kW (110 k)

Kompresní poměr: 8,5:1

Karburátor: Bing 40 mm

Chlazení: vzduchem

Zapalování: duální, magnetické a elektronické, 2 svíčky na válec

Nabíjení: ND alternator

Regulator: ND

Olejová pumpa: Rotec mechanická a VDO elektrická

Převodovka

Rok/typ: 2005 Baker RSD

Počet rychlostních stupňů: 6 overdrive "R"

Typ spojky: hydraulická

Sekundární převod: řemenem

Rám a zavěšení

Rám: JRL / Daniel Gylten / All Metal Manufacturing

Přední vidlice: Goldammer

Přední kolo (výrobce a velikost): Sturgis 21"

Zadní kolo (výrobce a velikost): Sturgis 18"

Přední brzdy: Kotoučová, O 345 mm

Zadní brzdy: Sturgis

Pneu vpředu (velikost a výrobce): 90 / 90 21" Avon

Pneu vzadu (velikost a výrobce): 300 / 35 R18 Avon

Doplňující výbava

Přední světlo: Adjurl 5.75"

Zadní světlo: JRL

Nádrž: Twisted Choppers

Řídítka: Harley Davidson V-Rod

Sedadlo: Roy Keith Classics



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...