Test: Yamaha YZF-R6

vydáno 28. 7. 2008, text Jiří Nykodým, foto Lukáš Neumann

Testů nových motocyklů je všude plno, tak jsem si řekl, že by nebylo od věci přiblížit našim čtenářům občas i nějaký motocykl z kategorie ojetých, protože těch se na našich silnicích stejně vyskytuje nejvíce. Moje dnešní volba tedy padla na Yamahu R6.

Testů nových motocyklů je všude plno, tak jsem si řekl, že by nebylo od věci přiblížit našim čtenářům občas i nějaký motocykl z kategorie ojetých, protože těch se na našich silnicích stejně vyskytuje nejvíce. Moje dnešní volba tedy padla na Yamahu R6, protože právě tento stroj patří již k legendám z kategorie šestistovkových supersportů.


Charakteristika testovaného stroje


K dispozici jsem dostal červený stroj Yamaha R6, který je vyroben v roce 2000, najeto má necelých 39 tisíc kilometrů, což není taky žádné neobvyklé číslo u motocyklu tohoto stáří. Současná cena těchto motorek se pohybuje mezi 95-120 tisíci korun, záleží na stavu motocyklu a také samozřejmě na tom, kolik doplňků předchozí majitel na motocykl použil a jak moc do něj investoval . Náš testovací motocykl je původem z Itálie, kde ho zakoupil předchozí majitel. Motocykl má jiný držák RZ, miniblinkry a Dynojet, jinak se jedná o sériový motocykl. Na námi testované Yamaze byly obuty cestovnější pneumatiky Dunlop Sportmax D220 ST , takže motocykl byl ve větších náklonech již trochu nervózní, ale to by spravila návštěva pneuservisu a výměna pneumatik.


Motocykl pohání čtyřválcový motor Yamaha se zdvihovým objemem válců 599 cm3, který plní staré dobré karburátory. Díky tomu motocykl reaguje opravdu rychle na každé otočení plynovou rukojetí. Jednou z mých výhrad k tomuto motocyklu je spojka, nevím, jestli to dělá každá R6 stejného výrobního roku, ale spojka na naší R6 si nic nezadá se suchými spojkami závodních motocyklů, protože její páčka jde poměrně těžce zmáčknout a po několika křižovatkách v hustém městském provozu se stává jízda na této japonce utrpením pro levé zápěstí. Co se týče motoru, nemám k němu jediné výtky. Jako každý supersport je do 8 tisíc otáček spíše líný a do práce se mu nechce, ale to co začne nad 10 tisíci, je peklo. Při prudkém přidání plynu není problém, aby se motorka plašila i na dvojku na zadní kolo. Převodovka u našeho testovacího motocyklu pracovala téměř bezchybně, jen se občas stane, že při řazení z jedničky na dvojku, ať chcete nebo ne, trefíte neutrál. Stává se to ale převážně ve vysokých otáčkách např. při sprintech na letišti. V běžném provozu se mi to ještě nestalo. 


Na Yamaze jsou použity axiální brzdiče Brembo s dvojicí předních kotoučů a jedním vzadu. Přední brzda stačí i na opravdu citlivé dávkování, ale musím přiznat, že po několika ostrých kolech na okruhu již přední brzda trošku „měkla“. O tlumení se stará přední klasická vidlice a zadní nastavitelný tlumič, který i na děravých českých silnicích pobral většinu nerovností. 


Co se týče úložného prostoru, tak tato motorka určitě není určena pro cestovatele. Pod sedlem řidiče se nachází akumulátor, takže sem nic neschováme. Pod sedlem spolujezdce je sice nějaké to místo, ale  stačí opravdu jen tak na sadu nářadí, lékárničku a peněženku s mobilním telefonem, víc bez batohu nebo tankvaku neodvezeme.


 Jízda


Konečně jsem se dostal k samotné jízdě, tak tedy otočím klíčkem v zapalování, rozsvítí se budíky a startérem probudíme řadový čtyřválec, který na sytiči vydává velmi zajímavý dunivý zvuk. Po ohřátí na teplotu 40 stupňů vypínám sytič a ještě než si nasadím helmu a rukavice, nechám motor trošku ohřát. Jakmile je vše připraveno, za lehkého cvaknutí zařadím za jedna a vyjíždím. Je poznat, že motor ještě nemá svou ideální provozní teplotu a občas ještě má snahu cukat se v nižších otáčkách, ale jak jsem poznal později, po ohřátí se už tyto problémy neopakují. Proplétání městem není na této „eršestce“ nic příjemného, stupačky jsou poměrně vysoko a řídítka nízko, takže je nejlepší vyjet nejkratší cestou z města ven. Když míjím ceduli označující konec města, japonka ožívá a je viditelně hladová po otáčkách. Nejlépe se cítí v zatáčkách, kde může předvést svou perfektní geometrii a tuhost rámu DELTABOX. Jakmile se ručička otáčkoměru pohybuje v číslech nad 12 tisíc, je radost na této motorce sedět a řídit ji. Na každém výjezdu ze zatáčky předvádí motor své ohromné zrychlení a nezkušeného jezdce by mohla i zaskočit, když posílá zadní kolo do menších akceleračních smyků. Překvapilo mne, že i já se svými 185 centimetry jsem neměl problém se zalehnutím za plexi při vyšších rychlostech a tím pádem mi vítr zbytečně nenarážel do helmy. Testovací motorku jsem vzal i na okruh, ale zde již byly znát nedostatky cestovních pneumatik, které měl nazut testovací motocykl, a tak nebylo jednoduché zajíždět rychlejší časy, protože motorka měla snahu ve větších náklonech trošku odskakovat, což není pro jezdce nic příjemného.


Když se vrátíme zpět na normální silnice, tak musím vyzdvihnout i zrcátka, která tu nejsou opravdu jen na okrasu, ale je v nich i dobře vidět a řidič může dostatečně sledovat provoz za sebou. Další skvělá věc jsou dva velké světlomety, které při jízdě v noci nemají nejmenší problém poskytnout řidiči dostatečný výhled před sebe a tím, že jak při režimu potkávacích, tak i dálkových světel svítí oba světlomety najednou, má řidič před sebou při noční vyjížďce opravdu ostrý výhled.


Další důležitou informací pro případného kupujícího tohoto motocyklu je i spotřeba paliva, která není u téhle R6 zrovna malá. Já jsem se při běžné jízdě pohyboval kolem 7-8 litrů benzínu na 100 kilometrů, při ostřejší jízdě nebo jízdě na okruhu není problém se dostat i na spotřebu kolem 11-12 litrů paliva na 100 km. Ale i zde platí to, že každá zábava něco stojí.


Pro koho je motocykl určen?


Určitě tahle mašinka nepatří do rukou žádným začátečníkům. Jedná se o dravou motorku pro zkušené jezdce, které jen tak něco nezaskočí. Přece jen na zvládnutí 130 koňských sil už řidič nějaké ty zkušenosti potřebuje. Další skupinou motorkářů, kteří si tuhle motorku určitě nekoupí, jsou cestovatelé, které by radikální posez hodně rychle přestal bavit. Je tedy určená převážně zkušenějším jezdcům , kteří si občas zajedou na okruh a jinak preferují sportovnější jezdecký styl a na pohodlí jim příliš nezáleží. Ani spolujezdec si na této Yamaze moc příjemně neposedí, a proto bych jednoznačně nedoporučoval kupovat tento stroj jako motorku pro dva. Pro občasné svezení hezké kamarádky poslouží sedlo spolujezdce dobře, ale určitě není určeno pro pravidelné jízdy ve dvou. To by vás pak tento recenzovaný supersport hodně rychle omrzel.


Na co si dát pozor?


U těchto sportovních strojů je téměř stoprocentní, že po osmi letech provozu již přece jen párkrát zavítaly na závodní okruh. Z toho tedy plynou dvě věci, na které si musíme dát pozor. Tou první je rám. Neměl by být za žádných okolností svařovaný, pokroucený nebo nalomený. Od takovýchto „skvostů“ dejte ruce radši rychle pryč, protože by vám mohly na silnici způsobit nemalé problémy. Druhou věcí je motor. U motorek, které častěji jezdily po okruhu nebo je původní majitel jednoduše nešetřil, může vzrůst spotřeba oleje a nikomu bych nepřál ihned po koupi platit za generálku motoru. Jinak samozřejmě zkontrolovat standardní věci, resp. spíše spotřební zboží, jako stav řetězové sady, brzdových destiček, provozních kapalin, a jiné.


Já osobně jsem si na této „eršestici“ užil plno krásných kilometrů a každému sportovněji zaměřenému jezdci bych tuto japonskou supersportovní raketu vřele doporučil, protože kdo má rád sportovnější styl jízdy, jistě oželí její nedostatky jako dlouhodobě namáhané zápěstí nebo tuhá spojka, případně i nedostatek prostoru a její nenasytnost po pohonných hmotách. Protihodnotou těmto nedostatkům je ostré řízení, rychlost a vysoký výkon přicházející s vysokými otáčkami.


Technické údaje

Motor

čtyřdobý, řadový kapalinou chlazený čtyřválec, DOHC, 4 ventily

délka/šířka/výška

2025/690/1105 mm

Zdvih. objem

600,0 ccm

Rozvor

1380 mm

Vrtání x zdvih

74,0 x 58,0 mm

Výška sedla

820 mm

Max. výkon

120 k

Hmotnost

169 kg

Max. točivý moment

68,1 Nm/11 500 min-1

Tlumiče (přední/zadní)

Teleskopická vidlice/Monocross

Mazání

Zásoba oleje v motoru

Brzdy (přední/zadní)

Dvojitá kotoučová/Jednoduchá kotoučová

Startér

Elektrický

Pneumatiky (přední/zadní)

120/60 ZR17 55W/180/55 ZR17 73W

Palivová nádrž

17,0 l

Převodovka/sekundární převod

6 rychlostní/řetězem

Yamaha YZF-R6, r.2000



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...