Ten správný moment
vydáno 2. 10. 2008, text Hawk
I málo síly stačí k dokonalosti. Tohle si pamatujte, pokud cokoli na své motorce utahujete.
I málo síly stačí k dokonalosti. Tohle si pamatujte, pokud cokoli na své motorce utahujete. V odborných servisech v podstatě není šroub, který by se dotahoval bez momentového klíče. Samozřejmě to mnohdy tak není, ale to díky tomu, že mechanici za léta praxe mají utahovací momenty jednoduše v ruce a ty méně důležité jako šrouby na kapotách lze lehce odhadnout. Denně se stává, že potřebujete něco sundat a tak doma popadnete vaše home-nářadí a jdete konat. Povolit šroub je otázkou několika desítek sekund, každopádně dbejte maximální opatrnosti při jejich dotahování. Každý šroub snese jinou sílu dotažení v závislosti na materiálu, ze kterého je vyroben a do kterého se zařezává. Toto zatížení se udává v Nm (Newtonmetr). Jeden newtonmetr představuje sílu jednoho kilogramu umístěného na konci vodorovně nastavené metrové tyče, která dotahuje šroub. Častými deformacemi trpí např. přední vidlice. Na první zamyšlení si každý řekne, že brýle objímající vidlice je třeba hodně dotáhnout, aby při vypružení nevystřelily vidlice jezdci přímo do helmy. A právě tyto šrouby se dotahují jedním z nejmenších momentů, přibližně 20 Nm. Takovou sílu vyvinete přibližně na stranový klíč, pokud jej dotahujete jednou rukou s dlaní co nejblíže hlavě šroubu. Stejně tak brzdiče. Ne vždy je co nejvíc nejlepším řešením a ideální dotažení šroubů se nachází na 40 Nm. Pokud budete brzdič dotahovat velkou ráčnou, velmi často se setkáte s tím, že přetáhnete správný moment a závit se začne chovat jako stržený, ale přesto stále klade odpor, protože se vyvaluje - nicméně drží. Uveďme si dále pár utahovacích momentů jako příklady: 90-100 Nm zadní osa kola, v závislosti na síle osy :: 15-20 Nm, jisticí šrouby přední osy kola :: 45 Nm brzdiče :: 30 Nm kotouče :: 20-25 Nm vrchní i spodní brýle. Dbejte tedy při domácích úkonech opatrnosti a nejlépe si někde vypůjčete momentový klíč. Správné hodnoty dotahování pro váš motocykl naleznete ve svém servisním manuálu. (uvedené hodnoty v článku jsou orientační – v přesnosti se liší dle typu motocyklu)
Diskuze k článku
Mirek
14. 11. 2015
Opravte si to vysvětlení 1Nm - na konci metrové tyče musí působit síla 1N, což odpovídá přibližně 0,1kg.
*
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...