Subaru na dvou kolech
vydáno 22. 11. 2007, text LZ, foto RZ
Na fotce to sice vypadá trochu jako modýlek 1/18, ale díváte se na zcela nový japonský jednoválcový sportovní motocykl, jehož motor vyrábí Subaru. Stroj se jmenuje HS500sa a jeho motor pochází přímo z produkce koncernu Fuji Heavy Industries, jehož dceřinou společností je i Su...
Na fotce to sice vypadá trochu jako modýlek 1/18, ale díváte se na zcela nový japonský jednoválcový sportovní motocykl, jehož motor vyrábí Subaru. Stroj se jmenuje HS500sa a jeho motor pochází přímo z produkce koncernu Fuji Heavy Industries, jehož dceřinou společností je i Subaru. Jde o kapalinou chlazený jednoválec s objemem 499 cm3 a rozvodem DOHC, který byl původně vyvinutý pro americký Polaris, konkrétně pro jejich sportovní čtyřkolky.
Motor je velmi lehké konstrukce a kdybyste ho dali na váhu, ukázala by vám pouhých 43 kg. Jak již bylo řečeno, mělo by jít o motocykl japonský, ale když se podíváte pořádně, uvidíte některé znaky typické pro čínské konstrukce. A není divu, protože podvozek se v Číně kvůli snížení nákladů skutečně vyrábí. Dá se tudíž očekávat, že prohlášení výrobce o ceně, která má být více než příznivá, nebudou slova do větru. Na druhou stranu má stroj některé opravdu moderní prvky jako radiální brzdy nebo výfuk pod sedlem.
Udávaný maximální výkon motoru je 50 koní při 8000 ot/min, vrchol točivého momentu je v 7000 ot/min. To jsou hodnoty, které se příliš neliší od parametrů současných motorů podobné konstrukce od známých výrobců. Navíc by i vlastní motocykl měl mít mimořádně nízkou hmotnost a tak by jeho dynamické vlastnosti mohly být také velmi dobré. Rám sice vypadá poněkud předimenzovaně, ale hmotnost drží dole použitý materiál - hliník. Z hliníku je zároveň kyvná vidlice.
Za projektem HS500sa stojí Kazuo Sasaki, který už má v motocyklovém světě jeden, byť nevydařený zásek. Šlo o pokus o znovuoživení Horexu jednoválcovým sportovním modelem Horex Ko-zaru 644 Osca, který byl poháněn motorem z Dominatora. Tento projekt ale skončil na jediném prototypu kvůli předpokládané ceně, která by se vyšplhala až na 880 000 Kč.
Motocykl HS500sa by měl být na trhu již příští rok.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...