Z ARCHIVU ČMN 2007: Káčátko dozrálo v neunavitelnou labuť - Yamaha Cygnus 125X
Kdysi ošklivé káčátko (vlastně "labuťátko") z rodiny skútrů od pana Ladičky prošlo pubertou a dozrálo tak, jak si jej patrně většina zainteresovaných lidí přála. Hezký, relativně levný a zejména funkční skútr s povahou neunavitelného dříče.
vydáno 9. 11. 2017, vyšlo v ČMN 17/2007, text Radek Holan
Není tajností, že mám k tomuto modelu jistý vztah. Měl jsem možnost najezdit tisíce kilometrů na předešlých ročnících, a to za všemožných podmínek. O to zajímavější je pro mě fakt, že Cygnus prošel vcelku zajímavým vývojem. Jako by se zastavil v čase a jen s drobnými, spíše kosmetickými úpravami, přešel z role takřka maxiskútru do současného draze vypadajícího a věrného společníka - pracanta.
Nová image, nové srdce
Je pravdou, že si designéři dali obzvláště záležet, aby z kulatého modelu 2000 dostali již v roce 2004 tvary, které v této době letí, a přitom zachovali Cygnusu jeho tvář. Pro letošek (r. 2007 - pozn. red.) ale vše ještě o ždibíček dotáhli a výsledek rozhodně stojí za to. Vše je o to příjemnější, že neodflákli ani motor. Stopětadvacítka novější generace měla fungl nový motor, který dovolil ukojit i poněkud sportovnější ambice řidiče. Letos do hry navíc zasáhla norma emisí Euro 3, a tak to konstruktéři vymysleli kulišácky - karburátor nahradilo vstřikování. Je až s podivem, že se oproti předchozímu modelu ztratily "eurotrojkou" pouhé 0,2 kW a 0,3 Nm.
V jádru si však pohonná jednotka drží již dávno nastolený směr. Jde o čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec se zdvihovým objemem 125 cm3, s výkonem 10,9 koně při 8500 otáčkách a točivým momentem 9,3 Nm při 7500 otáčkách. Na auty přeplněnou Prahu je to naprosto adekvátní náčiní. U novinky také už nemusíte čekat světelné roky, než se motor vytočí na otáčky vhodné k rozjezdu, a i samotné reakce na plyn jsou díky vstřikování pohotovější, než tomu bývalo.
Dovolí i trochu sportu
Mezi kroky zlepšující dojem patřilo rozhodně nahrazení zadního desetipalcového ráfku dvanáctipalcovým, což přidává na stabilitě a lepším pocitu z ovládání stroje. To se odehrálo již ve zmiňovaném roce 2004 a letos se na tomto faktu nic nemění. Přední kotoučová brzda dostala trochu více "šťávy", přesto občas budete mít pocit, že na ní musíte viset, aby se něco začalo dít a vy neskončili v kufru před vámi jedoucího vozu. Je to ale jen otázka zvyku a pocitu. Svůj podíl na tom ale zčásti nesou také poměrně tvrdé gumy, na kterých sice najedete velkou spoustu kilometrů, ale pokud pořídíte měkčí směs, bude vás to stát mnohem méně nervů.
V klidu můžete zůstat například díky sice trochu zmenšenému, ale i tak pořád dost velkému podsedlovému prostoru. Bez obav do něj schováte integrálku nebo průměrný batoh. Pro pohyb ve městě to je obrovská přednost. Model 2000 měl zamykatelnou schránku na doklady, 2006 neměl žádnou. Letošní Cygnus dostal alespoň kastlík, do kterého hodíte klíče, peněženku a mobil. Jen na ně nesmíte zapomenout, když skútr necháte někde zaparkovaný.
Funkčně a elegantně
Poloha jezdce je stále velmi příjemná. Byť se prostor pro nohy trochu zmenšil, stále lze volit mezi dvěma polohami - na kratší cesty a na delší, kde nohy trochu víc natáhnete a necháte jim ulevit. Ovládací prvky byly lehce inovovány, přístrojovka, která doposud byla velmi strohá, si velmi polepšila. Kromě přepracovaného a pěkně čitelného analogového ukazatele rychlosti navíc přibyl také digitální kruhový budík s počítadlem ujetých kilometrů a ukazatelem stavu paliva.
Inovací prošlo rovněž víčko nádrže, která zůstala vpředu u levého řidičova kolena, ale zdaleka vás nepotěší tolik, jako komplet předělané přední světlo. Cygnus totiž odjakživa trpěl špatným osvětlením, což se vám s novými 65W žárovkami rozhodně nepřihodí.
Spolujezdec má k dispozici poměrně velké sedlo, jen jedinci s "ploutvemi" budou patrně nadávat na prostor pro nohy a nakonec skončí podobně jako můj redakční kolega Kuba - strčí mi nohy do prostoru řidiče. Tento problém však lze naprosto s přehledem vyřešit. Nevozte Kubu, případně další lidi s dlouhýma nohama.
I přes velmi povedený facelift, který Cygnusu dodává patřičnou jiskru elegance a opticky zvedá jeho cenu, jde naprosto bez debat o neúnavného dříče, se kterým pojedete každé ráno těch svých patnáct kilometrů do práce a patnáct zpátky. Počasí v tomto případě nehraje žádnou významnou roli, může třeba sněžit a přesto víte, že v osm hodit budete sedět ve své kanceláři. Do Cygnusu budete vždy lít pouze benzín a olej, v pátek či v sobotu možná použijete hadici a trochu šamponu, aby váš oddaný sluha o víkendové projížďce na chalupu nedělal ostudu. S malými cestovními náklady a přijatelnou cenou 67 900 Kč totiž velmi rychle přestanete uvažovat o koupi auta a rovněž zatratíte i chuť přetlačovat se s ostatními nerudnými cestujícími v hromadné dopravě.
Technická data Yamaha Cygnus 125X
motor čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, SOHC/4
objem 125 cm3
výkon 8 kW (10,9 koní)/8500 ot./min.
točivý moment 9,3 Nm/7500 ot./min.
plnění motoru vstřikování
převodovka variátor
brzdy vpředu kotouč průměr 216 mm, dvoupístkový třmen
vzadu buben průměr 150 mm
rozvor 1295 mm
výška sedla 785 mm
hmotnost 116 kg (suchá)
nádrž 7,1 l
Článek vyšel v tištěných ČMN 17/2007