Nezapomenutelný motocykl - Kawasaki Z1
vydáno 31. 7. 2007, text Radek
Je na čase poopravit jeden ze zažitých mýtů motocyklového světa a to: „Když Honda uvolnila na trh Hondu 750 v roce 1968, motorkáři padli na kolena a začali oslavovat příchod nového božského bajku."
Ti z nás, kteří zažili tuto éru, vědí, že to pravdivé úplně nebylo. Co však Hondě nelze upřít, ...
Je na čase poopravit jeden ze zažitých mýtů motocyklového světa a to: „Když Honda uvolnila na trh Hondu 750 v roce 1968, motorkáři padli na kolena a začali oslavovat příchod nového božského bajku."
Ti z nás, kteří zažili tuto éru, vědí, že to pravdivé úplně nebylo. Co však Hondě nelze upřít, byl její mistrný taktický manévr při představování nového motocyklu. Obchodníci od Hondy přesně vystihli potřebu doby – čtyřválcový motocykl, konzervativní vzhled, bezúdržbový chod motorky ve stylu otevři garáž, otoč klíčkem, vyjeď, zaparkuj, vypni klíček, zavři garáž – motocykl vhodný pro jednostopé řidiče automobilů. Občasné dolití benzínu bylo jediným zásadním počinem řidiče, který ovlivňoval zda motocykl pojede nebo ne.
Inženýři od Kawasaki věděli, že musí dokázat více, potřebovali motocykl, který by měl jízdní přednosti Hondy a více sex appealu. Motorku, se kterou se půjdete pomazlit než půjdete spát. Nový projekt se jmenoval Kawasaki Z1.
Ve skutečnosti Kawasaki měla již připravenou sedmsetpadesátku v říjnu 1968. Špatná zpráva byla, že Honda uvolnila svůj nový motocykl právě tento rok na výstavě v Tokiu. T103, jak se jmenovala pracovní verze Z1, byla přepracována a uvolněna pro testovací program nazvaný Newyorský steak na jaře roku 1971.
Testování se účastnil zkušený Bryon Farnsworth, a asistoval Gary Nixon, Hurley Wilvert a Paul Smart. Všichni jezdci potvrdili její skvělé vlastnosti a bylo rozhodnuto ji uvést na motocyklový trh.
Z1 má úzké sedlo, agresivní výfuky, krásný vzhled. Motor DOHC byl nezničitelný, veškerá údržba motocyklu nevyžadovala žádné zásadní mechanické práce. Byla použita osmivrstvá spojka, převodovka byla z devíti dílů, vyhovovala i pro závodní účely.
Ovládání motocyklu bylo méně excelentní. Ve skutečnosti nebylo vůbec dobré. Prvním problémem byly Dunlop "Gold Seal" pneumatiky. Ani na mokrém ani na suchém povrchu se nechovaly ideálně. Jet maximální rychlostí přes 200 km/hod se téměř rovnalo holému hazardu. 80-ti koňový motor dal motorce takovou sílu, že se jen těžko dala ovládat.
Na druhé straně projet se na Z1 je i v dnešní době báječná zkušenost. S moderními pneumatikami a vyladěným podvozkem motocykl dosahuje perfektních výkonů i do 140 km/hod. Celodenní projížďka vás jenom utvrdí v pocitu, že chcete jet dál.
V dnešní době se ceny sběratelských Z1, Z1A a Z1B pohybují řádově okolo 375 až 430 tisíc CZK.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Hvězdné Dymokury!
Předposlední
roadracingový závod letošního roku – Dymokury, byl ve znamení úspěchu pro
všechny tři závodnice Wonder Women Racing Teamu. Všechny tři týmové závodnice
nastoupili do závodního víkendu s různými ambicemi a ty se jim nakonec
podařilo uskutečnit.
Kristýna Jakesh letos odjela většinu závodů a
v celkovém hodnocení si vede velice dobře. Do Dymokur nastoupila ve skvělé
formě...
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...