něco eXTra

vydáno 8. 6. 2008, text Hawk, foto Jakub Nič

Široký výběr malorážek dává prostor pro dělení na ty vyvedenější, které se opírají o tý méně povedené. Yamaha XT 125 je jedna z těch, které se můžou chlubit kvalitou, historií a částečně i proporcemi.

Je čas začít pořádně žít - tak zní heslo, kterým se pyšní Yamaha XT 125 X. My jsme s XT žít začali a to celkem velkolepě. Motorku jsme rovnali do řady vedle Megelli 125 M a české Blaty 125. Pokud vše vyjde, postavíme je vedle sebe doopravdy. Zatím můžeme však předvídat, jak se uhlazenost XTéčka od Yamahy projeví v konkurenci neuhlazeného anglického motardu a českého výplodu preciznosti.

Přední brzda Yamahy vám na první stisk udělá velkou radost a nechá o sobě říci, že s ní budou motárdí hrátky radost. Časem ale zjistíte, že byť brzdí dobře, je velice špatně odhadnutelná. Inu vše je o zvyku, stejně jako měkčí páka zadní brzdy. Oproti zmiňované Megelli je to rozdíl dřeva a nadýchaného polštáře. To, co bude rozhodovat, je ale rozhodně motor a pokud jsme "megellce" vytýkali slabou maximálku, byť s výborným zpřevodováním, tak XT je na tom možná ještě o něco hůře. Obdobná maximálka, ale ještě méně hravá charakteristika motoru trochu potápí tuto motorku, protože i když budete s motocyklovou kariérou na začátku, brzy vám přestane stačit. Tyhle motardy jsou hodně dobré v podvozcích a platí to i o XT. Nejedná se zde o nic sportovního a tvrdého, nýbrž o uživatelsky přívětivý komplet, který se vypořádá s ledasčím.

Vše podstatné o XT se dozvíte v jednom z dalších vydání ČMN.

Technické parametry Yamahy XT 125X

Motor -
Typ motoru Čtyřdobý jednoválec, SOHC
Chlazení motoru Vzduchem
Zdvihový objem 124 cm3
Vrtání x zdvih 54 x 54 mm
Kompresní poměr 10:1
Maximální výkon 7.3 kW (10 k) @ 8,500 ot./min
Maximální kroutící moment 9.5 Nm (0.97 kg-m) @ 5,500 ot./min
Karburátor VM20SS
Systém zapalování CDI
Startér Elektrický
Převodovka 5 rychlostní
Sekundární převod Řetěz
Objem palivové nádrže 10 litrů
Podvozek -
Systém předního odpružení Hydraulická teleskopická vidlice
Systém zadního odpružení Kyvná vidlice, centrální pružicí a tlumicí jednotka typu Monocross
Přední brzda Kotoučová, průměr 260 mm
Zadní brzda Kotoučová, průměr 220 mm
Přední pneumatika 100/80-17
Zadní pneumatika 130/70-17
Rozměry -
Délka (mm) 2,110
Šířka (mm) 860
Výška (mm) 1,130
Výška sedla (mm) 830
Rozvor (mm) 1,335
Minimální světlá výška (mm) 190
Hmotnost bez náplní (kg) 106


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...