Indická exploze

vydáno 22. 4. 2009, text Hawk

Společnost Bajaj, o které bude řeč, je známá především v Indii, kde jednoznačně dominuje tamnímu trhu ať už nabídkou motocyklů a skútrů, či rikš. Za dobu svého působení uvedla na trh celou řadu produktů a oslavuje opravdu velké prodeje.

Bohužel se s motocykly s typovým označením Pulsar, Platina, Discover či Avenger v České republice zatím nesetkáme, a to z prostého důvodu. Jedná se vždy o objemy 135, 150, 180, 200 či 220 cm3, tudíž pro nás nezajímavé vzhledem k parametrům agregátů, podtrženými ještě slabými výkony začínajícími na 10 koňských silách. Maximum nejsilnějšího modelu Pulsar 220 DTS-Fi se vstřikováním je potom na 20 koních. V Indii se však jedná o nejprodávanější motocykly. Potřebám přepravovat všechno a za všech podmínek se přizpůsobuje hodně strojů čínské produkce a někdo by mohl osočit i Bajaj z tohoto trendu, kdy se značka snaží zapadnout do regálů supermarketů na východě, kde se skútry a malé motocykly kupují s pravidelností střídání ponožek. Bajaj se však při bližším průzkumu tváří zcela jinak.

Reklamou k prodejům
Všichni potřebují prodávat. Bajaj si dopomáhá velice zajímavými reklamními videoklipy. Pokud jste viděli starší klip na model Pulsar 200, určitě jste jej nevypustili z paměti. Asijský motocykl, maličkatý přední kotouč, zadní bubnová brzda, slabý motor a tým kaskadérů, který si s motorkou dělal doslova, co chtěl, jako s trialovým náčiním. Novému modelu XCD 135 byl dopřán taky luxus v podobě velice zábavného a akčního videoklipu. Ten můžete shlédnout zde. Pokud máte rádi akci a vzájemné bitvy slečen, budete se dobře bavit. Pravdou je, že Bajaj představuje své motocykly stylem, který zaujme a v podvědomí zanechá stopu. Pak už to není jenom další asijská motorka, ale motorka, kterou týpek vodil po zadním. To, že se to normálnímu smrtelníkovi nemůže v životě povést, už je věc druhá. A tím se Bajaj liší od konkurence. Poukazuje na zcela běžné věci, jako je pětistupňová převodovka, přední kotoučová brzda o průměru pouhých 200 mm, plynové tlumicí jednotky Nitrox, elektrický startér, automatický sytič apod. A přitom je vše od výrobce zabalené a ovázané mašlí s cedulkou „funguju – kup si mě“. Mno a přece koupíte radši něco, co všichni znají z televize, než nějakou no-name motorku, byť stejné kvality. Takhle to prostě funguje u většiny populace.

Bajaj 135 XCD DTS-Si
Na konci loňského roku představila továrna Bajaj světu nový model s označením XCD 135 DTS-Si, jenž si vzal základ z předchozího modelu XCD 125 (pozor, stále se prodává, tak co kdyby někdo z dovozců asijských motocyklů na právě probíhající výstavě…..nechme se překvapit). Označení modelu je poměrně komplikované, ale pokud pomineme imagová písmenka XCD, tak druhá část názvu DTS-Si připomíná pouze užitý systém zapalování, který továrna vyvíjí v několika mutacích a je na něj patřičně hrdá.

DTS aneb technický labyrint
Pojďme se ve zkratce zorientovat v labyrintu technických výrazů, které Bajaj používá a je na ně patřičně hrdý. Nový model užívá přívlastek DTS-Si. Zkratka DTS-i zastává systém Digital Twin Spark - ignition. Jedná se jednoduše o zapalování dvěma svíčkami na jeden válec místo jedné. Kouzlo je nejenom v dvojitém zážehu nové směsi, ale také v rozestavení a vzájemné pozici svíček vůči sobě. Výsledkem je dle vyjádření Bajaje dokonalejší spalování směsi, menší spotřeba a také menší produkované emise. Přímo z tohoto systému vychází inovovaná verze DTS-Si (swirl induction), která již byla použita v předchozích letech na XCD stopětadvacítce. Pokud se podrobně začtete do materiálů, které k těmto zapalovacím nebo i výfukovým systémům Bajaj poskytuje, zjistíte, že je to vlastně jenom nafouknutá bublina za jmenovkou DTS a jedná se o běžně aplikované fičury na jakémkoliv motocyklu. Samotné DTS je však svým způsobem jedinečné. Všem ostatním výrobcům stačí jedna svíčka, Bajaj má dvě.

Mají to spočítané
Produkce nových modelů XCD 135 je až nemyslitelně vysoká. Továrna plní plán s měsíční produkcí 8000 kusů těchto motocyklů a drží si trvalý odbyt. Zájem východní populace je stále obrovský a tak není divu, že přibývají další a další továrny vyrábějící malé motocykly. Zároveň s tímto zatím stále trvajícím trendem bude zaplavován těmito produkty i evropský trh. Otázkou je, co se jednou se všemi těmito budoucími vraky stane, protože 90 % těchto motocyklů jednou skončí pod silnou vrstvou koroze a prachu na skládkách apod.

Vývoj
Pokud jste nabyli dojmu, že motocykly Bajaj prochází tvrdým vývojem, je třeba se ještě zamyslet nad věcí, která k asijským motorkám patří stejně jako poklice k hrnci. Je to hlásič vyklopeného stojánku a s ním spojené zkratování zapalovacích cívek. Jednoduše řečeno, ani Bajaj neohřejete na stojánku před tím, než vyjedete.

Techbox
Bajaj 135 XCD DTS-Si
Objem 134,6 cm3
Výkon 10 koní @ 7500 ot.
Moment 11,58 Nm @ 5000 ot.
Hmotnost 116,5 kg (bez náplní)

Motor: Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec se systémem zapalování DTS-Si, 5ti stupňová převodovka, karburátor, elektrický startér+startovací páka, digitální zapalování
Podvozek: ocelový rám typu diamong, vpředu teleskopická vidlice, zdvih 130 mm, vzadu ocelová kyvná vidlice s centrálním tlumičem Nitrox, zdvih 105 mm, přední brzda kotouč - průměr 200 mm, dvoupístkový brzdič, vzadu buben - průměr 130 mm, přední ráfek – 17 palců, dušová pneu 2,75, zadní ráfek 17 palců, dušová pneu 3,00
Rozměry: délka 1990 mm, šířka 760 mm, výška 1080 mm, rozvor 1275 mm, min.světlá výška 165 mm


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...