Desitka nejlepších
vydáno 12. 2. 2009, text -rk-
Výběr tipů na spolehlivé starší ročníky, které byly řazeny mezi nejlepší co do ceny a užitné hodnoty, a byly v minulosti na předních příčkách žebříčků popularity.
S nastupující finanční krizí i majitelé motocyklů, kteří byli zvyklí motorku měnit každý druhý rok, začínají zvažovat ponechání stejného modelu na více let.
Stejně tak prodeje nových motocyklů budou patrně kopírovat recesi, a tak přichází na přetřes stále aktuálnější téma spolehlivého staršího stroje nejen pro mladší generaci, ale obecně pro kohokoliv, kdo nechce nebo nemůže zaplatit ranec za svoji mašinu, a i přesto je pro něj jezdění na motorce životní filozofie.
Na trhu je mnoho ojetých strojů a jejich individuální stav je nutno při každé koupi vzít v potaz. Obecně ale existují modely, které se umísťovaly v minulosti na předních žebříčcích popularity díky svým jízdním vlastnostem či spolehlivosti.
Přinášíme vám desítku zajímavých starších ročníků, které jsou řazeny mezi nejlepší co do ceny a užitné hodnoty a byly v minulosti na předních příčkách žebříčků popularity.
1993 Honda VFR750
Oblíbenost VFR je dokumentována umístěním na prvním místě v žebříčcích několik let za sebou. VFR je univerzální motorka pro použití na každodenní dojíždění do práce, dostatečně pohodlná na několikadenní cestování a nabídne sportovní svezení v zatáčkovitých úsecích.
1997 Suzuki Bandit 1200S
Bandit byl známý svou výhodnou cenovou úrovní již při svém uvedení na trh, a nejinak je tomu i po letech. Motorka nabídne celodenní pohodlné jezdění, dostatek místa pro dva, dobrou spotřebu vzhledem k objemu motoru (1157 cm3). Také novější 1250 nabídne podobné atributy.
1989 Yamaha FJ1200
Byl to vstup Yamahy do nové éry, když představila v roce 1984 FJ 1100 a v roce 1986 novou FJ1200. Nový vzduchem chlazený čtyřválec podával vynikající výkon a díky zavěšení na gumových válečcích byly vibrace omezeny na minimum. Motorka se osvědčila jako sportovní turistický motocykl, který potěší na okruhu a je vhodnou alternativou i na cestování.
1996 Yamaha YZF600R
Řadový čtyřválec, který se osvědčil na závodních okruzích ve své kategorii, vyráběla Yamaha od roku 1999 jako YZF-R6 až do roku 2007. 10 let staré motocykly lze stále koupit za slušnou cenu a er šestka se vám odvděčí vskutku sportovním výkonem.
1987 Kawasaki EX500
I když šance, že najdete 22 let starou motorku v dobrém stavu, jsou relativně malé, modely z roku 2003 budou mít tu správnou dávku poměru cena - spolehlivost - výkon. Motorka se osvědčila na každodenní jezdění i víkendové kratochvílení.
1986 Yamaha Virago 1100
Nemáte zájem o 23 roků starý cruiser? To je určitě pochopitelné, ale možná se vám budou líbit Viraga z let 96-97, které se dají pořídit vskutku výhodně. Tenhle výkonem nadupaný, dobře ovladatelný motocykl s dvouválcovým motorem do V byl vlajkovou lodí Yamahy po mnoho let. Virago je spolehlivá, populární a oblíbená motorka.
2002 Suzuki DR-Z400S
Pokud chcete motorku používat pro každodenní jezdění do práce, obecně pro přepravu kamkoliv a občas s ní také vyrazit do lehčího terénu, pak bude těžké porazit vítěze DR-Z400S. Ačkoliv koncepce motoru vychází z endura, jednoválec nabídne dostatek výkonu a akcelerace pro normální silniční provoz a jako bonus navíc dostanete odměnu ve formě výhodné hodnoty ukazatele spotřeby paliva. Díky své minulosti vás tahle motorka může bez zaváhání vzít i na endurové terény, takže váš akční rádius se rozšíří exponenciálně.
2003 Suzuki SV650
SV nějakým záhadným způsobem dokáže vyvolat emoce u začátečníků i pokročilých zkušených matadorů. Motor V-Twin patří mezi klenoty střední třídy a cena u ročníků 1999 bude opravdu výhodná.
1998 Suzuki Katana 750
Motorka byla postavena jako odlehčená verze GSX-R 750 pro ty zájemce, kteří netoužili po sportovní jezdecké pozici, ani vysoké ceně nového motocyklu. Model roku 1998 může pravděpodobně nabídnout nejvíce z výkonu původní motorky, vzpřímené sezení a opravdu sportovně laděnou jízdu.
1993 Honda XR650L
Nenechte se odradit nízkou cenou nebo stářím motorky. Pořád se jedná o motocykl, který je již od roku 1992 neúnavným bojovníkem v terénu díky skvělé ovladatelnosti, má nízkou spotřebu a je praktický v každém ohledu.
Existuje mnoho dalších motorek, které bychom mohli zařadit do žebříčku deset nejlepších - tento byl sestaven na základě obliby u motorkářů, výhodné cenové hladiny a historické oblíbenosti jednotlivých modelů.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...