Derbi španělských zajímavostí

vydáno 6. 3. 2009, text Hawk, foto Derbi

Občas účinkují za oponou herci, o kterých se moc nemluví a přitom jsou mnohem lepší než ti, ke kterým se upíná mediální pozornost a oči diváků, v našem případě zákazníků. A Derbi přitom skýtá tak pestrý sortiment motocyklů!

Ticho po pěšině…tak lze nazvat to, co se odehrálo kolem modelů Mulhacén Café 125 a Terra Adventure 125 na konci roku 2007, kdy byly představeny. A ani v roce 2008 se nic nezměnilo. Tlačenice na trhu, ve které výrobci objevili pole málo orané, přispěla nepořádku, který tu nyní panuje. Třída 125 cm3 je hojně zaplavována vlnou modelů nejen z Japonska a Itálie, ale především Číny a Tchaj-wanu.

Mediální bublina?
Na našem trhu bohužel shodou okolností došlo k tomu, že španělské malorážky koncernu Piaggio, konkrétně výrobce Derbi, jsou maximálně zatlačeny do ústraní a jen málokdo je si vědom toho, že již před rokem Derbi uvedla na trh agregát o objemu 125 cm3, se čtyřventilovou technikou a plnými 15 koňskými silami. Přitom je tento motor plněn stále karburátorem. Kolem tohoto technického skvostu, splňujícího emisní normu Euro 3, kterým chce mít osazen svůj motocykl každý držitel řidičského oprávnění A1, se poměrně mlčelo. Za to příchod de facto té samé techniky od Yamahy je opěvován ještě dnes, po uplynutí jednoho roku. Čím je to způsobené, konstatovat nebudeme. Raději si povíme, co nám Derbinky nabízejí. Již od pohledu však můžeme říci, že aniž bychom cokoliv četli, pohladí po duši jejich design a čistota, Španělům tak vlastní.

Dočkáme se?
Malý Café Racer a nebo velký Adventure bike, až nápadně připomínající Yamahu Tenére? Oba tyto motocykly jsou velice komfortní záležitostí. Té si však v českých luzích a hájích moc neužijeme. V roce 2009 se situace ale pravděpodobně změní. Importér pro ČR chystá lehkou změnu strategie a tak bychom se snad těchto motocyklů mohli dočkat i my. My v srdci Evropy, pro kterou byly tyto strojky vyrobeny. Největší úspěch však pochopitelně sklízejí v domovině slunného Španělska, kde jsou nejrozšířenější.

Malé motorky s velkým potenciálem
Vznikly spolu, ale jsou tak rozdílné. Jiný typ rámu, USD vidlice v podání modelu Café a standardní vidlice s prachovkami na modelu Adventure, který to s dobrodružstvím myslí opravdu vážně. To dokazuje nejen tloušťka přední vidlice 41 mm, kterou disponuje i Café, ale především zdvih až 175 mm! Móda okousaných kotoučů minula oba modely, které se pyšní klasickým opracováním, avšak vpředu s průměrem 300 mm. Výrazné linky tvoří velice celistvý a především jednoduchý komplet. Takováhle řešení se cení a především líbí.

Smysl pro detail
Celkově se zdá být model Terra Adventure více propracovaný a specializovaný. Konkrétně zaměřený jako all-road oproti na první pohled trochu konvenčně vyhlížejícímu modelu Mulhacén Café. Že by konstruktéři Derbi více prosazovali ježdění v přírodě než po asfaltu a tak si dali více záležet? Rozhodně tomu nasvědčuje i fakt, že na modelu Adventure Terra jsou použity plastové chrániče rukou s hliníkovou konstrukcí a i rozměr ráfků (21 a 17 palců) řadí Terru spíše k enduru než do města, ve kterém by se ale dle slov Derbi měla také vyjímat! V tom jí bezpochyby pomůže fešné bílo-červené zbarvení.

Derbi roku 2009
Španělé nespí, a tak si pro nás připravili poměrně razantní změny do sezony 2009. Jedná se o „nově inovovaný“ model Senda DRD 125 reagující na nejnovější technické i designové trendy blátomilců. Agresivní celo-červené zbarvení společně s propracovanou maskou dodává motorce opravdový šmrnc. Bezpochyby ale ještě větší peckou je přepracování modelu GPR, který jsme doposavad všichni znali ze škatulky s nápisem „dvoudobé“. To se letos mění a jak DRD, tak GPR jsou osazeny čtyřdobým „derbiňáckým“ agregátem s 15 koňmi. Derbi tak hází rukavici Yamaze i v další třídě malorážek. Přímá konfrontace GPR s R125 by pak mohla být ještě zajímavější než letošní srovnání Yamahy s CBR 125R.

Agregáty nové generace
Stejně jako u YZF-R125 (letos nově i u WR 125 X a R) je použit v produkci Derbi motor nové generace. Agregáty dimenzované na vysoké otáčky, dva sací a dva výfukové ventily pro lepší plnění a odvod směsi, šestistupňová převodovka a především plných 15 koní. Těch Derbi dosahuje na rozdíl od Yamahy o 250 otáček déle. To způsobené poměrem velikosti vrtání ke zdvihu. Yamaha disponuje hodnotami 52,0 x 58,6 mm, kdežto Derbi vsází na nižší zdvih a větší vrtání, tudíž i větší otáčky motoru. Kouzlo je zafixované v hodnotách 58 x 47 mm. Tyto údaje napovídají i o větším kompresním poměru Derbi 12:1 oproti hodnotě 11,2:1 Yamahy. Z údajů je také zřejmé, že se zaměřením jedná o zcela jiné motory, které by se bezpochyby i zcela odlišně chovaly, pokud bychom mluvili o objemech spalovacího prostoru 5x větších. Na celkovém objemu 125 cm3 to bude chtít k rozpoznání těchto charakterů hodně velký cit, avšak Derbi by měla být koncipována jako „ostřejší“ motor. Práci v rozpoznávání vám také usnadní to, že motor Yamahy obsluhuje vstřikovací jednotka, kdežto Derbi klasický karburátor, s průměrem difuzoru 30 mm (například dvoudobá Aprilia RS 125 s 30 koňskými silami má difuzor karburátoru 28 milimetrů – pro rok 2009 však pouze ve verzi pro německý trh). Karburátor sám o sobě slibuje tak trochu více zábavy, ale také více vztekání, oproti bezstarostnosti vstřikovací jednotky. To, co upřednostňujete, nechám na každém z vás.


Diskuze k článku

prudílek 10. 3. 2009
Další hřebíček do rakve Blatě 125 :-( Jsem zvědavej kolik se za rok Blaty 125 prodá. Ale asi jim z 3000ks dost zůstane na dvorku. V čr dle mě prodají do 50ks a celkem tak 1000 ročně. Každý rozumný pujde do yamahy,derbi nebo třeba bety. Ale kéž bych se mýlil a snad v čr konkurence kvůli krizi podraží. ps: Jo a nová cena kawy 250 endura je taky úlet - 140t za 16koní? :-) To raději dvě Apolla agb 250 - furt ušetřim a dvě číny by už měly mít stejnou životnost :-)

Hawk 10. 3. 2009
No já myslim, že Blatě tohle konkurovat nebude. Ona bohužel Derbi, byť se na její distribuci chystý Meteorsport se un ás prodává opravdu bídně. Loni asi 2 motorky pouze. Jinak s Kawou souhlas. Bylo to přemrštený už za tu počáteční cenu a nynějších 140 je opravdu nesmysl. Jinak jen opravim, má 16 kW, tudíž 22 koní. No a čínská Apolla? :D...o těch již brzy :o)

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...