1400 GTR jak jsme jej znali, již neexistuje

vydáno 7. 8. 2007, text Radek

Za 21 let své existence se 1400 GTR v Evropě alias Concours v USA stal legendou. Se svou standardní ergonomií, spoustou úložného prostoru a litrovým motorem s přebytkem výkonu plně vyhovuje cestovním potřebám širokého spektra motocyklových nadšenců. Pro rok 2008 si inženýři od Kawasaki připravil...

Za 21 let své existence se 1400 GTR v Evropě alias Concours v USA stal legendou. Se svou standardní ergonomií, spoustou úložného prostoru a litrovým motorem s přebytkem výkonu plně vyhovuje cestovním potřebám širokého spektra motocyklových nadšenců. Pro rok 2008 si inženýři od Kawasaki připravili mnoho změn. Jedno je jisté. 1400 GTR jak jsme jej znali, už neexistuje.

Ve svých tiskových prohlášeních se Kawasaki vyjadřuje jednoznačně: 1400 GTR je představen jako špičkový sportovní motocykl s cestovatelskými ambicemi. Marketinkový management šel tak daleko, že na svém webu prezentuje motocykl také v nové kategorii stvořené právě pro 1400 GTR: z původně sportovně cestovního motocyklu se stává cestovní supersport. Ač se jedná na první pohled o protimluv, Kawasaki zřejmě ví, o čem hovoří.

Základ 1400 GTR je stvořen ze ZX-14. Nalezneme zde Ninja ram air, obrácené vidlice, Ninja brzdy, hliníkový rám a upravená 10paprsková kola. Ale některé zřetelné změny jsou zde také.

Ninja vodou chlazený DOHC motor, s objemem 1,352 cm3, šestnáctiventil, čtyřválcový řaďák má navíc tlakem oleje ovládaný napínák řetězu, který svou činností optimalizuje napínání za účelem snížení hluku motoru. Nicméně nejvíce ohromující je časování ventilů, které Kawa prezentuje jako nejlepší ve své třídě. Jedná se o velmi chytrý systém, který využívá k dosažení finálního efektu pouze několik pohybujících se součástí a nízký tlak oleje.

Další unikum je představení antihopingové spojky u této třídy motocyklů. Dříve využívaná spojka pouze pro vysoce sportovní výkony pomáhá optimalizovat nepřesné řazení, kdy v zájmu docílení co nejkratších časů při řazení dochází k vyrovnání zařazené rychlosti a otáček motoru.

Mimo dalších změn na vstřikování se nový motocykl představí s kardanovým systémem Tetra-Lever Shaft Drive, který výrazně redukuje nepříjemné efekty těchto převodů při rychlém zavření plynu. Pravděpodobně jako mírně nadhodnocené se jeví prohlášení Kawasaki, že tento systém navodí pocit jízdy jako když jedete se zadním kolem, poháněným řetězem. O to více překvapivé je, že testovací jezdci tuto skutečnost potvrzují. Neuvěřitelné,ale je to tak – dosažení výhod kardanu a řetězu na jedné motorce je na světě.

Jak bychom očekávali u sport tourera, nabídka ABS je samozřejmosti. Bohužel na rozdíl od BMW systémů si nemůžete ABS vypnout a zapnout podle toho, jak právě máte chuť jet.

Pro dosažení touringových kvalit má řízení úhel 26,1 stupně, téměř identické s Yamahou FJR. Celková délka motocyklu je o 2,5 cm kratší než u efjéera. Kawa dosáhla revizemi rámu 20% navýšení torzní pevnosti.

Ergonomie motocyklu byla vyřešena snížením stupaček a jejich posunutím dopředu. Sedlo je výše asi o 1,5 cm oproti Ninje, řídítka byla posunuta nahoru a k řidiči, a tím byl docílen konečný komfortní posaz obou cestujících – řidiče i spolujezdce. Proti větru vás chrání elektricky ovladatelný štít, jeho zvýšenou verzi je možno si přiobjednat v extra výbavě.

Kromě standardních měřicích přístrojů a hodin Kawa také nabízí měřič tlaku v pneumatikách, který je měřen senzorem přímo v kole a prostřednictvím KIPASSu přenášen na LCD ukazatel.

KIPASS - Kawasaki Intelligent Proximity Activation Start System - Inteligentní startovací systém, ne nepodobný tomu, kterými jsou vybaveny modely H-D 2007 a 2008. Jedná se v podstatě o aktivační čip velikosti standardního klíče na dálkové ovládání, který nesmí být vzdálen od motocyklu dále než 65 cm. Bez toho, aniž by byl tento elektronický klíč v dané vzdálenosti od motocyklu, se vložením standardního klíče do zapalování nic neděje. Když by jste jej náhodně zapomněli na nějaké zastávce, typicky odložený na benzínovém stojanu, systém vás varuje, že jste odjeli bez něj. I při vypnutí motoru máte 10 sekund na nastartování. Pokud tak neučiníte, váš motocykl dál nepojede.

Motor běží velmi kultivovaně, vibrace jsou neznatelné i ve vyšších otáčkách, červené pole najdete na hranici 10 500 otáček.

Sedlo má dvojité polstrování, tvrdší pro řidiče a o něco měkčí pro spolujezdce. Odpružení je vyvážené, brzdy reagují velmi promptně, ABS je nastaveno velmi agilně, což je spíše nevýhodou. Občas je problematické také zvýšení teploty kvůli pracujícím ventilátorům v oblasti kolen.

Kawasaki prohlašuje, že nová Connie nemá ve své třídě reálného vyzyvatele. Testovací jezdci potvrzují, že Yamaha FJR má stále co nabídnout a v některých parametrech je dokonce lepší. Také BMW 1200 GT je pořád ve své třídě důležitým hráčem na trhu.

Technická data

Objem válců: 1352 cm3

Výkon: 155 PS / 8800 ot

Mk: 136 Nm / 6200 ot

Vrtání x zdvih: 84 x 61

Počet válců: 4 v řadě

Variabilní čas. ventilů

Počet rychlostí: 6

Sek. převod: kardan

Vidlice: 43 mm, USD

Přední pneu: 120/70 R17

Zadní pneu: 190/50 R17

Přední brzda: O 310 mm

Zadní brzda: O 270 mm

Rozvor: 1520 mm

Výška sedla: 825 mm

Objem nádrže: 22 l

ABS ve standardu

Emisní norma: EURO3



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...